Slammer / hårdaknackningar!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

Slammer / hårdaknackningar!

#1 Inlägg av simpa »

Har börjat notera ett väldigt hårt slammer eller hårda knackningar från motron på min VFR :shock:

Det är en 750 -95:a. Nån som har nåt förslag på vad det kan vara?

Det kommer och går, lite som det vill, det hörs oftare när motorn är varm än när den är kall, och varvar man den över ca 2600 varv så försvinner ljudet, alternativt äts upp av övrigt ljud.

Jag har försökt lokalisera ljudet, men utan resultat. Det man kan ana är att det kommer mer från trakten vid veven / främre delen av motorn.

Vad jag har förstått så är det inga kamkedjor / remmar på den här motorn, så det är väl uteslutet. Det enda som är kedjedrivet är väl oljepumpen?

Jag vet inte när ventilerna schimsades, men det borde väl inte vara dom som knackar så hårt?

Jag är mek-kunnig, så jag ger mig på vad som helst, men vet inte vad det är jag ska laga, som sagt.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

När jag rev min 86:a var det i jakt efter ett rullande knackande oljud. Den erfarne hondameken garvade lätt åt mig och sa att "alla VFRar har knackljud och ingen vet vad det är. Vad det än är så är det inget man kan se eller mäta".

Jag skruvade ihop den igen.

Om det är så på din vet jag ju inte...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Alming »

Henning skrev:När jag rev min 86:a var det i jakt efter ett rullande knackande oljud. Den erfarne hondameken garvade lätt åt mig och sa att "alla VFRar har knackljud och ingen vet vad det är. Vad det än är så är det inget man kan se eller mäta".

Jag skruvade ihop den igen.

Om det är så på din vet jag ju inte...

/H
Då ska jag lita på dig då, och sluta bekymra mig över att det knackar lite.
Min knackar lite, på samma sätt som en bil med hydrauliska ventiltryckare. dock ej lika högt.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#4 Inlägg av simpa »

Mja, fast det här är inte fråga om knackningar, detta är mer slammer på nåt vis. Låter illa!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Ett rullande halvelakt knackande som ändå på nåt sätt smälter in i motorljudet. Fast låter illa för den som SÖKER missljud. Så?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#6 Inlägg av simpa »

Jo, så kan det nog vara... Kör tills det rasar så ser man vad det var som VAR fel :roll:
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#7 Inlägg av Lt.Dan »

Tjena Simpa.

Troligen så är det "Cam end float". Honda har tydligen skickat ut en service bulletin angående detta. Det är inte farligt för motorn, bara irriterande :wink:


"Anyone else hear a kind of knocking sound around 2K
rpms? My 96 does it, not at idle, and not above 2500,
but right around 2K if you hold the throttle there, it
sounds like a knock. (not the valves tapping, more of
a lower pitched sound.)"


Honda has issued a Service Bulletin on the 1994 VF750C Magna (also applies to 1994+ VFR) regarding a knocking noise from the cylinder head areas. The noise varies as you tip the bike from side to side. It is likely caused by sideways thrust movement of the camshafts which then knock against their holders. The solution is to drill a small hole of precise diameter, length, and location, in each of the cam holders. This allows oil to seep into the space between the end of the camshaft and its holder to cushion the sideways thrust motion.

In the USA, this service bulletin is "VF750C #1". In Canada, this bulletin is "II-1-94", dated September 21, 1994. Your Honda dealer should have a copy of this bulletin.

You may view an image (60 KB jpg) of this bulletin. For a bit more detail, here is an enlargement of the diagram from above bulletin (75 KB jpg). Finally, someone else on the web has provided yet another diagram for the cam knock, this time on Honda letterhead.

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/ ... na_cam.jpg

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/ ... iagram.jpg
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#8 Inlägg av simpa »

Ah!

Känns som en lättnad :)
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av Alming »

Min har knackat mer och mer, efter ju längre jag kört.
Spände om kjedjan, och mycket slammer försvann :D

logiskt haha!

fått för mig att det även hjälpte vid senaste oljebytet, att den blev tystare.
dock har jag fortfarande "väsande" ljud när jag gasar med belastning.

Hur visar det sig, då ventilspelet är feljusterat? Vad är symptomen???
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#10 Inlägg av Henkan »

Har även jag haft ett irriterande slammer ifrån motorn, det kommer när den blir varm och låter mest på tomgång. Ett illalåtande metalliskt slammer som verkat komma från vevhuset någonstans, följer varvtalet upp till ca2500 varv då det antingen försvinner eller äts upp av annat ljud.

Nu i vinter har jag pillat lite på motorn då jag tycker det är obehagligt även om det inte verkar farligt. Har bla följt servicemeddelandet från LT.Dan, tog ner oljepumpen för inspektion osv.
Har inte hittat något påtagligt fel, så döm min förvåning och lycka när det var dax för första uppstarten och motorn spann som en katt :lol:. Nåja...
Men den gick tyst och fint iaf.

Jaha, vart vill jag komma med allt det här pladdret då????
Jo , jag kan ju tala om vad jag tror avhjälpte saken på min hoj om någon är intresserad.... :shock:

Som sagt, jag borrade ett par extra oljekanaler till kammarna som LT.Dan skrev om. Hade troligtvis ingen avgörande skillnad i mitt fall men.....
I samband med att oljepumpen togs bort gjorde jag rent silen till pumpen, åren hade satt sina spår kan man säga. Ganska säker på att det inte har något med oljudet att göra men kan vara bra att kolla upp när din pärla har rullat några mil....
Provade en ny olja, körde på 10-40 olja innan eftersom det var den man fick på mc-butiken när man frågade efter olja till en VFR. Har nu bytt till 15-50 olja efter tips från en säljare som levererar olja till mitt jobb.
Troligtvis är det den avgörande faktorn i det här fallet....

Eller så är det så att allt hänger ihop och bidrar till en helhetslösning, hur som helst så är jag supernöjd att numera kunna njuta av ett mjukt vinande från dreven och ett skönt lungt tickande från motorn på tomgång..... :mrgreen:



Ang. ventiltick:
Det brukar märkas mest när motorn är kall då spelet är som mest, om det inte är för mycket spel brukar det avta när motorn värms upp.
Ett metalliskt tickande som följer varvtalet hela registret, oftast är det inte alla ventiler på en gång utan det kan vara en ventil som ligger utanför gränsen.Annars är det någon mek som slarvat vid servicen..... :roll:
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#11 Inlägg av Lt.Dan »

Härligt att det löste sig, missljud kan driva en till vansinnets brant.. :lol:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#12 Inlägg av simpa »

Jag har också tippat i 15/50 nu. Får se om det hjälper. Hann bara varmköra en liten stund igår kväll.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Skriv svar