Hur använda laddare?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Kenny
Donator 2008
Inlägg: 25
Blev medlem: ons okt 10, 2007 07:21
Ort: Goodtown (Brastad)

Hur använda laddare?

#1 Inlägg av Kenny »

Jag har köpt en ny laddare av märket CTEC 3600, jag undrar om det är fördel att låta den ladda batteriet konstant eller ha den i några dagar i sträck då och då under vintern.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Låte den vara på .. den underhållsladdar bara så det ska vara lugnt .. nu är jag inte batteriexpert men det kan ju vara beroende på batteri.
Jag har iallafall alltid kört med laddaren från inställning till uttag .. det rör sig ju bara om en månad eller två ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#3 Inlägg av tjvfr800 »

Instämmer den skall vara på hela tiden.

Dom här nya små batteriladdarna som har kommit är oerhört intelegenta (för att vara batteriladdare), jag har en Black & Decker skruvdragare 14V som var helt slut i batteripacken, gick bara att ladda upp till 7V, så den gick bara att använda i 1-2 min så var den helt slut igen. Tyvärr så jag köpte en ny innan jag provade att ladda upp den med MC-laddaren, vilket jag gjorde efter att jag köpte en ny ... till min förvåning så lyckades laddaren återliva batterierna fullt ut och nu så kan jag använda vanliga laddaren till skruvdragaren igen.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kan bekräfta båda ovanstående inlägg.

Du kan plugga in den och låta den stå på hela vintern om du känner för det. Batteriet behöver inte ens kopplas bort från hojen om du inte vill eller öppna några pluggar.
Se bara till att det finns vatten i batteriet. Å andra sidan är de flesta nya batterier underhållsfria och då behöver man inte ens tänka på det.

Gå in på CTEK:s hemsida http://www.ctek.com . Där finns allt man kan tänka sig behöva veta om batterier och laddning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

jonass
Donator 2009
Inlägg: 51
Blev medlem: tis jul 04, 2006 21:54
Ort: Malmö

#5 Inlägg av jonass »

Hej!

Har problem med mina Bosch-accar... De är på 9,6 volt...

Tror ni att man kan reconda dem med Ctek laddaren eller är det risk att accarna tar stryk?

VH

Jonas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

jonass skrev:Har problem med mina Bosch-accar... De är på 9,6 volt...

Tror ni att man kan reconda dem med Ctek laddaren eller är det risk att accarna tar stryk?
Ring CTEK och fråga, dom är mycket kunniga och brukar vara hjälpsamma med sånt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

C-tek verkar vara skrot!

#7 Inlägg av Calle »

Enligt en batterigubbe här i Kristianstad så är C-tek det värsta skräp han sett under hans 50 år i branschen.
Han nästade hoppade på mig när jag berättade att jag hade en c-tek. Drog med mig ut och visade alla skrotade batterier och visade vilka som suttit med c-tek.

Jag hade med mig papper på allt detta till Gränna och gav till Conseal med tester och instruktioner om hur man ska sköta sitt batteri. Förhoppningsvis så kan han scanna in det så att alla kan ta dela av det...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: C-tek verkar vara skrot!

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Calle skrev:Enligt en batterigubbe här i Kristianstad så är C-tek det värsta skräp han sett under hans 50 år i branschen.
Han nästade hoppade på mig när jag berättade att jag hade en c-tek. Drog med mig ut och visade alla skrotade batterier och visade vilka som suttit med c-tek.
Jag tycker det är rätt bra betyg till CTEK att mitt Fultema batteri (vanligt öppet blysyra) har överlevt i fyra år.
Enligt vad jag har sett har dom fått bra betyg i tester, bättre än t.ex. Optimus.

Däremot kan den inte få liv i ett batteri som har blivit dåligt. Då visade det sig att min gamla hojladdare (en vanligt dum 1,5A laddare som bara mosar på) kunde få bättre fart på det batteriet.
Jag hade med mig papper på allt detta till Gränna och gav till Conseal med tester och instruktioner om hur man ska sköta sitt batteri. Förhoppningsvis så kan han scanna in det så att alla kan ta dela av det...
Kan bli intressant att se dom papprerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#9 Inlägg av Calle »

Conseal lägger säkert upp det när han kommer hem från staterna...
Annars kan jag säkert få tag på nya.

Batterigubben menade på att en c-tek är strypt och kan max ge 14,4 V laddning, medans ett sådant batteri behöver ca 18 V laddning för att laddas optimalt.
Sedan var det något med syrahalten eller dylikt som inte heller var bra.

Det bästa sättet var i alla fall att ladda upp batteriet fullt efter säsongen och sedan bara låta det va tills nästa säsong.

Allt kommer nog bli mer klart när papperna kommer fram...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Calle skrev:Batterigubben menade på att en c-tek är strypt och kan max ge 14,4 V laddning, medans ett sådant batteri behöver ca 18 V laddning för att laddas optimalt.
Sedan var det något med syrahalten eller dylikt som inte heller var bra.
Det kan nog stämma eftersom CTEK laddaren (iaf den man mest använder till hojar XS3600) framför allt är gjort för underhållsladdning. Sen har dom ju också kraftigare grejer, men dom vet jag inte hur dom funkar.
Det bästa sättet var i alla fall att ladda upp batteriet fullt efter säsongen och sedan bara låta det va tills nästa säsong.
Det har jag svårt att tro för ett batteri mår inte bra av att bara stå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Calle skrev:Conseal lägger säkert upp det när han kommer hem från staterna...
Det ska jag göra så fort jag kommer ihåg vart jag la dom .. sen tänkte jag ocr'a dem för enkelhetens skull ... eller , um .. hursom ocr'a för att slippa ha det som bilder.

(Kan kanske hinna med det under vecka eftersom jag precis hittade bunten)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 979
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Hur använda laddare?

#12 Inlägg av lappen »

Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?

Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.

Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?

Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..



Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur använda laddare?

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?
Samma sak om du inte kör med Litiumbatteri.
Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.

Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?

Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Billiga smarta laddare kan nog vara bra, men det är inte samma kvalitet. Grundregeln är väl som med så mycket annat att man får det man betalar för.

Vad det gäller att ladda hojbatterier så var regeln tidigare med "dumma" laddare att man inte ska mosa på med mer än 10% av kapaciteten d.v.s. om man har ett 14 Ah batteri så ska man inte ge det mer än 1,4 Ah.

Men det här stämmer inte riktigt med de nya laddarna. Min har t.ex. tre lägen:
Hoj 14,4V / 0,8 Ah upp till 14 Ah batteri.
Bil 14,4V / 3,6 Ah 14-120 Ah batteri.
Vinter 14,7V / 3,6 Ah (ingen aning vad det är till för, har aldrig använt det läget, men jag tror att det är för laddning i kyla).

Eftersom min hoj är utrustad med ett bamsigt 18 Ah batteri så kör jag på billäge.

Men jag gissar att det är nån slags grundregel. Kolla vad laddarna ger och köp nån som ligger i närheten. CTEK har ju trots allt forskat på det medan Feltema m.fl. har byggt kopior så gott dom har kunnat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur använda laddare?

#14 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Gammal tråd, vilken laddare är det som gäller nu 2018?

Skall användas till VFRen och moppen. Såg att det fanns några C-tek på Jula till vettigt pris. De har ju en väldigt billig (299%-) men antar den är för kraftig för mc-batterier.

Jula egna Harmon, eller nån från Biltema? Bara skit?

Har ännu inte behövt ladda mc, men moppen var stendöd nu efter nån månads stillestånd. Inte testat VFR..
Jag har två Ctekar. En MXS5 Polar och en vanlig MXS5. Fördelen med dessa är de bra snabbanslutningarna.
Så vitt jag vet erbjuder varken Biltemas eller Julas "intelligenta" laddare dessa snabbanslutningar, i varje fall inte styckevis om man vill ha samma laddare på fler fordon.

Hade tidigare en Ctek Safir 20-nånting från Clas Ohlson. Den var jättebra, men den tålde inte att man förde igenom elsladden mellan fönster och fönsterkarm...
Har inga externa eluttag annat än till motorvärmare.

Hade en ointelligent Biltemaladdare för ca 20-30 år sen med mc-läge. Kommer inte ihåg hur många stora dyra Yuasa-batterier jag gick igenom till Bumsen pga den laddaren...

Ctek rular. :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur använda laddare?

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ctek rular.
Va?! Inte Biltema? :shock: :lol:
Har du ätit nån konstig svamp? :sick :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar