Sida 1 av 5

Cigarettuttag

Postat: mån dec 10, 2007 14:42
av Niklas_f
Har en VFR -89 som ja tänkte komplettera med ett cigarettuttag för att typ ladda mobilen.
Har nån sånt? Kanske nyare hojar redan har det?
Var skulle vara bra att placera uttaget?
Nåt speciellt man borde tänka på?

Postat: mån dec 10, 2007 18:06
av kennet
Har en som jag kopplar direkt till batteriet med en säkring som jag lägger löst under sadeln bara, blir ju inte så blött där om oturen är framme. Perfekt på längre resor om man behöver ladda :D

Postat: mån dec 10, 2007 20:39
av Fransson
kennet skrev:Har en som jag kopplar direkt till batteriet med en säkring som jag lägger löst under sadeln bara, blir ju inte så blött där om oturen är framme. Perfekt på längre resor om man behöver ladda :D
Samma men tryckt in den under tanken fram vid styrhuvudet kannon när Gps:en är på

Postat: tis dec 11, 2007 16:20
av Conseal
kennet skrev:Har en som jag kopplar direkt till batteriet med en säkring som jag lägger löst under sadeln bara, blir ju inte så blött där om oturen är framme. Perfekt på längre resor om man behöver ladda :D
Har precis samma lösning, sladden till batteriladdaren ligger också där under.

Sitter fastkopplat konstant

Postat: lör dec 15, 2007 19:12
av Tyrannosaurus
Har en liknande grej som jag har satt i ett fäste i kåpan en bit in så den blir lite väderskyddad. Men jag använder ett litet uttag med lock (finns i biltillbehöraffärer) och sen en liten mellansladd som jag har gjort själv för den större cigarettändarstorleken.

Strömmen har jag tagit direkt ur elsystemet. Det är samma kabel som driver klockan och har alltså alltid ström och det låg en lös sladd med kontakt i lamphuset (grå/svart om jag inte minns fel). Den är också redan avsäkrad med 10A så då är den saken löst och man slipper dra fram en ny från batteriet.
Eftersom VFR också har klocka så är jag ganska säker på att den sladden finns även där.

Cigguttag

Postat: tor feb 14, 2008 14:17
av Ducimus
Bild

Jag gjorde ett prototypfäste som jag integrerade med gaffelkronan ,och satte på hållaren för gpsen som syns på bild.
Köpte ett cigguttag på Biltema för marinbruk ,för hela 23spänn.

Postat: tor feb 14, 2008 21:12
av Donner
Monterade ett uttag med lock på höger sida i kåpan där.

Se bild där jag markerat. Blev hur bra som helst. Har även byggt ett Gpsfäste.

Bild

Postat: fre feb 15, 2008 20:25
av Niklas_f
Tackar för era goda tips! :D

Såhär blev resultatet, ett nätt litet cigguttag på vänster sida.

:shock: klicka för större bild...
Bild

Postat: fre feb 15, 2008 21:17
av Donner
Niklas_f skrev:Tackar för era goda tips! :D

Såhär blev resultatet, ett nätt litet cigguttag på vänster sida.

:shock: klicka för större bild...
Bild
Blev ju hur bra som helst. ;)

Postat: tis apr 28, 2009 20:13
av adrian_vg
Niklas_f skrev: Bild
Liten bump. Ska göra nåt liknande snart. Ditt uttag är den stora sorten, eller hur?

Hur fick du fast den i plasten? Sitter den med en ring på undersidan?

Är inte så pigg egentligen på att borra hål i kåpplast, funderar på andra ställen man kan ha ett uttag på. Hondauttag enl tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... cigg+uttag är inte aktuellt. För dyrt. :-D Förslag nån?

Detta uttag är primärt tänkt för GPS:en, som har en stor klump man sticker in i uttaget och dumt nog en mini-usbkontakt i GPS:en, inget man bygger om själv alltså. Har denna i bilen vanligtvis.

Postat: ons apr 29, 2009 15:23
av Niklas_f
Jo det är den större kontakten med en ring (mutter) på undersidan. Locket är av gummi så vatten borde inte komma in så lätt.

Ett alternativ är ju att ha en löst liggandes under sadeln och "dra fram" då den behövs. Kan ju vara snyggt med "spiralsladd".

Postat: ons apr 29, 2009 15:35
av adrian_vg
Niklas_f skrev:Jo det är den större kontakten med en ring på undersidan. Locket är av gummi så vatten borde inte komma in så lätt.
Ok, tack för infon!
Niklas_f skrev:Ett alternativ är ju att ha en löst liggandes under sadeln och "dra fram" då den behövs. Kan ju vara snyggt med "spiralsladd".
Spiralsladd luktar polis! ;-)

Funderade just på en ciggsladd av förlängningstyp. Kapa och sätta fast på batteriet och sedan dra fram den snyggare externa kontakten till nånstans på framgaffeln och sätta fast med buntband lite snyggt, kanske mellan kronorna på sidan. Kan bli tajt med den stora klumpen dock, men borde vara mer skyddat för väta långt där inne. Måste prova ut detta och fundera lite till...

Man slipper ta hål i (den dyra) plasten iaf. :roll:

Postat: tor apr 30, 2009 00:31
av moshh
Donner skrev:Monterade ett uttag med lock på höger sida i kåpan där.

Se bild där jag markerat. Blev hur bra som helst. Har även byggt ett Gpsfäste.

Bild
Hehe den instrumentpanelen känner man igen :D
Skillnaden nu är att jag har flyttat klockan till säkringsboxlocket och att det numera sitter stålomspunna bromsslangar på, samt värmehandtagsreglage på vänster sida :)

Postat: lör maj 30, 2009 13:43
av adrian_vg
El framdragen. Gjorde en guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397, bilder finns.

Aldrig mer vilse på vischan igen! Ha-ha!!

:?: Säkringen jag satte i är en 5A, den minsta jag hade i min säkringssats. Hur vet man vilken ampere man ska ha??

Postat: lör maj 30, 2009 14:18
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:El framdragen. Gjorde en guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397, bilder finns.

Aldrig mer vilse på vischan igen! Ha-ha!!

:?: Säkringen jag satte i är en 5A, den minsta jag hade i min säkringssats. Hur vet man vilken ampere man ska ha??
Steg 1. Det är kabeln man säkrar upp, så beroende på vilken area man har så får man välja säkring.
Steg 2. Kabel arean bestäms av belastningen och längden, liten belastning och kort sträcka = tunn sladd = liten säkring, stor belastning och lång sträcka = grov kabel = stark säkring.
Men om du har en lång sträcka och väljer då en grövre kabel så räcker det ju med en säkring som klara lasten.
1Ah 12V= 12watt. I ditt fall 5Ah 12V = 60w. Kolla här för beräkning.
http://www.kjell.com/fragakjell/kabelarea/
T.