Sida 1 av 2
Dubbla halvljus?
Postat: ons jan 30, 2008 16:11
av Kimpan
Nån som vet hur man fixar dubbla halvljus på en VFR750-96?
Ser lite trevligare ut enligt mig. Är det nåt man kan göra trots att man inte är född med skruvmejseln i handen?
Postat: ons jan 30, 2008 17:49
av Tyrannosaurus
Om det är en H4 som sitter där så är det ganska lätt fixat, bara att dra en sladd från det andra halvljuset.
Är det däremot en H7 så blir det värre, då måste insatsen bytas (läs: dyrt).
Enklaste sättet att ta reda på vad som sitter där (om det inte står i boken) är att titta in genom glaset och se om glödisarna på båda ser likadana ut. En H7 ser ut som en H4 fast mindre.
Postat: ons jan 30, 2008 18:54
av Göingen
Tror inte det sitter en H7 på en 96:a, de fanns väl knappast på den tiden. På min 00:a sitter det H4:or

Postat: ons jan 30, 2008 22:33
av Tyrannosaurus
Göingen skrev:Tror inte det sitter en H7 på en 96:a, de fanns väl knappast på den tiden. På min 00:a sitter det H4:or

Kan sitta en H1 också. Det gjorde det i början på dubbelljus epoken i slutet av 80- och början av 90-talet när man inte fick ha dubbla halvljus på hoj. Bl.a. ur-Gixxern hade det.
Jag hade det inte men så är mina ljus eftermonterade också (har en separat brytare för ena lampan).
När jag körde in till första beskiktningen efter kåpmonteringen och gubben hade kollat ljushöjden så tände jag andra halvljuset och sa "kolla den här också när du ändå håller på"
Gubben muttrade nånting man sa aldrig nåt

Postat: lör feb 02, 2008 07:59
av Hulk
Då min 95:a är från England har den en strålkastare som är riktad rakt fram och då är båda lamporna fram inkopplade
Det är hederliga gamla H4-lampor

Re: Dubbla halvljus?
Postat: tis feb 05, 2008 20:39
av JohanL
Kimpan skrev:Nån som vet hur man fixar dubbla halvljus på en VFR750-96?
Ser lite trevligare ut enligt mig. Är det nåt man kan göra trots att man inte är född med skruvmejseln i handen?
Givetvis ! Det är en ren "produktionsdefekt" pga fåniga regler i sverige...
Finns med i elschema /rephandbok.
Det är bara att sätta dit kabel från reläet till den oanvända anslutningen lampan. Reläet sitter bakom höger kåpa ganska nära lamporna.
Det finns en liten del av framkåpan under som det räcker med att ta bort för att komma åt att operera i om man inte är för kräsen.
Har själv gjort det. Är lätt att ta bort om någon skulle tycka att så får man inte göra... Jag vi se och synas för min egen säkerhet !
/Johan
Postat: tis feb 05, 2008 20:51
av kennet
Jag drog bara en kabel från det vänstra halvljuset till det högra halvljuset, isf behöver man ett bredare flatstift till det högra kontakstycket som sitter på lampan med det finns hos dom flesta bildelshandlare. Har nu monterat ett xenonkit till båda lamporna H4 singel, alltså bara halvljus å f...n sikket ljus det blev men det får plockas ur igen för den där bilprovningen skull

Postat: sön feb 10, 2008 00:31
av Magnus E
vad kostar ett sådant xenonkit?
Postat: sön feb 10, 2008 10:40
av kennet
Magnus E skrev:vad kostar ett sådant xenonkit?
1295:- + frakt 75:- från Exonkungen med 1års garanti
Postat: mån mar 17, 2008 14:25
av mator
På min 97:a hade jag H4 lampor. Jag kopplade in min andra lampa genom ett relä som jag monterade fast vid säkringarna.
Man kan ju även göra som JohanL skrev.
skulle själv inte bara dra en kabel mellan lamporna eftersom jag misstänker att du kommer få en lägre spänning med sämre ljusbild som följd. Men observera att det är något som jag tror, inte vet.
Däremot vet jag att det är lagligt att ha båda halvljusen inkopplade på VFR eftersom de uppfyller kraven på lampornas avstånd mellan varandra.
Jag har talat med en kompis som jobbar på bilprovningen och även läst det på någon bra myndighetssida på internet.
33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastar-nas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placera-de enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.
Vägverketsförfattningsamling VVFS 2003:23
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023%20.pdf
Postat: mån mar 17, 2008 19:42
av elias
Jag får helt enkelt åka till Kennet med en bit sladd och be honom hjälpa mig..

Postat: mån mar 17, 2008 19:51
av kennet
Det går nog att lösa

Postat: mån mar 17, 2008 20:14
av heppstars
Tjena tjena!!!
Hur blir ljusbilden om man kopplar in halvljus slingan på den vänstra lampan(om man ser det när man sitter på hojen)? slipningarna på glaset är ju inte på samma vis som på det högra glaset, det uppfattas inte som bländande i mörker, funderade och på att fixa det nu i helgen när jag bytte lampor & såg den udda kopplingen, en H4 med bara helljus glödtråden inkopplad. varför inte använda båda för bättre ljus
Fan vilket väder igår körde man i strålande solsken, idag snöhelvete, plockade hem båda hojarna i helgen, så jag ställde min EU-moppe på stället där jag har hojarna, inte ql alls idag. Fick köra min 400cc till jobbet idag i snöslabb, ingen ql upplevelse alls
/Jonas
Postat: mån mar 31, 2008 20:00
av kennet
elias skrev:Jag får helt enkelt åka till Kennet med en bit sladd och be honom hjälpa mig..

Såja Elias, har nu tillverkat en kabelstump som bara är att montera på den vänstra lampans vita sladd och koppla in i den högras tomma urtag. (Tyvärr blev denna blå

)
Verktyg som behövs = en polygrip
Hör av dig om du vill ha den. Annars kan jag peta dit den innan vi drar till Gränna om du vill ha hjälp

Postat: mån mar 31, 2008 20:17
av elias
Fan Kennet, det var juste av dig!
Dags att montera ihop det sista och ta sig en premiärtur nu då.