Kylfläkten går inte! -89

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#16 Inlägg av Lt.Dan »

Har en 06'a och i min handbok står det så här.

"När kylvätsketemperaturen når 122 grader, stanna motorn och kontrollera kylvätskenivån i expansionskärlet"

Den tål tydligen ganska höga temperaturer... :shock:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#17 Inlägg av Qwerty »

Ronneby-Benny skrev:
Någon skrev, låt inte tempen gå för högt innan avstängning av motorn, hmm hur ska detta kunna göras i hettan i Sverige?? Nej motorn är byggd för att klara detta, betänk att det är ännu varmare i sydligare länder.

Troligtvis så har dom även en annan termostat som öppnar tidigare och mera, precis så som man brukar modifiera räserhojar. Större kylare och utan termostat.

Inget fordon mår bra utav att stängas av vid höga tempraturer, varken bilar hojar eller gräsklippare. Därför så kan det vara bra att inte fimpa maskin om man kan undvika detta vid 110graders kylvatten,bättre att kyla ner till kanske 90grader innan stopp. Utan rotation och en grundtemp på 110 så är det lätt att vattnet kokar i toppen inne i kylkanalerna. Klassiskt fel på vissa hojar(utan att nämna modell).
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#18 Inlägg av Qwerty »

Lt.Dan skrev:Har en 06'a och i min handbok står det så här.

"När kylvätsketemperaturen når 122 grader, stanna motorn och kontrollera kylvätskenivån i expansionskärlet"

Den tål tydligen ganska höga temperaturer... :shock:
Japp för når tempen 122grader så är det något fel och då är det bäst att stänga av för att rädda det som räddas kan.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Yukio
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 19, 2006 07:19
Ort: Solna

Kylfläkten

#19 Inlägg av Yukio »

Jag lämnade in min hoj vfr -91 för jag tyckte den blev så varm + att jag märkte aldrig av fläkten. Men det var inget fel, fläkten går igång ganska högt upp mer än hälften på skalan.
Fläkten startar typ bara när jag står i kö under högsommar. Så det är nog inget att oroa sig för.
Kör VFR 750 -91

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

Re: Kylfläkten

#20 Inlägg av viffer »

Yukio skrev:Jag lämnade in min hoj vfr -91 för jag tyckte den blev så varm + att jag märkte aldrig av fläkten. Men det var inget fel, fläkten går igång ganska högt upp mer än hälften på skalan.
Fläkten startar typ bara när jag står i kö under högsommar. Så det är nog inget att oroa sig för.
I och med att insprutningen kom så har man på vissa hojmodeller ökat värmen pga avgaskraven i bl.a. USA man får tydligen en bättre förbränning med varm motor, på en del Honda-modeller (ja ni kan väl gissa vilken) så har man ,hör och häpna :shock: minskat kylvätskebehållaren med 1 liter för att få upp tempen och därigenom få tillräckligt rena avgaser, ja jag säger då det, ibland tar dom riktiga genvägar till framgång.
VFR'en tyvärr såld.

Yukio
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 19, 2006 07:19
Ort: Solna

#21 Inlägg av Yukio »

Jo, jag fick nåt liknande, men inte lika utförligt, svar på mc-verkstan. Att det förbränner bättre med varm motor.
Kör VFR 750 -91

cowe
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jul 22, 2006 23:26
Ort: långshyttan

#22 Inlägg av cowe »

tjena..
min -89a gör likadant dvs blir varm ganska snabbt när man kör sakta.
fast min går upp på rött.utan att fläkten startar..
då sjunker även tomgången lite så den lägger av om man inte håller varven uppe.
de va rätt irriterande när man skulle träna krypkörning inför upp körningen..
nån som vet varför den gör så. :?:
har inte kollat om den är hel...
livet är underbart/när underlivet är bart

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#23 Inlägg av Alming »

då är nog din kylvätsketermostat keff...
min går "aldrig" upp på rött. men den stiger ju vid köbildning etc, eller puttra sakta i stan. gbg är stort.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#24 Inlägg av Conseal »

Liten fråga då ... vid normal körning i dagens teperatur (15C).
är det normalt att ha en temp runt 90-100C (steg upp mot 105 i kö) ??

------------------------------------
Vid brist på kunskap kommer fåniga frågor

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#25 Inlägg av elias »

conseal skrev:Liten fråga då ... vid normal körning i dagens teperatur (15C).
är det normalt att ha en temp runt 90-100C (steg upp mot 105 i kö) ??

------------------------------------
Vid brist på kunskap kommer fåniga frågor
Upplevt så sent som igång. Hade hållt 180 - 200 på E20 för att sen svänga in i stadstrafik och MÅNGA rödljus. Satte nästan hjärat i gropen när nålen började närma sig det röda vid första ljuset. Men så fort jag rullade så kröp den ner.

Kan kanske ändå vara en ide att köra den lite sval innan den ska sova.. Känns iaf bättre. :)

Dock, det värsta med det hela är.. att när man sitter i tjocka skyddsställ mitt i sommaren så har man ett bastuaggregat mellan benen som gör allt för att genitalierna ska svettas. :)
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#26 Inlägg av Alming »

[quote="elias
Dock, det värsta med det hela är.. att när man sitter i tjocka skyddsställ mitt i sommaren så har man ett bastuaggregat mellan benen som gör allt för att genitalierna ska svettas. :)[/quote]

Du får skaffa ett mindre paket, eller mer perforerat skinnställ =)

På mitt a-stars ställ är det inte skinn i skrevet, utan något välventilerat stretchtyg. Väldigt behagligt, då får jag inte heller problem att stället veckar sig i skrevet eller något annat dum.

OT.... (men jag skapa tråden)
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Skriv svar