Kylfläkten går inte! -89
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ronneby-Benny skrev:
Någon skrev, låt inte tempen gå för högt innan avstängning av motorn, hmm hur ska detta kunna göras i hettan i Sverige?? Nej motorn är byggd för att klara detta, betänk att det är ännu varmare i sydligare länder.
Troligtvis så har dom även en annan termostat som öppnar tidigare och mera, precis så som man brukar modifiera räserhojar. Större kylare och utan termostat.
Inget fordon mår bra utav att stängas av vid höga tempraturer, varken bilar hojar eller gräsklippare. Därför så kan det vara bra att inte fimpa maskin om man kan undvika detta vid 110graders kylvatten,bättre att kyla ner till kanske 90grader innan stopp. Utan rotation och en grundtemp på 110 så är det lätt att vattnet kokar i toppen inne i kylkanalerna. Klassiskt fel på vissa hojar(utan att nämna modell).
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Japp för når tempen 122grader så är det något fel och då är det bäst att stänga av för att rädda det som räddas kan.Lt.Dan skrev:Har en 06'a och i min handbok står det så här.
"När kylvätsketemperaturen når 122 grader, stanna motorn och kontrollera kylvätskenivån i expansionskärlet"
Den tål tydligen ganska höga temperaturer...
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Kylfläkten
Jag lämnade in min hoj vfr -91 för jag tyckte den blev så varm + att jag märkte aldrig av fläkten. Men det var inget fel, fläkten går igång ganska högt upp mer än hälften på skalan.
Fläkten startar typ bara när jag står i kö under högsommar. Så det är nog inget att oroa sig för.
Fläkten startar typ bara när jag står i kö under högsommar. Så det är nog inget att oroa sig för.
Kör VFR 750 -91
Re: Kylfläkten
I och med att insprutningen kom så har man på vissa hojmodeller ökat värmen pga avgaskraven i bl.a. USA man får tydligen en bättre förbränning med varm motor, på en del Honda-modeller (ja ni kan väl gissa vilken) så har man ,hör och häpna minskat kylvätskebehållaren med 1 liter för att få upp tempen och därigenom få tillräckligt rena avgaser, ja jag säger då det, ibland tar dom riktiga genvägar till framgång.Yukio skrev:Jag lämnade in min hoj vfr -91 för jag tyckte den blev så varm + att jag märkte aldrig av fläkten. Men det var inget fel, fläkten går igång ganska högt upp mer än hälften på skalan.
Fläkten startar typ bara när jag står i kö under högsommar. Så det är nog inget att oroa sig för.
VFR'en tyvärr såld.
tjena..
min -89a gör likadant dvs blir varm ganska snabbt när man kör sakta.
fast min går upp på rött.utan att fläkten startar..
då sjunker även tomgången lite så den lägger av om man inte håller varven uppe.
de va rätt irriterande när man skulle träna krypkörning inför upp körningen..
nån som vet varför den gör så.
har inte kollat om den är hel...
min -89a gör likadant dvs blir varm ganska snabbt när man kör sakta.
fast min går upp på rött.utan att fläkten startar..
då sjunker även tomgången lite så den lägger av om man inte håller varven uppe.
de va rätt irriterande när man skulle träna krypkörning inför upp körningen..
nån som vet varför den gör så.
har inte kollat om den är hel...
livet är underbart/när underlivet är bart
Upplevt så sent som igång. Hade hållt 180 - 200 på E20 för att sen svänga in i stadstrafik och MÅNGA rödljus. Satte nästan hjärat i gropen när nålen började närma sig det röda vid första ljuset. Men så fort jag rullade så kröp den ner.conseal skrev:Liten fråga då ... vid normal körning i dagens teperatur (15C).
är det normalt att ha en temp runt 90-100C (steg upp mot 105 i kö) ??
------------------------------------
Vid brist på kunskap kommer fåniga frågor
Kan kanske ändå vara en ide att köra den lite sval innan den ska sova.. Känns iaf bättre.
Dock, det värsta med det hela är.. att när man sitter i tjocka skyddsställ mitt i sommaren så har man ett bastuaggregat mellan benen som gör allt för att genitalierna ska svettas.
[quote="elias
Dock, det värsta med det hela är.. att när man sitter i tjocka skyddsställ mitt i sommaren så har man ett bastuaggregat mellan benen som gör allt för att genitalierna ska svettas. [/quote]
Du får skaffa ett mindre paket, eller mer perforerat skinnställ =)
På mitt a-stars ställ är det inte skinn i skrevet, utan något välventilerat stretchtyg. Väldigt behagligt, då får jag inte heller problem att stället veckar sig i skrevet eller något annat dum.
OT.... (men jag skapa tråden)
Dock, det värsta med det hela är.. att när man sitter i tjocka skyddsställ mitt i sommaren så har man ett bastuaggregat mellan benen som gör allt för att genitalierna ska svettas. [/quote]
Du får skaffa ett mindre paket, eller mer perforerat skinnställ =)
På mitt a-stars ställ är det inte skinn i skrevet, utan något välventilerat stretchtyg. Väldigt behagligt, då får jag inte heller problem att stället veckar sig i skrevet eller något annat dum.
OT.... (men jag skapa tråden)