Byte av broms och kopplingsvätska..

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

Byte av broms och kopplingsvätska..

#1 Inlägg av jacken »

Nu är det dax att göra 1800-mila service.Det är en liten service som innehåller:
1 Luftrenare (byte)
2 Broms & kopplingsvätska (byte)
3 Tomgång (kontroll)
4 Bromsklotsar (kontroll)
Nu är jag inte så jätteduktigt på meka som vissa av er :cry: ,och behöver tips om hur man byta broms & kopplingsv.Att lämna in det tillverkstad vill de ha 2600 spänn.Då får man stämpel förstås.Men jag VILL lära mig meka lite så jag struntar i stämpel.Har tänkt att behålla hojen ett tag nu.Har ni några tips?

Användarvisningsbild
börje80
Donator 2007
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jun 13, 2006 06:36
Ort: Varberg

#2 Inlägg av börje80 »

Det e inte så svårt så jag tycker du skall göra ett försök.

Lite hjälp pa traven.
Luftfilter luft tanken och byt står hur man gör i boken.
Broms och kopplings vätska använden en spruta eller liknande och sug upp fyll sen på med ny. Lufta sen och fyll på med mer (håll inne bromsen och öppna nipplen stäng nipplen släpp bromsen upprepa).
Tomgång varmkör ordentligt kolla så den ligger mellan 1200-1500 rpm.
Broms klossar kolla så dom inte e för slitna.

Lycka till :D
VFR 800 ABS 02

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#3 Inlägg av viffer »

Bromsvätskan byts annars genom att man öppnar luftnippeln och sätter på en slang ner i en flaska med lite bromsolja i vid oket och pumpar på bromsen samtidigt som man fyller på ny vätska (låt aldrig behållaren bli tom du kan få ett h*lvete med att lufta annars), man kan använda en enkel backventil från tex. Biltema i ändan på slangen för att undvika att luft kommer in bakvägen man ser som regel när den nya bromsoljan kommer ner i flaskan då den är mycket klarare än den gamla.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#4 Inlägg av jacken »

Ok tack för tipsen :) ,men kan man göra på samma sätt med kopplingsv.?
Finns det någon nippel man kan öppna och låta den rinna ut ? :?

Användarvisningsbild
börje80
Donator 2007
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jun 13, 2006 06:36
Ort: Varberg

#5 Inlägg av börje80 »

jacken skrev:Ok tack för tipsen :) ,men kan man göra på samma sätt med kopplingsv.?
Finns det någon nippel man kan öppna och låta den rinna ut ? :?
Japp det finns det, det är bara att följa slangen där den tar slut finns det en nippel.
VFR 800 ABS 02

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#6 Inlägg av viffer »

börje80 skrev:
jacken skrev:Ok tack för tipsen :) ,men kan man göra på samma sätt med kopplingsv.?
Finns det någon nippel man kan öppna och låta den rinna ut ? :?
Japp det finns det, det är bara att följa slangen där den tar slut finns det en nippel.
Inte låta rinna ut, utan pumpa i stället så får du inte in luft bakvägen i systemet, för det blir bara jobbigt.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#7 Inlägg av jacken »

ok uppfattat,hmm pumpa det är jag bra på 8)

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#8 Inlägg av SvenGren »

Jag väcker en gammal tråd till liv och undrar lite var vätskan tagit vägen?
Efter vintern så kändes både koppling och broms bra. "Fönstret" till bromsen har klar sikt medan dito till koppling är slitet och mer liknar ett solskadat gammalt plexiglas. Det har med andra ord inte varit lika lätt att se vätskan. Ganska omgående efter första turen för en månad sedan så kändes det som kopplingen "tog långt in". Hade inte tid att kolla upp det då så hojen har stått sedan dess. I helgen tänkte jag ta en tur igen med den svaga kopplingen i minnet. Det blev en runda på gatan ungefär. "/

Nu är livet lite lugnare tack vare pappaledighet så idag passade jag på att våga öppna locket till kopplingens vätskebehållare. Gissa om jag blev förvånad...

Bild

1. Vad f*n e det för smörja? :shock:
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?

//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#9 Inlägg av tersan »

SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja? :shock:
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?

//Sven
Oj, den vätskan var inte bytt på länge...

1. Det är geggan som indikerar att din vätska skulle ha bytts för många år sen...
2. Läckt ut. Kolla alla anslutningar, och fixa läckan innan du fyller på nytt.
3. När du fyller så luftar du tills det kommer ut ny vätska, då har du sköljt ur systemet så gott det går.
4. Torka bort det värsta med papper, sen använd nån Bräkleen eller liknande.
5. Töm, fyll, lufta.
6. Japp.
7. Ok, men det kanske behövs mer om du har mycket gegga i systemet som måste ut.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#10 Inlägg av SvenGren »

tersan skrev:
SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja? :shock:
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?

//Sven
Oj, den vätskan var inte bytt på länge...

1. Det är geggan som indikerar att din vätska skulle ha bytts för många år sen...
2. Läckt ut. Kolla alla anslutningar, och fixa läckan innan du fyller på nytt.
3. När du fyller så luftar du tills det kommer ut ny vätska, då har du sköljt ur systemet så gott det går.
4. Torka bort det värsta med papper, sen använd nån Bräkleen eller liknande.
5. Töm, fyll, lufta.
6. Japp.
7. Ok, men det kanske behövs mer om du har mycket gegga i systemet som måste ut.
Okej - som den geggan ser ut så kan jag ju inte annat än hålla med. Det kanske är geggan efter att Gustav Vasa tvättade skägget. :lol:
Var ju inget jag kollade när jag köpte hojjen. Är inte så kunnig/duktig på området men hoppas lära mig.

Jag kan inte se nåt läckage någonstans. Den är torr vid alla anslutningar och vid slavcylindern som går in i motorn.

Bild

Såvida inte det vid den röda pilen på bilden under indikerar ett läckage? Har förstått att bromsvätska äter sig genom lacken...

Bild

8. Kan det läcka in vätska i motorn?
9. Kan man ta loss slaven utan att nåt annat läcker?
10. Är det "bara" att byta packning/tätning vid slaven om det är den som är boven?
11. Ska man dra på nån slang el. liknande på luftningsnippeln och ner i nån gammal smörja när man tömmer och fyller för att undvika nåt onödigt (kan inte komma på vad det skulle vara, men alltid är det nåt)?

//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#11 Inlägg av tersan »

SvenGren skrev: 8. Kan det läcka in vätska i motorn?
9. Kan man ta loss slaven utan att nåt annat läcker?
10. Är det "bara" att byta packning/tätning vid slaven om det är den som är boven?
11. Ska man dra på nån slang el. liknande på luftningsnippeln och ner i nån gammal smörja när man tömmer och fyller för att undvika nåt onödigt (kan inte komma på vad det skulle vara, men alltid är det nåt)?

//Sven
8. Njae... normalt inte. Det du visar på bilden tyder på läcka, fast å andra sidan kan det vara enklare att se en läcka om du fyller systemet ordentligt först.
9. Ja, fast om du har slaven loss så ge f-n i att röra kopplingshandtaget.
10. Ja. Fast ha gärna reparationsmanulen tillhands om du inte renoverat hydralik tidigare.
11. Hmm... ja. Fast lägg gärna slangen i ny smörja istället. Dels vill du ha en slang ner i vätska för att förhindra att det sprutar bromsvätska över halva garaget, dels vill du inte suga in luft om du schabblar med luftningen (beror lite på hur du luftar förstås...).

Sök gärna lite på forumet om luftning av broms och koppling, jag vet att det getts en del bra tips tidigare.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#12 Inlägg av adrian_vg »

Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#13 Inlägg av blacken »

Jag skulle även byta alla packningar i både huvud och slav cylinder. Liasom har det läckt ut så mycket, så har du en läcka någonstans
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#14 Inlägg av SvenGren »

adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. Var nu ut i garaget å kollade det en gång till för säkerhets skull. Blir inte "kedjeolje-kladdig". Skrapade med stortånageln och fick färg med mig. Skojjade, det var pekfingret, men fick färg på nageln ändå. Antar att det är vätskan som löst upp färgen?
blacken skrev:Jag skulle även byta alla packningar i både huvud och slav cylinder. Liasom har det läckt ut så mycket, så har du en läcka någonstans

Huvud?
Byta packning slavcylinder - är det "peice of cake"?
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#15 Inlägg av adrian_vg »

SvenGren skrev:
adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. [...] Antar att det är vätskan som löst upp färgen?
Det verkar dessvärre vara så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar