Byte av broms och kopplingsvätska..

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#16 Inlägg av blacken »

Huvud?
Byta packning slavcylinder - är det "peice of cake"?
Relativt, man behöver inte vara "supermeck" för det, bara att man är noggrann, försiktig och renlig av sig vid montering dvs att man noga rengör allt innan ihopsättning. Annars så finns det fullt av folk på detta eminenta forum som mer än gärna ger en "hjälpande hand" om så skulle behövas.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#17 Inlägg av Honda-aspirant »

Min viffer såg ännu värre ut i sin reservoar när jag köpte den :P, jag kunde däremot inte hitta någon läcka någonstans heller, ingenstans runt slavcylindern var där någon tillstymmelse till bromsvätska och inget uppe vid huvudcylindern heller. Jag fyllde således bara på med ny vätska efter att ha tvättat ur behållare, när jag kollade vätskorna nu i våras 2 år efter det att jag fyllde på förra ggn så hade där kommit en del ny brun sörja + att nivån sjunkit något, mkt märkligt. Eftersom jag inte ser någon läcka någonstans så börjar jag ju fundera på om det skulle vara något tjall med slangarna, att det diffunderar långsamt genom dom. Den enda erfarenheten jag har av detta är däremot min hoj, så jag ställe även en fråga, är det normalt att membranet blir fuktigt av bromsvätska på ovansidan även om det vart helt rent när det åkte in?

edit: Jag kan förtydliga med att jag tog loss slavcylindern och där vart snustorrt bakom och stången som går in i motorn.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#18 Inlägg av SvenGren »

Jag har nu pumpat ut smörjan, gjort rent behållaren och till och med fått rent nivåglaset som var belagd med brun sörja.
Det är lätt att förstå att hojjen har rullat länge på västkusten för det luktade gamla räkskal om smörjan som var kvar. :lol:
Hur som helst har jag fått i ny vätska och nu tar kopplingen normalt. Ska hålla noga koll nu och se om det försvinner. Mailade även Bike i Trollhättan och frågade lite.
Sven skrev:Jag tror att jag har läckage vid slavcylindern till min koppling på min Honda VFR 750 från -86. Färgen släpper när jag skrapar försiktigt med nageln och dessutom så är det väldigt dåligt med vätska i behållaren.
Min fråga lyder: är det bara att skruva loss slavcylindern och byta packning och skruva dit den igen?
Ska jag tömma helt på den gamla vätskan eller gör jag det i samband med påfyllning av ny?
Bike i Trollhättan skrev:Det låter som att du skall renovera din slavcylinder och byta vätska.
Maila gärna order@biketrollhattan.se så fixar dom fram ett pris på en renoveringssats till dig. Och ja det är bara att ta loss den och byta.
Vet inte om det är så eller om de bara vill sälja. Vad tror ni, medlemmar? Jag avvaktar lite iaf och ser om vätskan stannar i systemet.
//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#19 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Full tank i går på morgonen. Under dagen ca 20 varv på Rörken, sen ca 10 varv under em på Arlanda Test Track (ATT), och sen ett dussin varv på kvällen på gokartbanan i Järfälla. Småvägar från Rörken till ATT och E4:an hem.

Igår kväll var det tre pluppar kvar på bensinmätaren och trippen stod på 251km när jag stod vid dörren hemma. Imorse tankade jag igen, och fick i ca 17 liter. Blir runt 0,67l/mil.

Bankörningen blir mest körning på tvåans växel mellan 20 och 100km/h.

Svartviffern (insprutning) drar lite mer än grönviffern (förgasare) verkar det som.
Och då blev det kleggigt i kopplingsvätskebehållaren???
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Full tank i går på morgonen. Under dagen ca 20 varv på Rörken, sen ca 10 varv under em på Arlanda Test Track (ATT), och sen ett dussin varv på kvällen på gokartbanan i Järfälla. Småvägar från Rörken till ATT och E4:an hem.

Igår kväll var det tre pluppar kvar på bensinmätaren och trippen stod på 251km när jag stod vid dörren hemma. Imorse tankade jag igen, och fick i ca 17 liter. Blir runt 0,67l/mil.

Bankörningen blir mest körning på tvåans växel mellan 20 och 100km/h.

Svartviffern (insprutning) drar lite mer än grönviffern (förgasare) verkar det som.
Och då blev det kleggigt i kopplingsvätskebehållaren???
T.
Helt fel tråd... Hur gick det där till??! Sorry... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

selle
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: mån maj 23, 2011 17:59
Ort: Stockholm

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#21 Inlägg av selle »

Byta packning slavcylinder - är det "peice of cake"?[/quote]

Har precis bytt packningar på min VF750F -83 inga problem att byta, svårare att få ur luften. Kom på att man kunde trycka in kolven på slavcylinder och låta luften komma ut i huvudcylindern. På med locket och tryck ut cylindern igen (försiktigt) bort med locket igen och in med kolven. Provade att lufta via nippeln på slaven, men eftersom luften strävar uppåt var det nästan omöjligt. Min huvudcylinder såg precis lika go och geggig ut som din, lite Bräkleen gjorde rent den.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#22 Inlägg av blacken »

selle skrev:Byta packning slavcylinder - är det "peice of cake"?
Har precis bytt packningar på min VF750F -83 inga problem att byta, svårare att få ur luften. Kom på att man kunde trycka in kolven på slavcylinder och låta luften komma ut i huvudcylindern. På med locket och tryck ut cylindern igen (försiktigt) bort med locket igen och in med kolven. Provade att lufta via nippeln på slaven, men eftersom luften strävar uppåt var det nästan omöjligt. Min huvudcylinder såg precis lika go och geggig ut som din, lite Bräkleen gjorde rent den.
Man kan fylla behållaren och "dutta" lätt men bestämt på handtaget "X" antal gånger tills man ser att det inte långre kommer luft i behållaren mellan "duttningarna". Eller ta en ren oljekanna fyll den med för sin uppgift lämplig "olja", trä en slang över oljekannans pip, trä den andra änden av slangen över luftnippeln till slavcylindern, öppna den hyfsat och pumpa upp "oljan" bakvägen så att säga :mrgreen:. OBS! kan icke understryka nog att vid dylikt förfarande att man är fullständigt övertygad och förvissad om, att systemet är tomt! Annars så kan det bli kladdigt.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byte av broms och kopplingsvätska..

#23 Inlägg av vroom »

Upplivar denna eminenta tråd med lite bilder från mitt packningsbyte till slavcylinderhuset(kallas det så?). Klistermärke/etikettrengöring fungerar bra med en tandpetare som vrids under den gamla packningen. Tog lite tid men jag fick bort packningen utom vid styrpinnarna, dessa sitter fast nå jävulskt.
Ny packning(dyr) på väg från Wemoto. Fick se sen att Biltema säljer packningsmaterial :huvet
BildBildBild

En rulle packningsmaterial 0,4mm räcker ett tag. Skar ut med modellkniv på en tunn plastskärbräda. En hålpipa i rätt storlek gör resten.
Bild

Badda lite olja på packningen innan ihopmontering.
Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar