Sida 1 av 1

Bänkning /dynojet

Postat: lör apr 05, 2008 18:10
av Ducimus
Har satt på ett nytt slipon (Leovince) och kn filter på min Vfr.
Fick höra att en bänkning för att optimera rätt bensin och luftmängd för att slippa brända ventiler och dylikt.
Köpte en Power commander och o2 eleminatorer och momterade på dessa och lämnade in den på en dynojetbänkning.
Glad i vågen efter lite fördröjning fick jag min vFr ,grymt tänkte jag har läst att mcn får en helt annan körupplevelse.
Försökta kolla vart o2:na satt och upptäckte till min förvåning att oljeglaset var alldeles vitt.
J_vligt förbannad när jag såg detta , funderar på om dom har kört sönder topparna på bågen.
Hade inne på 3600 mila service för 3veckor sen och har inte kört en meter med den.
Tydligen så hade dom kört 3.5mil på bänken ,detta är väll reklamation i från den auktoriserde firman eller?
För det är en kostnad som jag vägrar att stå för.
Förmodligen är det glykol som flyter i olja....

Postat: lör apr 05, 2008 19:56
av Donner
Trist i så fall ju, har du kollat på stickan hur oljan ser ut? Kan ju vara skumbildning du ser på glaset kanske?

Postat: lör apr 05, 2008 20:23
av Ducimus
01-Har ingen olje sticka ,utan en min och max nivå på glaset.
Oljelocket äe oxå vitskummfärgat.

Postat: sön apr 06, 2008 11:31
av Qwerty
Byt olja och se vad som händer med den nya. Enda sättet och veta. Kika efter spån och annat jox i din gamla, gräv med händerna och känn.

Du kan om du vill snåla köpa billigaste biltemaoljan och prova 5mil med. Är det ok så kan du byta igen till den du vill ha.


Lita aldrig på verkstäder är mitt motto.

Postat: sön apr 06, 2008 19:38
av Ducimus
Det är ett alternativ ,men jag anser att det är den aukoriserade firman att åtgärda felet.
Grejen e den att jag har inte kört den efter bänkning så det är dera skyldighet att åtgärda felet......

Postat: mån apr 07, 2008 07:32
av tersan
Usch, jobbigt läge... jag delar Qwertys inställning till verkstäder.

Konsumenttjänstlagen borde ju vara tillämplig, hojta om du behöver lite grundläggande hjälp. Rapportera gärna hur ärendet fortskrider.

Postat: mån apr 07, 2008 15:20
av Ducimus
Jag tror att ny olja slungas ju runt och blir skummig när man kör ,stängde av den en timma och kollade i glaset.
Då fick den sin normala färg igen.
Det är ingen som reflekterat detta på era -01:or.

Postat: mån apr 07, 2008 16:48
av Göingen
Nr 1 är alltid att kontakta firman som man anser gjort fel. Börjar man experimentera själv så äventyrar man eventuell ersättning för skador. Har du varit i kontakt med firman som körde i bänken?

Postat: mån apr 07, 2008 18:50
av Ducimus
Jag tror jag förhastade mig lite ,det verkar vara helt normalt.
Oljan slungas ju runt som elvisp klart att den skummas ,sen när man stänger av ser oljan helt normal ut.

Postat: tis apr 08, 2008 20:31
av Göingen
Vad bra om allt är OK, pust... :P
Nå, går den bättre efter bänkning eller?

Jag använder bara de mappar som finns att tanka ner från PC-sidan.
Det verkar funka, men det finns kanske mer att hämta med en bänkning.

Postat: fre apr 11, 2008 09:57
av Qwerty
Oljan skummas under körning. Men den ska inte vara vit. Vitt i olja betyder vatten. Vatten och motorer hör inte ihop i annat syfte än kylning.

När olja körs runt så ser "skummet" lite vitt ut. Inget konstigt med det dvs. Svårt att beskriva om man inte sett det själv. Tur att det ser bra ut nu.

Postat: mån sep 28, 2009 08:25
av faceplant
I lördags hade AVA MC höstrea och erbjudande om effektmätning i DynoJet bänk för 195:-, vilket jag nappade på.
Mest på kul för att jag var nyfiken på hur mycket effekt det rörde sig om.
Jag har ju en 06:a och har inte moddat annat än att jag satt på Leo Vince slip-on.

Enligt bänkningen får jag ut 99,11 hk på bakhjulet.
Har ingen koll på om det är bra eller dåligt, någon som har något att säga om den siffran?

Postat: mån sep 28, 2009 09:14
av TG
Låter som du har tappat ca 10% bak till däcket vilket låter "inom" marginalerna....

Postat: mån sep 28, 2009 17:00
av adrian_vg
Olja har en tendens att bli mjölkig om man mest kör korta sträckor. Den blir också kaffe latte-liknande om man får in (kyl)vatten i den. Lurigt det där. Förstår din första oro! ;-)
faceplant skrev:Enligt bänkningen får jag ut 99,11 hk på bakhjulet.
Har ingen koll på om det är bra eller dåligt, någon som har något att säga om den siffran?
Min tolv år gamla viffer gav runt 83 kusar på bakhjulet när den var som krassligast och innan den italienska tune-uppen. Den känns starkare nu. Vi säger 85 hk jämt. :lol:

Bild