Sida 1 av 2
Blir inte varm - Termostatproblem?
Postat: fre apr 11, 2008 06:57
av jeppes
Ska bara kolla med er innan jag börjar skruva. Min maskin blir aldrig varm när jag är ute o åker, däremot så kryper värmen upp när det står still eller går sakta.
Vad göra? Snälla hjälp en okunnig.
Re: Blir inte varm - Termostatproblem?
Postat: fre apr 11, 2008 08:01
av tersan
jeppes skrev:Ska bara kolla med er innan jag börjar skruva. Min maskin blir aldrig varm när jag är ute o åker, däremot så kryper värmen upp när det står still eller går sakta.
Vad göra? Snälla hjälp en okunnig.
I och för sig ett klassiskt symptom på dålig termostat som inte stänger ordentligt. Hade det varit ett italienskt fordon hade jag dessutom sagt att givare och mätare bör undersökas ordentligt...
Tyvärr vet jag inte riktigt vad som är en normal temperatur, manualen ger inte nån bra ledtråd och på nätet verkar det vara rätt många som åker med "kall" motor utan problem. Går den in på röda fältet när det går sakta?
Postat: fre apr 11, 2008 08:08
av jeppes
nä. den håller sig på rätt sida när den väl reser sig men så fort farten ökar minskar tempen
Har kollat med verkstad o dom ska ha 1500 för att byta termostat (inkl termo) så jag tar det i samma veva som däckbyte
Postat: fre apr 11, 2008 09:22
av tersan
Undersökning och ev byte av termostat står på min att-göra-lista också, så rapportera gärna hur det gått.
Postat: fre apr 11, 2008 09:59
av Qwerty
Det flesta hojar visar låg temp så här på våren. Men stiger tempen när du står still och fläkten går så skulle inte jag bry mej.
Det flesta hojar har även en tendens att tempmätaren ligger bara precis ovan botten vid normalkörning.
Postat: fre apr 11, 2008 10:37
av elias
Hej alla!
Jag kan lugna er med att det är helt normalt, iaf på en VFR!
Vid normal körning så rör sig knappt termostaten. Kör du dock på lite (höga varv, höga hastigheter) så kommer den röra sig några mm till.
Stannar du sen till vid ex ett rödljus så skjuter mätaren upp i höjden.
En orsak till detta är att din cykel har ett mycket litet expansionskärn. Titta på det nästa gång...

Cykeln jobbar med ett mycket högt tryck och hinner helt enkelt inte kyla ner på så kort tid. Vid tugnt arbete jobbar din VFR även med högre temperatur än en, ex, bil.
Någon som är lite mer mekanisk belevrad kanske kan ta vid här?
Postat: fre apr 11, 2008 10:41
av elias
Lägger in lite tidigare trådar i samma ämnet.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... t=m%E4tare
Var inte oroliga mina vänner, gamla hojar går svalare pga. att man höjt arbetstempem medvetet från alla tillverkare för att få bättre förbränning och därigenom kunna klara dom hårdare avgaskraven som inte fanns förr, jag kan ju nämna att jämförelsevis skiljer det 1 liter i kylarvolym på en -98:a Blackbird till en -07:a, när förändringen kom vet jag inte men så är det.
Min temp varierar från ca 80-105 beroende på körsätt.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=271
Postat: fre apr 11, 2008 10:51
av tersan
elias skrev:En orsak till detta är att din cykel har ett mycket litet expansionskärn. Titta på det nästa gång...

Cykeln jobbar med ett mycket högt tryck och hinner helt enkelt inte kyla ner på så kort tid. Vid tugnt arbete jobbar din VFR även med högre temperatur än en, ex, bil.
Det där resonemanget får du hemskt gärna utveckla...

Postat: fre apr 11, 2008 16:46
av elias
Vad jag fick förklarat för mig så räcker det inte till för att kyla cykeln när den står still och inte har genomströmmning av luft.
Postat: fre apr 11, 2008 17:02
av Conseal
Initiala problemet var väl att den inte blir varm .. inte problem med nedkylning eller har jag förvirrat mig själv helt nu ?

Postat: fre apr 11, 2008 17:22
av jeppes
Tycker maskinen borde bli varmare men vad vet jag. Jag e ny på banan o fler talar om att just VFR inte blir så varm ( på mätaren) när man kör men går det sakta eller står still så ökar det.. Ska det vara så????
Postat: fre apr 11, 2008 18:14
av kennet
Min mätare går strax över första markeringen vid körning och stiger nästan till mitten eller till mitten när jag står stilla, har varit så sedan jag köpte den och inget jag att oroar mig för. Skulle bli orolig om det försvann glykol eller att mätaren gick mot den högre regionen eller inte rörde sig alls. Kolla oxå om fläkten går som den ska, brukar dra igång när mätaren traskar över mitten.

Postat: fre apr 11, 2008 19:17
av Donner
Att tempen ökar när man kör sakta eller står still är helt normalt men mätaren bör ligga närmare mitten även vid landsvägskörning.
Min faller så fort jag kommer upp i lite högre fart så jag misstänker att min termostat behöver bytas.
Att man har en termostat är ju för att hålla jämn temp på motorn hela tiden och att den skall nå normaltemp ganska fort efter kallstart.
Jag skall byta min termostat i alla fall.
Postat: fre apr 11, 2008 19:43
av Göingen
Jag fick bytt min termostat på min -00:a för ett år sedan eller så. Det var mycket som måste bort för att komma åt. Man ska ända ner i V:et
Den gamla termostaten hade hängt sig i öppet läge, varpå motorn hade svårt att hålla temperaturen upp. Värst var det givetvis vid kall väderlek, då gick motorn riktigt illa.
Sedan dess brukar tempmätaren visa 75'C +- 2'C vid normal körning och normalt väder. Bara om det är riktigt varmt och man kör sakta stiger mätaren högre. Fläkten slår till vid ca 103'C, men det är sällsynt att det blir så hett.
Postat: lör apr 12, 2008 12:33
av tersan
Enligt service-manualen ska termostaten börja öppna vid 80-84 grader, och sedan vara fullt öppen vid 95. Tyvärr hittar jag inget om hur mätaren är kalibrerad, får väl sätta upp det också på att-göra-listan...
Men hur som helst, jag har lite svårt att se logiken i att konstruera ett kylsystem så att motorn går för kall. Om mätaren knappt ger utslag vid normal körning så borde nåt vara fel.