Förberedelse för vinterförvaring.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

Förberedelse för vinterförvaring.

#1 Inlägg av Lt.Dan »

Vad brukar ni göra, eller inte göra inför vinterförvaringen.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Snacka om deprimerande tråd.


Brukar tvätta, ställa in den i garaget, låsa ordentligt och lägga täcke på. Sen någon gång i månaden så hänger jag på batteriladdaren. Funderar på att köpa mej en riktig C-tec och hänga på direkt när den ställs in för att slippa ångesten över vintern.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#3 Inlägg av yxan »

Brukar byta olja och filter innan sista körningen för året så den står med ny olja över vintern... kanske inte hjälper så mycket men det känns bättre att veta att oljan är fräsh.

Jag har en c-tec laddare som jag brukar koppla in under någon dag under månaden.

Naturligtvis efter en ordentlig tvätt ovh vaxning!!

Men nu hoppas vi att det skall sluta regna och att september blir riktigt vackert, man har ju hantagsvärmare...

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#4 Inlägg av viffer »

Oljebyte, C-tec växlas mellan hojarna, torrbrytning ibland, samt dela ett par pilsner i garaget med en liten tår i ögat i väntan på sässong :cry:.
ps. Glömde en grej, köper hem ett ton med tösalt så man inte blir instängd.
VFR'en tyvärr såld.

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

#5 Inlägg av H-son »

C-Tec laddare är viktigt, håller batteriet fräscht... men man behöver inte koppla ur den...

Tvätt och sånt, sedan brukar jag starta och köra varm då och då... jobbar runt bensinen lite. Den kan flaga sig och i västa fall strula lite med insprutarna (har inte upplevt det själv...) vanlig mack soppa är inte åldersbeständig...

Att starta då och då är även bra för att trycka ner abstinensen, sen rullar man ut och burnar lite också... funkar skitbra då det är is och snö ute, släpper direkt utan en massa kopplande, och det sliter nästan inget däck :)

Får pärlan denna behandling så möter hon dig med öppna armar och ett bultande hjärta då tussilagon tittar upp och vår solen värmer!!

/K
yxan skrev:Brukar byta olja och filter innan sista körningen för året så den står med ny olja över vintern... kanske inte hjälper så mycket men det känns bättre att veta att oljan är fräsh.

Jag har en c-tec laddare som jag brukar koppla in under någon dag under månaden.

Naturligtvis efter en ordentlig tvätt ovh vaxning!!

Men nu hoppas vi att det skall sluta regna och att september blir riktigt vackert, man har ju hantagsvärmare...
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Att torrgasa i garaget under vintern ger mer problem än nytta.

Kika in på sporthoj om alla som torrgasar i garaget, jämför namnen med dom som sedan till våren har startproblem. Stiften slaggar igen, kondens i olja, cylinder och avgassystem med rost som följd. Hojen blir inte tillräckligt varm utan motstånd.

Men torrgasa är så nyttigt för välbefinnandet en kall Januari dag. Man skiner upp som en sol, så där så att tanten hemma tror man varit otrogen. Vilket man iof varit, men inte med en annan kvinna.
Få höra ljudet, andas in avgaserna, bara sitta där uppe på och känna vibbrationerna, drömma sig bort mot kurviga vägar och solsken. Det är mumma för själen och något varje hojåkare borde få uppleva under den perioden livet känns tungt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#7 Inlägg av viffer »

Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#8 Inlägg av Qwerty »

viffer skrev:Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.
Är det verkligen så bra? Jag menar, jag har både kat och lambda som kan klegga igen utav tvitakts olja.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#9 Inlägg av viffer »

Qwerty skrev:
viffer skrev:Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.
Är det verkligen så bra? Jag menar, jag har både kat och lambda som kan klegga igen utav tvitakts olja.
Nä, kanske inte på nyare "spruthojar", men jag har ju bara "fuggehojar", och där är det nyttigt :D.
// :twisted: Våga vägra insprutning :twisted: //
VFR'en tyvärr såld.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#10 Inlägg av viffer »

Min vinterförberedelse gick ut på att jag bytte Viffern mot en Suzuki DR650 i stället så jag kan köra i vinter också, det gick bara inte att ha två sporttouringhojar på samma gång och effekten fick styra, lycka till ni andra med era viffrar, jag gillade verkligen hojen men den kändes lite liten i jämförelse med Blackbirden.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
börje80
Donator 2007
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jun 13, 2006 06:36
Ort: Varberg

#11 Inlägg av börje80 »

Jag tänkte att ploka ner den i bestånds delar och putsa upp den ordentlig. Det är första året med båge så man kanske är lite för petig men jag ser fram mot det.
Har även en kåpa jag vill lacka om (vält skada på rull grus).
Ingen som vet vad det kan kosta att lacka och sen nya VFR märken??
VFR 800 ABS 02

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av Alming »

börje80 skrev:Jag tänkte att ploka ner den i bestånds delar och putsa upp den ordentlig. Det är första året med båge så man kanske är lite för petig men jag ser fram mot det.
Har även en kåpa jag vill lacka om (vält skada på rull grus).
Ingen som vet vad det kan kosta att lacka och sen nya VFR märken??
Till 89 årsmodell kostar VFR dekalerna 135:- per sida hos Honda.
Inte så farligt.
Kan tänkas vara dyrare till en 02, men det vet jag inte.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Skriv svar