Sida 1 av 1

Förberedelse för vinterförvaring.

Postat: ons aug 23, 2006 20:24
av Lt.Dan
Vad brukar ni göra, eller inte göra inför vinterförvaringen.

Postat: tor aug 24, 2006 07:23
av Qwerty
Snacka om deprimerande tråd.


Brukar tvätta, ställa in den i garaget, låsa ordentligt och lägga täcke på. Sen någon gång i månaden så hänger jag på batteriladdaren. Funderar på att köpa mej en riktig C-tec och hänga på direkt när den ställs in för att slippa ångesten över vintern.

Postat: tor aug 24, 2006 17:32
av yxan
Brukar byta olja och filter innan sista körningen för året så den står med ny olja över vintern... kanske inte hjälper så mycket men det känns bättre att veta att oljan är fräsh.

Jag har en c-tec laddare som jag brukar koppla in under någon dag under månaden.

Naturligtvis efter en ordentlig tvätt ovh vaxning!!

Men nu hoppas vi att det skall sluta regna och att september blir riktigt vackert, man har ju hantagsvärmare...

Postat: tor aug 24, 2006 19:21
av viffer
Oljebyte, C-tec växlas mellan hojarna, torrbrytning ibland, samt dela ett par pilsner i garaget med en liten tår i ögat i väntan på sässong :cry:.
ps. Glömde en grej, köper hem ett ton med tösalt så man inte blir instängd.

Postat: tor aug 24, 2006 21:18
av H-son
C-Tec laddare är viktigt, håller batteriet fräscht... men man behöver inte koppla ur den...

Tvätt och sånt, sedan brukar jag starta och köra varm då och då... jobbar runt bensinen lite. Den kan flaga sig och i västa fall strula lite med insprutarna (har inte upplevt det själv...) vanlig mack soppa är inte åldersbeständig...

Att starta då och då är även bra för att trycka ner abstinensen, sen rullar man ut och burnar lite också... funkar skitbra då det är is och snö ute, släpper direkt utan en massa kopplande, och det sliter nästan inget däck :)

Får pärlan denna behandling så möter hon dig med öppna armar och ett bultande hjärta då tussilagon tittar upp och vår solen värmer!!

/K
yxan skrev:Brukar byta olja och filter innan sista körningen för året så den står med ny olja över vintern... kanske inte hjälper så mycket men det känns bättre att veta att oljan är fräsh.

Jag har en c-tec laddare som jag brukar koppla in under någon dag under månaden.

Naturligtvis efter en ordentlig tvätt ovh vaxning!!

Men nu hoppas vi att det skall sluta regna och att september blir riktigt vackert, man har ju hantagsvärmare...

Postat: fre aug 25, 2006 08:19
av Qwerty
Att torrgasa i garaget under vintern ger mer problem än nytta.

Kika in på sporthoj om alla som torrgasar i garaget, jämför namnen med dom som sedan till våren har startproblem. Stiften slaggar igen, kondens i olja, cylinder och avgassystem med rost som följd. Hojen blir inte tillräckligt varm utan motstånd.

Men torrgasa är så nyttigt för välbefinnandet en kall Januari dag. Man skiner upp som en sol, så där så att tanten hemma tror man varit otrogen. Vilket man iof varit, men inte med en annan kvinna.
Få höra ljudet, andas in avgaserna, bara sitta där uppe på och känna vibbrationerna, drömma sig bort mot kurviga vägar och solsken. Det är mumma för själen och något varje hojåkare borde få uppleva under den perioden livet känns tungt.

Postat: lör aug 26, 2006 08:02
av viffer
Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.

Postat: lör aug 26, 2006 11:26
av Qwerty
viffer skrev:Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.
Är det verkligen så bra? Jag menar, jag har både kat och lambda som kan klegga igen utav tvitakts olja.

Postat: sön aug 27, 2006 15:41
av viffer
Qwerty skrev:
viffer skrev:Man kan pytsa i lite 2-taktsolja i tanken vid sista körningen för sässongen, då får man ett tunnt oljeskikt i avgassystemet och förhindrar rost innifrån.
Är det verkligen så bra? Jag menar, jag har både kat och lambda som kan klegga igen utav tvitakts olja.
Nä, kanske inte på nyare "spruthojar", men jag har ju bara "fuggehojar", och där är det nyttigt :D.
// :twisted: Våga vägra insprutning :twisted: //

Postat: fre sep 15, 2006 17:30
av viffer
Min vinterförberedelse gick ut på att jag bytte Viffern mot en Suzuki DR650 i stället så jag kan köra i vinter också, det gick bara inte att ha två sporttouringhojar på samma gång och effekten fick styra, lycka till ni andra med era viffrar, jag gillade verkligen hojen men den kändes lite liten i jämförelse med Blackbirden.

Postat: tor sep 28, 2006 09:54
av börje80
Jag tänkte att ploka ner den i bestånds delar och putsa upp den ordentlig. Det är första året med båge så man kanske är lite för petig men jag ser fram mot det.
Har även en kåpa jag vill lacka om (vält skada på rull grus).
Ingen som vet vad det kan kosta att lacka och sen nya VFR märken??

Postat: tor sep 28, 2006 15:44
av Alming
börje80 skrev:Jag tänkte att ploka ner den i bestånds delar och putsa upp den ordentlig. Det är första året med båge så man kanske är lite för petig men jag ser fram mot det.
Har även en kåpa jag vill lacka om (vält skada på rull grus).
Ingen som vet vad det kan kosta att lacka och sen nya VFR märken??
Till 89 årsmodell kostar VFR dekalerna 135:- per sida hos Honda.
Inte så farligt.
Kan tänkas vara dyrare till en 02, men det vet jag inte.