Sida 1 av 3

Racklig växellåda?

Postat: tis jun 03, 2008 17:16
av adrian_vg
Brukar växellådorna på VFR från 90-talet vara lite rackliga?

På min viffer verkar den vara lite trög från 1 till 2 och man får vippa till ordentligt innan 2:an går i helt, medan nerväxlingar från 4 till 3 eller 3 till 2 inte alltid går i. Man får ge lite mellangas vid nerväxlingarna och släppa lite på kopplingen för att få i dem. Min boxer var sån också, men det berodde mer på att den gått extremlångt. Samma med min 13000mila-viffer kanske?

Fö går sexan till femman, femman till fyran och tvärtom brukar alltid funka.

Är detta ett känt fenomen eller trampar jag bara inte tillräckligt hårt i växelpedalen...? :)

Postat: tis jun 03, 2008 17:38
av SGM
Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J

Postat: tis jun 03, 2008 18:23
av adrian_vg
SGM skrev:Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J
Jag misstänker också att jag mesat lite väl mycket vid nerväxlingarna, tror vi tänker likadant. 8-)

Postat: tis jun 03, 2008 20:09
av tedman
SGM skrev:Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J
Detta har jag också råkat utför och om jag inte missminner mig även någon annan på forumet. Var i en tråd förra året.
Mer distinkt växling har varit lösningen, har inte inträffat mer efter den medicinen.

Postat: tis jun 03, 2008 20:24
av adrian_vg
adrian_vg skrev:
tedman skrev:Detta har jag också råkat utför och om jag inte missminner mig även någon annan på forumet. Var i en tråd förra året.
Mer distinkt växling har varit lösningen, har inte inträffat mer efter den medicinen.

Ok, hittade dem. Sökte på "distinkt växling". Tack för tipset!
Edit: Moderatorn kanske skulle vilja låsa denna tråd och hänvisa till denna ist: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=16101#16101.

Tack för tipsen alla!

Postat: mån jun 30, 2008 12:08
av adrian_vg
Vet inte om jag sagt det redan, men på min 97:a är växlingen bättre på alla växlar, men mellan 1 och 2 (både upp och ner) kan det vara lite rackligt. Från 1 till 2 hamnar man ibland på neutralen. Från 2 till 1 brukar det nästan alltid funka bra. Man får trycka till två gånger ibland, om man ska ner, eller vara extremt bestämd när man ska växla upp till 2.

Min 97:a har gått ca 6500mil och min förra 90:a hade gått drygt 13000. Lite skillnad är det, men inte så mycket som man skulle tro. Tycker detta talar för att Honda har lite klonkiga lådor på sina 90-talsviffrar.

De är inte dåliga på något sätt alltså - inte alls! Bara lite, låt oss säga, inte så smörbytteliknande om ni förstår vad jag menar. :D Tester jag läst i gamla Bike, Superbike, MC-Nytt och Allt om MC verkar tycka samma ungefär samma sak.

Postat: mån jun 30, 2008 13:35
av TheRocker
För du har väl färsk olja i lådan?!

Postat: mån jun 30, 2008 14:44
av Conseal
TheRocker skrev:För du har väl färsk olja i lådan?!
Färsk olja är ju inge bra :wink: .. efter 500 mil är den ju knappt inkörd :roll:

Postat: mån jun 30, 2008 16:15
av TheRocker
Innan jag körde VFR hade jag en Shadow. Växellådan var lite knepig på den tills jag bytte olja ;-)

Postat: mån jun 30, 2008 17:45
av adrian_vg
TheRocker skrev:För du har väl färsk olja i lådan?!
Handlaren hade bytt olja och filter för några månader sen. Borde vara ok. Byter till hösten igen, så att jag har nytt filter och olja, i samband med att jag täcker över den och lägger in den för vintern. Dito dränering av förgasarna.

Byter också till kvalitetsolja enl tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... highlight=.

@Conseal: Vad är inkörd olja, tycker du då? ;-)

Postat: mån jun 30, 2008 17:53
av Conseal
Jag närmar mig 1000 för i år .. börjar bli dax att byta

Postat: mån jun 30, 2008 18:33
av adrian_vg
Conseal skrev:Jag närmar mig 1000 för i år .. börjar bli dax att byta
Ah... Jag är inte i närheten av det, trots att jag kör en omväg till/från jobbet varje dag.

Postat: tis aug 12, 2008 08:01
av adrian_vg
Oljebytet tycks ha gjort susen på min viffer. Motorn låter mycket bättre nu! Mer dämpat och "tjockare" om ni förstår vad jag menar. Antagligen för att det nu finns olja i motorn... :roll:

Växlarna klickar numera i både upp och ner, förutom från ettan till tvåan om man varvar över 5000rpm eller så. Från ettan till tvåan runt 3000rpm klickar i hur fint som helst.

Har inte fått i några frilägen heller annat än det ordinarie mellan ettan och tvåan.

Postat: tis aug 12, 2008 18:47
av Conseal
Jag har ett nytt friläge mellan 2an och 3an ... kanske skulle bytt olja tidigare :roll:

Postat: tis aug 12, 2008 18:53
av adrian_vg
Conseal skrev:Jag har ett nytt friläge mellan 2an och 3an ... kanske skulle bytt olja tidigare :roll:
Byt nu. Borde bli bättre med ny olja. Min blev ju det iaf. :D