Racklig växellåda?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Racklig växellåda?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Brukar växellådorna på VFR från 90-talet vara lite rackliga?

På min viffer verkar den vara lite trög från 1 till 2 och man får vippa till ordentligt innan 2:an går i helt, medan nerväxlingar från 4 till 3 eller 3 till 2 inte alltid går i. Man får ge lite mellangas vid nerväxlingarna och släppa lite på kopplingen för att få i dem. Min boxer var sån också, men det berodde mer på att den gått extremlångt. Samma med min 13000mila-viffer kanske?

Fö går sexan till femman, femman till fyran och tvärtom brukar alltid funka.

Är detta ett känt fenomen eller trampar jag bara inte tillräckligt hårt i växelpedalen...? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#2 Inlägg av SGM »

Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J
Jag misstänker också att jag mesat lite väl mycket vid nerväxlingarna, tror vi tänker likadant. 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#4 Inlägg av tedman »

SGM skrev:Hmmm...vi har ju inte riktigt samma generation, men min 99:a är helt ok, dock har jag ibland hittat ett falskt friläge från 6:an till 5:an, när man mesat lite med nedväxlingen.

Det har hänt 2 ggr, man får peta lite mer distinkt helt enkelt, jag blundar, kör och hoppas på att det är ett icke-problem. :lol:

/J
Detta har jag också råkat utför och om jag inte missminner mig även någon annan på forumet. Var i en tråd förra året.
Mer distinkt växling har varit lösningen, har inte inträffat mer efter den medicinen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:
tedman skrev:Detta har jag också råkat utför och om jag inte missminner mig även någon annan på forumet. Var i en tråd förra året.
Mer distinkt växling har varit lösningen, har inte inträffat mer efter den medicinen.

Ok, hittade dem. Sökte på "distinkt växling". Tack för tipset!
Edit: Moderatorn kanske skulle vilja låsa denna tråd och hänvisa till denna ist: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=16101#16101.

Tack för tipsen alla!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Vet inte om jag sagt det redan, men på min 97:a är växlingen bättre på alla växlar, men mellan 1 och 2 (både upp och ner) kan det vara lite rackligt. Från 1 till 2 hamnar man ibland på neutralen. Från 2 till 1 brukar det nästan alltid funka bra. Man får trycka till två gånger ibland, om man ska ner, eller vara extremt bestämd när man ska växla upp till 2.

Min 97:a har gått ca 6500mil och min förra 90:a hade gått drygt 13000. Lite skillnad är det, men inte så mycket som man skulle tro. Tycker detta talar för att Honda har lite klonkiga lådor på sina 90-talsviffrar.

De är inte dåliga på något sätt alltså - inte alls! Bara lite, låt oss säga, inte så smörbytteliknande om ni förstår vad jag menar. :D Tester jag läst i gamla Bike, Superbike, MC-Nytt och Allt om MC verkar tycka samma ungefär samma sak.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av TheRocker »

För du har väl färsk olja i lådan?!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

TheRocker skrev:För du har väl färsk olja i lådan?!
Färsk olja är ju inge bra :wink: .. efter 500 mil är den ju knappt inkörd :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av TheRocker »

Innan jag körde VFR hade jag en Shadow. Växellådan var lite knepig på den tills jag bytte olja ;-)
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

TheRocker skrev:För du har väl färsk olja i lådan?!
Handlaren hade bytt olja och filter för några månader sen. Borde vara ok. Byter till hösten igen, så att jag har nytt filter och olja, i samband med att jag täcker över den och lägger in den för vintern. Dito dränering av förgasarna.

Byter också till kvalitetsolja enl tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... highlight=.

@Conseal: Vad är inkörd olja, tycker du då? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Jag närmar mig 1000 för i år .. börjar bli dax att byta
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag närmar mig 1000 för i år .. börjar bli dax att byta
Ah... Jag är inte i närheten av det, trots att jag kör en omväg till/från jobbet varje dag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Oljebytet tycks ha gjort susen på min viffer. Motorn låter mycket bättre nu! Mer dämpat och "tjockare" om ni förstår vad jag menar. Antagligen för att det nu finns olja i motorn... :roll:

Växlarna klickar numera i både upp och ner, förutom från ettan till tvåan om man varvar över 5000rpm eller så. Från ettan till tvåan runt 3000rpm klickar i hur fint som helst.

Har inte fått i några frilägen heller annat än det ordinarie mellan ettan och tvåan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Jag har ett nytt friläge mellan 2an och 3an ... kanske skulle bytt olja tidigare :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag har ett nytt friläge mellan 2an och 3an ... kanske skulle bytt olja tidigare :roll:
Byt nu. Borde bli bättre med ny olja. Min blev ju det iaf. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar