Racklig växellåda?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Jag har ett nytt friläge mellan 2an och 3an ... kanske skulle bytt olja tidigare :roll:
Byt nu. Borde bli bättre med ny olja. Min blev ju det iaf. :D
Igen .. efter 100 mil .. lite onödigt tycker jag .. ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Igen .. efter 100 mil .. lite onödigt tycker jag .. ;)[/quote]

Jaha, tyckte du sa att du inte bytt på 1000mil.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#18 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Igen .. efter 100 mil .. lite onödigt tycker jag .. ;)
Jaha, tyckte du sa att du inte bytt på 1000mil.[/quote]

Då ja ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Racklig växellåda?

#19 Inlägg av lappen »

Vet inte om detta är rätt tråd, men den behandlar ju växellådor så... :)

Ibland då och då så hittar jag ett friläge mellan 5:e och 6:e växeln på min 92:a. Sökte runt nu innan jag skriver detta, och hittade lite olika andra förslag vid trilskande lådor om att byta oljetyp... Kör idag med Motul 5100 4T 10W-40. Om det nu skulle vara fel oljetyp är det lite surt då jag har en hel dunk oöppnad som jag tänkte nyttja till vårens service.. :(

Det är inte så ofta det händer, oftast när jag tvekar vid växling. Vid distinkta växlingar uppstår det aldrig.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Racklig växellåda?

#20 Inlägg av adrian_vg »

En distinkt stövel och rätt tajming koppling/gas/stövel är vad som gäller oavsett mc-märke och modell!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Racklig växellåda?

#21 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:En distinkt stövel och rätt tajming koppling/gas/stövel är vad som gäller oavsett mc-märke och modell!
Det lustiga är dock att jag aldrig hittar det annars (än mellan 1 & 2 givetvis)..? Bara mellan 5 & 6..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Racklig växellåda?

#22 Inlägg av adrian_vg »

Har du använt de växlarna mycket?
Kör man mestadels kortare sträckor i låga farter får man sällan i de högre växlarna. Kan vara så enkelt som att de inte är inkörda. :-)

Eller så är de kuggarna slitna?

Testa annars en annan olja. Kan göra stor skillnad på en del hojar!

Mellanlägen mellan femman och sexan hittar jag mest när jag stressväxlar och slarvar med tajmingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Racklig växellåda?

#23 Inlägg av blacken »

Testa en annan olja en tunnare får mekaniken i lådan att löpa lättare, men medför mera oljud i från densamma. En tjockare dämpar ljudet men gör mekaniken trögare, en med silikon i, får allt att bli "halare" "slankigare" i mekaniken. Du kan även prova RVS https://rvs.se/ Har provat det på ett flertal tekniska apparatotjofräser och det har levererat vad det lovat.
Eller så är de kuggarna slitna?
Det spelar ingen roll i det hänseèndet, för kuggarna har "Constant mesh" dvs dom är alltid i ingrepp med varandra. En "Undercutting" kanske kan hjälpa.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Racklig växellåda?

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:en med silikon i, får allt att bli "halare" "slankigare" i mekaniken.
Vet inte om det är så lyckat på hoj med våtkoppling.
blacken skrev:
Eller så är de kuggarna slitna?
Det spelar ingen roll i det hänseèndet, för kuggarna har "Constant mesh" dvs dom är alltid i ingrepp med varandra. En "Undercutting" kanske kan hjälpa.
Som Blacken säger, kuggarna slits sällan på hojar, men klackarna kan slitas.
En rätt kul faktauppgift i sammanhanget är att man på moderna sportbilar gör en stor affär att vissa har "exklusiva" s.k. sekventiella lådor. Det har varit standard på alla hojar sen 1960-talet.
"Sekventiell låda" betyder egentligen bara just "constant mesh" och att växlarna ligger efter varandra. Man kan alltså inte hoppa mellan växlarna som på bilar med vanlig manuell låda.

Skillnaden mellan hojar och sportbilar är egentligen bara att man på bilsidan haft lagt till en massa elektronik som gör att de kan växla automatiskt. När man lägger till elektronik på hojsidan kallas det "quick shift", men man har skitit i automatfunktionen.
Vill man ha automatfunktion kallas det "dubbelkopplingslåda" som i grunden också är en vanlig sekventiell låda fast med dubbla kopplingar. Det har man nu börjat med på bilar också.
- Fördelen med dubbelkopplingslådor mot sekventiella automatiska (eller quick shift) lådor är att man får mjukare ingrepp eftersom de senare i princip slår i växlarna medan tändningen bryts en 1/10 sekund eller nåt.
- Nackdelen med dubbelkopplingslådor (men det kanske de har kommit runt nu) är att kopplingen kan slitas ut vid krypkörning.
En "Undercutting" kanske kan hjälpa.
Bra idé :? men det finns två problem med undercutting:
1. Om man undercuttar för hårt kan det bli svårt att få ur växlarna = Trögt att växla och/eller att det klonkar i lådan.
2. Den "lilla" aspekten som Blacken kanske "glömde" :lol: :wink: att nämna är att det innebär att klyva motorn (om man inte har kassettlåda, vilket VFR inte har).

Kardanhojar har en förmåga att klonka mer i lådan än kedjehojar och min hemmasnickrade teori är att det beror på mer glappfri direkt kraftöverföring. Man kommer runt det genom att växla exakt samtidigt som man suger kopplingen. Det är f.ö. även en bra teknik att använda på kedjehojar som ger mer distinkt växling och mindre risk att hitta frilägen mellan växlarna med risk för övervarvning om man forcerar lite. Det går alltså att hitta frilägen mellan alla växlar om man slarvar.

Upptäckte just vilken jävla utläggning jag gjorde på "Racklig växellåda?" :roll: :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Racklig växellåda?

#25 Inlägg av blacken »

Vet inte om det är så lyckat på hoj med våtkoppling.
"Hey Babe, take a walk on the wild side" :lol:
tt nämna är att det innebär att klyva motorn (om man inte har kassettlåda, vilket VFR inte har).
Och? lite får man jobba för att något ska hända :D
Upptäckte just vilken jävla utläggning jag gjorde på "Racklig växellåda?"
Antagligen så har du fått alldeles för mycket fritid till övers på senare tid.. :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Racklig växellåda?

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Vet inte om det är så lyckat på hoj med våtkoppling.
"Hey Babe, take a walk on the wild side" :lol:
Jodu, det varvar som fan, men inget händer :twisted: :lol:
Sen kom jag just på på tal om quick shift och på tal om "take a walk on the wild side".
Man kan i princip quick shifta hojar utan quick shift genom att vicka på gasen och trycka i nästa växel samtidigt utan koppling. Men det är är rätt farligt eftersom man kan rensa klackarna och då blir det verkligen att klyva motorn.
Upptäckte just vilken jävla utläggning jag gjorde på "Racklig växellåda?"
Antagligen så har du fått alldeles för mycket fritid till övers på senare tid.. :lol:
Fått? På senare tid? Det har jag haft ett tag nu. Jag kan ju fan inte ens köra hoj längre oavsett årstid. Men numera har jag däremot ett substitut till hojen. En liten elektrisk sak på tre hjul, bääähh! :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Racklig växellåda?

#27 Inlägg av pentti01 »

Det lilla jag hann köra med min VFR upplevde jag inga växlingsproblem. Kanhända det beror på att jag är uppvuxen med 70-80 tals hojar ?
Har alltid varit bestämd på foten vid växling , liksom.
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Racklig växellåda?

#28 Inlägg av blacken »

sak på tre hjul,
Aha, back to basic, mao... :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Racklig växellåda?

#29 Inlägg av blacken »

pentti01 skrev:Det lilla jag hann köra med min VFR upplevde jag inga växlingsproblem. Kanhända det beror på att jag är uppvuxen med 70-80 tals hojar ?
Har alltid varit bestämd på foten vid växling , liksom.
Mjaa, det är ju likadan växlingsmekanik då som nu, vad som kan hända är att själva "crick crack" mekanismen "tillåter" ett stopp mellan två fasta lägen i sin mekanik. antingen av att den är sliten, dålig olja (tjock, seg) eller att man inte pillar på spaken med adekvat kraft i dojjan, eller en kombo av tidigare nämnda orsaker.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Racklig växellåda?

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
sak på tre hjul,
Aha, back to basic, mao... :lol:
Tja, nåt i den stilen :P
blacken skrev:
pentti01 skrev:Det lilla jag hann köra med min VFR upplevde jag inga växlingsproblem. Kanhända det beror på att jag är uppvuxen med 70-80 tals hojar ?
Har alltid varit bestämd på foten vid växling , liksom.
Mjaa, det är ju likadan växlingsmekanik då som nu, vad som kan hända är att själva "crick crack" mekanismen "tillåter" ett stopp mellan två fasta lägen i sin mekanik.
Honda CB750 SOHC är en av få hojar som har en annan variant där mekanismen sitter på vänster sida av nån outgrundlig anledning, sen är det två axlar genom lådan istället för en, för trumman sitter fortfarande på höger sida. Överhuvudtaget är den en orgie av felbyggd motor. Fyra exempel till.
- Kammen (för det är bara en) ligger i ett slags kamboxar och att få loss den är ett mindre helvete.
- För att ta av ventilkåpan måste motorn ur ramen. Lyckligtvis finns det lock för ventiljustering, men om man vill efterdra toppen efter att ha haft isär motorn blir det jobbigt. Därför skiter de flesta i det med resultat att de flesta som har varit isär svettas vid toppackningen, om det inte är en überambitiös ägare. Å andra sidan har nog de flesta CB750:s idag ambitiösa ägare som vårdar sina klenoder och inte tillåter att dom pissar olja.
- För att krångla till det ytterligare har motorn torrsumpsmörjning men extern oljetank. Så det går alltså inte att lyfta motorn utan att först tömma oljan.
- De har ett automatiskt kedjesmörjningssystem där olja rinner ut genom den ihåliga utgående drevaxeln och slungas ut på kedjan genom centrifugalkraften. Jättebra - Inte! Motorolja ligger ju kvar på kedjan så här länge, den hamnar istället på fälg, bakskärm, däck, sving, föraren mm. så det flesta har nog pluggat det systemet av samma anledning som ovan - för att man inte vill att klenoden ska pissa olja.

Åter till växelmekanik.
På klassiska VF:ar (ser troligen ungefär likadant ut på de flesta hojar) hålls själva gaffelhabrovinken (växelföraren), alltså den som drar i crick-crack-mojen d.v.s. den som sitter i ändan på trumman som gafflarna inne i lådan styrs av, på plats av en tanig liten fjäder i nederkant så är den kan dra/skjuta och sen glida tillbaka till ursprungsläge.

Eftersom den fjädern bara sitter på två små metallöron så har det hänt att den hoppar loss om man misshandlar spaken lite för mycket. Resultatet blir att växelföraren faller ner lite och tappar kontakten med trumman, vilket i sin tur märks på två sätt.
1. Växelpedalen blir totalt sladdrig.
2. Det går överhuvudtaget inte att växla, varken upp eller ner.

Fixet kräver lite meck.
1. Av med transmissionskåpan (förslagsvis lutas hojen kraftigt åt vänster så slipper man tappa ut oljan).
2. Sen pillar man dit en ny fjäder (den gamla ligger troligen i botten av oljetråget och kan knappast ställa till nån skada. Ser man den innanför kåpan så kan man ju plocka bort eller återanvända den om den är hel).
Förhoppningsvis behöver man inte ta bort kopplingskorgen för att komma åt, men det kan vara lite pilligt.
Material som går åt.
- En ny transmissionskåpspackning.
- En fjäder.

Det är bara att konstatera som Blacken säger, jag har nog för mycket tid :twisted:
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån dec 16, 2019 01:01, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar