blacken skrev:sak på tre hjul,
Aha, back to basic, mao...
Tja, nåt i den stilen
blacken skrev:pentti01 skrev:Det lilla jag hann köra med min VFR upplevde jag inga växlingsproblem. Kanhända det beror på att jag är uppvuxen med 70-80 tals hojar ?
Har alltid varit bestämd på foten vid växling , liksom.
Mjaa, det är ju likadan växlingsmekanik då som nu, vad som kan hända är att själva "crick crack" mekanismen "tillåter" ett stopp mellan två fasta lägen i sin mekanik.
Honda CB750 SOHC är en av få hojar som har en annan variant där mekanismen sitter på vänster sida av nån outgrundlig anledning, sen är det två axlar genom lådan istället för en, för trumman sitter fortfarande på höger sida. Överhuvudtaget är den en orgie av felbyggd motor. Fyra exempel till.
- Kammen (för det är bara en) ligger i ett slags kamboxar och att få loss den är ett mindre helvete.
- För att ta av ventilkåpan måste motorn ur ramen. Lyckligtvis finns det lock för ventiljustering, men om man vill efterdra toppen efter att ha haft isär motorn blir det jobbigt. Därför skiter de flesta i det med resultat att de flesta som har varit isär svettas vid toppackningen, om det inte är en überambitiös ägare. Å andra sidan har nog de flesta CB750:s idag ambitiösa ägare som vårdar sina klenoder och inte tillåter att dom pissar olja.
- För att krångla till det ytterligare har motorn torrsumpsmörjning men extern oljetank. Så det går alltså inte att lyfta motorn utan att först tömma oljan.
- De har ett automatiskt kedjesmörjningssystem där olja rinner ut genom den ihåliga utgående drevaxeln och slungas ut på kedjan genom centrifugalkraften. Jättebra - Inte! Motorolja ligger ju kvar på kedjan så här länge, den hamnar istället på fälg, bakskärm, däck, sving, föraren mm. så det flesta har nog pluggat det systemet av samma anledning som ovan - för att man inte vill att klenoden ska pissa olja.
Åter till växelmekanik.
På klassiska VF:ar (ser troligen ungefär likadant ut på de flesta hojar) hålls själva gaffelhabrovinken (växelföraren), alltså den som drar i crick-crack-mojen d.v.s. den som sitter i ändan på trumman som gafflarna inne i lådan styrs av, på plats av en tanig liten fjäder i nederkant så är den kan dra/skjuta och sen glida tillbaka till ursprungsläge.
Eftersom den fjädern bara sitter på två små metallöron så har det hänt att den hoppar loss om man misshandlar spaken lite för mycket. Resultatet blir att växelföraren faller ner lite och tappar kontakten med trumman, vilket i sin tur märks på två sätt.
1. Växelpedalen blir totalt sladdrig.
2. Det går överhuvudtaget inte att växla, varken upp eller ner.
Fixet kräver lite meck.
1. Av med transmissionskåpan (förslagsvis lutas hojen kraftigt åt vänster så slipper man tappa ut oljan).
2. Sen pillar man dit en ny fjäder (den gamla ligger troligen i botten av oljetråget och kan knappast ställa till nån skada. Ser man den innanför kåpan så kan man ju plocka bort eller återanvända den om den är hel).
Förhoppningsvis behöver man inte ta bort kopplingskorgen för att komma åt, men det kan vara lite pilligt.
Material som går åt.
- En ny transmissionskåpspackning.
- En fjäder.
Det är bara att konstatera som Blacken säger, jag har nog för mycket tid