Sida 3 av 3

Re: Racklig växellåda?

Postat: sön dec 15, 2019 23:12
av lappen
Här var det skrivit för fulla muggar :lol: , dock varit på resande fot så glömt kolla.. :)

Till nedan fråga, så kör jag ju mest pendelmil på lands/motor-väg. Blir ju att jag använde de högre växlarna mest. Hur föregående ägare kört vete tusan. Men det är nog bara jag som velar till ibland med växlingen.... :oops:
adrian_vg skrev:Har du använt de växlarna mycket?
Kör man mestadels kortare sträckor i låga farter får man sällan i de högre växlarna. Kan vara så enkelt som att de inte är inkörda. :-)

Eller så är de kuggarna slitna?

Testa annars en annan olja. Kan göra stor skillnad på en del hojar!

Mellanlägen mellan femman och sexan hittar jag mest när jag stressväxlar och slarvar med tajmingen.

Re: Racklig växellåda?

Postat: mån dec 16, 2019 11:16
av adrian_vg
lappen skrev:Här var det skrivit för fulla muggar :lol: , dock varit på resande fot så glömt kolla.. :)

Till nedan fråga, så kör jag ju mest pendelmil på lands/motor-väg. Blir ju att jag använde de högre växlarna mest. Hur föregående ägare kört vete tusan. Men det är nog bara jag som velar till ibland med växlingen.... :oops:
Ok, låter som oljebyte kan hjälpa, och kanske kraftigare stövlar. ;-)

Re: Racklig växellåda?

Postat: mån dec 16, 2019 22:17
av Tyrannosaurus
Måste rätta mig själv.
Tyrannosaurus skrev:En rätt kul faktauppgift i sammanhanget är att man på moderna sportbilar gör en stor affär att vissa har "exklusiva" s.k. sekventiella lådor. Det har varit standard på alla hojar sen 1960-talet.
"Sekventiell låda" betyder egentligen bara just "constant mesh" och att växlarna ligger efter varandra. Man kan alltså inte hoppa mellan växlarna som på bilar med vanlig manuell låda.

Skillnaden mellan hojar och sportbilar är egentligen bara att man på bilsidan haft lagt till en massa elektronik som gör att de kan växla automatiskt. När man lägger till elektronik på hojsidan kallas det "quick shift", men man har skitit i automatfunktionen.
Vill man ha automatfunktion kallas det "dubbelkopplingslåda" som i grunden också är en vanlig sekventiell låda fast med dubbla kopplingar. Det har man nu börjat med på bilar också.
Jag såg just programmet Wheeler Dealers (ska inte förväxlas med vår duktige hojdäckskrängare, Kjelle på Wheeler Dealer) på Discovery där dom byggde om en BMW E46 M3 med SMG-låda till vanlig manuell.

Det visade sig att den (och troligen alla andra bilar med s.k. sekventiella lådor) inte alls har det, utan det är helt vanliga manuella billådor med två hydraulpumpar, en som trycker och drar och en som skjuter i sidled. Det bryts heller inga tändningar som på hojar med "quick shift", utan SMG-funktionen kopplar ur, växlar och släpper kopplingen, fast det går väldigt fort.
Det hela påminner lite om HondaHasses bil (kommer inte ihåg om det var en Suzuki eller nåt) med automat. Minns att jag åkte med en gång och trots jämn gas kändes det som om det satt nån liten japan under huven som släppte gasen, kopplade ur, växlade, släppte kopplingen och gasade på igen - typ SMG fast i slow motion :lol:

SMG och liknande lådor är alltså inte "constant mesh"-lådor av hojtyp där växlarna ligger efter varandra och därför egentligen inte riktiga sekventiella lådor heller, utan helt vanliga manuella med en massa elektronik och hydraulik. Så att jämföra det med "quick shift" är alltså fel.

När det gäller dubbelkopplingslådor så vet jag ungefär hur det funkar på hojar, fast på bilar är jag nu osäker om det är "constant mesh"-lådor eller igen vanliga manuella lådor, typ SMG (på BMW-språk) med en massa hydraulpumpar fast på ett annat sätt :?

Nån som vet får gärna berätta. Det är iofs lite VV, men kan vara ganska intressant för tekniknördar (som undertecknad) och andra :mrgreen:

Re: Racklig växellåda?

Postat: tis dec 17, 2019 09:21
av blacken
Tyrannosaurus skrev:Måste rätta mig själv.
Tyrannosaurus skrev:En rätt kul faktauppgift i sammanhanget är att man på moderna sportbilar gör en stor affär att vissa har "exklusiva" s.k. sekventiella lådor. Det har varit standard på alla hojar sen 1960-talet.
"Sekventiell låda" betyder egentligen bara just "constant mesh" och att växlarna ligger efter varandra. Man kan alltså inte hoppa mellan växlarna som på bilar med vanlig manuell låda.

Skillnaden mellan hojar och sportbilar är egentligen bara att man på bilsidan haft lagt till en massa elektronik som gör att de kan växla automatiskt. När man lägger till elektronik på hojsidan kallas det "quick shift", men man har skitit i automatfunktionen.
Vill man ha automatfunktion kallas det "dubbelkopplingslåda" som i grunden också är en vanlig sekventiell låda fast med dubbla kopplingar. Det har man nu börjat med på bilar också.
Jag såg just programmet Wheeler Dealers (ska inte förväxlas med vår duktige hojdäckskrängare, Kjelle på Wheeler Dealer) på Discovery där dom byggde om en BMW E46 M3 med SMG-låda till vanlig manuell.

Det visade sig att den (och troligen alla andra bilar med s.k. sekventiella lådor) inte alls har det, utan det är helt vanliga manuella billådor med två hydraulpumpar, en som trycker och drar och en som skjuter i sidled. Det bryts heller inga tändningar som på hojar med "quick shift", utan SMG-funktionen kopplar ur, växlar och släpper kopplingen, fast det går väldigt fort.
Det hela påminner lite om HondaHasses bil (kommer inte ihåg om det var en Suzuki eller nåt) med automat. Minns att jag åkte med en gång och trots jämn gas kändes det som om det satt nån liten japan under huven som släppte gasen, kopplade ur, växlade, släppte kopplingen och gasade på igen - typ SMG fast i slow motion :lol:

SMG och liknande lådor är alltså inte "constant mesh"-lådor av hojtyp där växlarna ligger efter varandra och därför egentligen inte riktiga sekventiella lådor heller, utan helt vanliga manuella med en massa elektronik och hydraulik. Så att jämföra det med "quick shift" är alltså fel.

När det gäller dubbelkopplingslådor så vet jag ungefär hur det funkar på hojar, fast på bilar är jag nu osäker om det är "constant mesh"-lådor eller igen vanliga manuella lådor, typ SMG (på BMW-språk) med en massa hydraulpumpar fast på ett annat sätt :?

Nån som vet får gärna berätta. Det är iofs lite VV, men kan vara ganska intressant för tekniknördar (som undertecknad) och andra :mrgreen:
Hmmm, "Constanr mesh" innebär och betyder "i ständigt ingrepp" dvs kugghjulen är stilla och dom "aktiveras" med hjälp utav medbringare med gaffelkopplingar på sidorna, som i sin tur greppar på splines på axeln som kugghjulen sitter på. Och det är samma på på alla lådor jag hitintills har dribblat med, vare sig det har varit en Saab, Volvo eller en gsx 1100,

Re: Racklig växellåda?

Postat: tis dec 17, 2019 11:28
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Hmmm, "Constanr mesh" innebär och betyder "i ständigt ingrepp" dvs kugghjulen är stilla och dom "aktiveras" med hjälp utav medbringare med gaffelkopplingar på sidorna, som i sin tur greppar på splines på axeln som kugghjulen sitter på. Och det är samma på på alla lådor jag hitintills har dribblat med, vare sig det har varit en Saab, Volvo eller en gsx 1100,
Jo, men skillnaden på hoj- och billådor är att på billådor flyttar man vad jag vet runt kugghjulen/axlarna, medan på hojlådor skjuts dom i sidled, greppar klackarna och i alla kugg ligger i ingrepp samtidigt, men sas i friläge.

Det är igen vad jag vet bl.a. därför man kan "rensa" kuggarna på bil (det klassiska rasslet man hör ibland när folk försöker lägga i fel växel) vilket inte händer på hoj. Jag grottat i hojlådor men aldrig i bilådor som knappast kan vara i "constant mesh" eftersom man kan hoppa mellan växlarna. För att kunna göra det måste man ju bryta ingreppet.

Här kan man se skillnaden mellan billådor https://www.youtube.com/watch?v=wCu9W9xNwtI och hojlådor https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q som är riktiga sekventiella till skillnad mot de s.k. sekventiella billådorna som inte är det.
Jo, även i billådor ligger dreven i konstant ingrepp, utom backen. Men dessa lådor behöver till skillnad mot hojlådor synkringar för att funka smidigt.

Här har vi också dubbelkopplingslåda på bil https://www.youtube.com/watch?v=lFAtc-zOKZs
Motsvarande på hoj lär vara enklare. Man kan här konstatera att inga bilar har riktiga sekventiella lådor, utan det verkar vara nåt som är exklusivt för hojar. Möjligen har kanske racebilar det där dom bara rycker fram och tillbaka i en spak, men jag kan ge mig fan på att det också är vanliga billådor med en massa elektronik ungefär som SMG med paddlar.

Här har vi f.ö. också den moderna varianten på rem-johan https://www.youtube.com/watch?v=PEq5_b4LWNY

Re: Racklig växellåda?

Postat: tis dec 17, 2019 17:47
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Hmmm, "Constanr mesh" innebär och betyder "i ständigt ingrepp" dvs kugghjulen är stilla och dom "aktiveras" med hjälp utav medbringare med gaffelkopplingar på sidorna, som i sin tur greppar på splines på axeln som kugghjulen sitter på. Och det är samma på på alla lådor jag hitintills har dribblat med, vare sig det har varit en Saab, Volvo eller en gsx 1100,
Jo, men skillnaden på hoj- och billådor är att på billådor flyttar man vad jag vet runt kugghjulen/axlarna, medan på hojlådor skjuts dom i sidled, greppar klackarna och i alla kugg ligger i ingrepp samtidigt, men sas i friläge.

Det är igen vad jag vet bl.a. därför man kan "rensa" kuggarna på bil (det klassiska rasslet man hör ibland när folk försöker lägga i fel växel) vilket inte händer på hoj. Jag grottat i hojlådor men aldrig i bilådor som knappast kan vara i "constant mesh" eftersom man kan hoppa mellan växlarna. För att kunna göra det måste man ju bryta ingreppet.

Här kan man se skillnaden mellan billådor https://www.youtube.com/watch?v=wCu9W9xNwtI och hojlådor https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q som är riktiga sekventiella till skillnad mot de s.k. sekventiella billådorna som inte är det.
Jo, även i billådor ligger dreven i konstant ingrepp, utom backen. Men dessa lådor behöver till skillnad mot hojlådor synkringar för att funka smidigt.

Här har vi också dubbelkopplingslåda på bil https://www.youtube.com/watch?v=lFAtc-zOKZs
Motsvarande på hoj lär vara enklare. Man kan här konstatera att inga bilar har riktiga sekventiella lådor, utan det verkar vara nåt som är exklusivt för hojar. Möjligen har kanske racebilar det där dom bara rycker fram och tillbaka i en spak, men jag kan ge mig fan på att det också är vanliga billådor med en massa elektronik ungefär som SMG med paddlar.

Här har vi f.ö. också den moderna varianten på rem-johan https://www.youtube.com/watch?v=PEq5_b4LWNY
Det är samma sorts "constant mesh" på bil som hoj, kuggarna är i konstant ingrepp, men växlingen sker i ett "H" mönster medans en sekvensiell sker i en och samma linje med växelföraren. Det är den stora skillnaden mellan sekvensiell och "vanlig" billåda. Dom billådor jag har grottat i har samtliga varit utav "Constant mesh" typ..