Sida 1 av 1

Pulserande "knackning" i fotpinnen?

Postat: ons sep 03, 2008 06:48
av radiohead
På min nyinskaffade 96´a så har jag en slags pulserande knackning som uppträder och jag märker i "normala" hastigheter, typ 30-90. Jag känner inte något speciellt i styret, men i fotpinnen känner jag ett pulserande typ 3-4 ggr / sekund runt 60km/h. Jag inbillar mig att detta skulle kunna motsvara en gång per hjulrotation ..

Jag har inga direkta tecken på obalans på hjulen och känslan kvarstår även om jag slår av motorn och frihjular. Förutom detta så uppträder den mycket mjukt och fint ..

Det enda jag kan tänka mig rakt upp och ned är lager bak (hittar ej när det byttes senast) alternativt bromsar fram (låter ev som ena oket touchar skivan när man roterar hjulet). Hjullager fram byttes förra året.

Någon annan som har någon erfarenhet av detta eller har någon bra idé vad man kan kika på?

Postat: ons sep 03, 2008 10:00
av Göingen
Kan det vara något med kraftöverföringen, kedja eller drev?
En länk som går trögt i kedjan?
Ett skevt drev?

Postat: tis sep 16, 2008 21:41
av Kungfuu
Hej!
Jag uppar denna tråden lite då jag har samma problem. Det hela uppdagades när jag spände kedjan idag (nyköpt hoj, första med kedja). Vi spände upp den så att spelet var bra, men när jag började köra med den så uppstod problemet som trådskaparen har beskrivit. Vid första anhalten petar jag upp (nåja, det är inte så lätt som det låter) viffern på centralstödet, skickar i friläge och roterar bakhjulet. Då märker jag att en gång per varv så blir motståndet så stort att hjulet stannar - därtill blir kedjan jättespänd (adjöss spelet!). För att inte överbelasta paketet blir jag alltså tvungen att släppa på kedjespänningen igen, med följd att den återigen är för slapp.

Kedjan åker alltså lite upp och ner när man vrider bakhjulet, så nånting är det ju som kärvar. Jag ska besöka en bekant imorgon som jobbar med sånt här, så får vi se vad det utmynnar i... hoppas det inte är nåt allvarligt - det blir en diskussion med säljaren i så fall. Förhoppningsvis är det bara nån kärvande länk i kedjan så går att få bukt med.

//J

Postat: ons sep 17, 2008 17:06
av Conseal
Tänk på att det är bra att mäta spelet med belastning på cykeln och inte när den är på centralen.
Jag fick nedslag vid bankörning för att den var för slak fast när jag sitter på är den perfekt. Mmd andra ord, om den är bra på centralstödet finns risken att den är för spänd när du sitter på.

Postat: ons sep 17, 2008 18:33
av Kungfuu
...med andra ord ska man inte lyda manualen? där står ju att kedjan obelastad ska ha ett slack på 20-30mm.

Postat: ons sep 17, 2008 21:28
av Conseal
Manual :?: :?

Hursom .. obelastad 20-30 mm .. sen p åmed hojens tyngd och sedan en förare och ev passagerare så är det där slacket negativt och sliter sautan på bådre kedja/drev och axlar ..

Kan vara skitfel men min hackade som beskrivs i tråden när den var "för spänd".

Postat: ons sep 17, 2008 21:30
av radiohead
Jag kollade drev o kjedja i helgen och kom då fram till att kedjan nog är kass, vissa länkar är mycket trögare än andra. Tror det är vad som får kjedjans spänning att variera, men jag kan ju ha fel.. Fick hem ett nytt drivpaket idag så skall testa och byta imorgon, får se om det avhjälper felet. Dreven var det inget större fel på men byter dessa ändå när jag slänger på ny kedja.