Jag tycker mig höra klonkljud i gaffeln när jag kör på gropiga underlag. Det låter inte särskilt högt. Det är så pass lågmält att det skulle kunna vara normalt, men lite osäker blir jag. Skall ett gaffelben vara knäpptyst eller kan man förvänta sig klickljud från fjäder och dämpare? Det räcker inte med en vanlig liten ojämnhet utan det måsta till ganska rejäla saker. Vad tror ni?
Jag kör en VFR 800 -99
Klonkljud i framgaffel
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Klonkljud i framgaffel
a.k.a Road-Ragge
Det hela har tagit en helt annan vändning. Jag la ut samma fråga på Sporthoj.com. Svaret jag fick där, fick mig att kolla styrlagren lite nogrannare än bara vanlig säkerhetskontroll. Det visade sig att toppmuttern satt löst i styrkronan utan att jag kunde känna detta i gaffelbenen. Jag kunde dra åte den utan verktyg. Enligt verkstadshandboken skall den ha 103 Nm åtdragnungsmoment, så nu måste jag få tag i en 30 mm. hylsa till min momentnyckel.
Vad som förvånar mig är att den är lös över huvud taget. Jag lät verkstaden byta styrlager i början av sommaren. Om de drog toppmuttern rätt, hur kan den ha kommit lös på 1100 mil?
Vad som förvånar mig är att den är lös över huvud taget. Jag lät verkstaden byta styrlager i början av sommaren. Om de drog toppmuttern rätt, hur kan den ha kommit lös på 1100 mil?
a.k.a Road-Ragge
Du skriver själv orsaken på problemet!Skinpajas skrev:Vad som förvånar mig är att den är lös över huvud taget. Om de drog toppmuttern rätt, hur kan den ha kommit lös på 1100 mil?
De har ej gjort ett fullgått jobb.
Inte undra på att många med mig hellre skruvar själva.
Får snart skaffa mig en stämpel att stämpla serviceböckerna med....
Undra om moderaterna kanske godkänner MC-pigor i hemmen nu, då får man dra av upp mot halva kostnaden JU
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös