Klonkljud i framgaffel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Skinpajas
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons jul 19, 2006 23:58
Ort: Sollentuna

Klonkljud i framgaffel

#1 Inlägg av Skinpajas »

Jag tycker mig höra klonkljud i gaffeln när jag kör på gropiga underlag. Det låter inte särskilt högt. Det är så pass lågmält att det skulle kunna vara normalt, men lite osäker blir jag. Skall ett gaffelben vara knäpptyst eller kan man förvänta sig klickljud från fjäder och dämpare? Det räcker inte med en vanlig liten ojämnhet utan det måsta till ganska rejäla saker. Vad tror ni?

Jag kör en VFR 800 -99
a.k.a Road-Ragge

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#2 Inlägg av viffer »

Är du riktigt säker på att det kommer från framgaffeln?
Liknande ljud kan höras om gummibitarna i framkanten under tanken inte stabiliserar ordentligt för då hoppar tanken lite, värt att kolla eller?
VFR'en tyvärr såld.

Skinpajas
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons jul 19, 2006 23:58
Ort: Sollentuna

#3 Inlägg av Skinpajas »

Det hela har tagit en helt annan vändning. Jag la ut samma fråga på Sporthoj.com. Svaret jag fick där, fick mig att kolla styrlagren lite nogrannare än bara vanlig säkerhetskontroll. Det visade sig att toppmuttern satt löst i styrkronan utan att jag kunde känna detta i gaffelbenen. Jag kunde dra åte den utan verktyg. Enligt verkstadshandboken skall den ha 103 Nm åtdragnungsmoment, så nu måste jag få tag i en 30 mm. hylsa till min momentnyckel.

Vad som förvånar mig är att den är lös över huvud taget. Jag lät verkstaden byta styrlager i början av sommaren. Om de drog toppmuttern rätt, hur kan den ha kommit lös på 1100 mil?
a.k.a Road-Ragge

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#4 Inlägg av Swedan »

Skinpajas skrev:Vad som förvånar mig är att den är lös över huvud taget. Om de drog toppmuttern rätt, hur kan den ha kommit lös på 1100 mil?
Du skriver själv orsaken på problemet!
De har ej gjort ett fullgått jobb.
Inte undra på att många med mig hellre skruvar själva.
Får snart skaffa mig en stämpel att stämpla serviceböckerna med....
Undra om moderaterna kanske godkänner MC-pigor i hemmen nu, då får man dra av upp mot halva kostnaden JU :lol:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar