Sida 1 av 2
Balansering av däck
Postat: tor mar 12, 2009 09:24
av stefan
Har en fundering på att kränga om däcken på hojen själv i garaget.
Min fundering är om någon har provat eller vet resultatet av att använda en statisk balancerare på bakhjulet?
Typ denna
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=145222
MVH Stefan
Postat: tor mar 12, 2009 09:45
av TG
I depån kör vi med liknande prylar dock EJ inhandlade på biltema...
Som ren metod är det klart funkis!! Har dock ingen koll på biltemas prylar där.
Balanserade själv mina däck förra sommaren statiskt... Bara man tar det lite lugnt så är det inga problem!! Lyckat till
Postat: tor mar 12, 2009 10:10
av stefan
Med andra ord så fungerar detta även på ett VFR bakdäck? Det jag misstänker är att enkelsvingen kan ställa till lite problem.
MVH S
Postat: tor mar 12, 2009 10:46
av Brother Wolf
Jag skall byta däck till sommaren,
men jag lämnar in och låter proffs göra det!
Jag vet, jag vet, men jag är brutalt lat av mig
BW
Postat: tor mar 12, 2009 13:41
av TG
Det fungerar till VFR (monosvingen) inga problem men du behöver en "adapter" så frågan är om det är värt det..... lämna in o du får det skiftat o balanserat för någon hundring.... tar då 3 år innan du räknat hem verktyget.... o frågan är ju då om det är värt det.....
Postat: tor mar 12, 2009 14:51
av stefan
Tegfors skrev:Det fungerar till VFR (monosvingen) inga problem men du behöver en "adapter" så frågan är om det är värt det..... lämna in o du får det skiftat o balanserat för någon hundring.... tar då 3 år innan du räknat hem verktyget.... o frågan är ju då om det är värt det.....
Hmm en poäng där. Nu är väl inte pengarna den största anledningen till mina planer, utan att slippa lämna in däcket till en verkstad typ mitt i semestern eller liknande.
Tack för alla bra svar. BTW är det någon som provat att skippa balanseringen..Efekt? Risker?
Stefan
Postat: tor mar 12, 2009 15:11
av moshh
Vet inte utifrån erfarenhet men kör man utan balanserade hjul blir åkandet helt enkelt skakigare beroende på hur "obalanserade" hjulen är. Ett obalanserat framhjul känns mycket mer än ett obalanserat bakhjul, styret kommer bland annat att vibrera och körningen blir väl osmidig, borde väl även resultera i att hjullagren tar stryk....
Postat: tor mar 12, 2009 15:40
av TG
Betänk bara hur det känns i en bil när du har lite obalans.... o då har du ändå ett par däck till för att hålla balansen...
Chansa inte, det är bara dumt!!!
Postat: tor mar 12, 2009 17:00
av Göingen
moshh skrev:Vet inte utifrån erfarenhet men kör man utan balanserade hjul blir åkandet helt enkelt skakigare beroende på hur "obalanserade" hjulen är. Ett obalanserat framhjul känns mycket mer än ett obalanserat bakhjul, styret kommer bland annat att vibrera och körningen blir väl osmidig, borde väl även resultera i att hjullagren tar stryk....
Obalans ger ocså ett sämre grepp. Hjulet håller ju på att "studsa" hela tiden. Att köpa dyra däck med bra grepp och inte balansera är väl lika klokt som att göra Irish Coffee med 18-årig Single Malt.
Postat: tor mar 12, 2009 17:31
av stefan
Håller helt med om att chansa är dumt, dock är det många verkstäder och tom ett märke som hävdar att vid normal körning och en balaserad fälg så är det så lite att det inte spelar någon roll.
//S
Postat: tor mar 12, 2009 17:34
av stefan
Saxat från en annan tråd
CITAT AVG
Olyckligtvis kunde han inte balansera däcket, trots trekvarts tänkade och pulande tillsammans med kollegan, då han inte fick fast hjulet i balanseringsmaskinen. Å andra sidan bjöd han på monteringen och var annars allmänt trevlig att snacka med. Enl honom och hans kollega balanserar Lelles exvis inte bakdäck alls. Stämmer det, nån som vet?
Däcket ser iaf grymt ut! Massor med djupt mönster jmfm med mitt förra Michelin Pilot Road...
SLUT CITAT
Jag har som sagt ingen avsigt att vara snål, vill däremot lära mig mer då endel hävdar att det inte behövs någon balansering
//S
Postat: tor mar 12, 2009 19:49
av Conseal
Jag körde med obalanserat bakdäck när jag vurpade .. kanske var en bidragande orsak. Det är itne alla som kan balansera bakdäcken på enkelsvingshojar faktiskt .. just pga adaptertvånget.
Postat: tor mar 12, 2009 20:35
av stefan
Vet du någon i våra trakter som gör det bra och inte knotar om man har med sig ett "nät" däck
Postat: tor mar 12, 2009 22:39
av Conseal
stefan skrev:Vet du någon i våra trakter som gör det bra och inte knotar om man har med sig ett "nät" däck
Nope ...
Postat: tor mar 12, 2009 23:25
av Tyrannosaurus
stefan skrev:Vet du någon i våra trakter som gör det bra och inte knotar om man har med sig ett "nät" däck
Det skulle vara Wheeler Dealer. Han gör det nog även om han helst vill sälja däck också.
Men han är nog den däckmånglaren i den här stan som är mest serviceminded.
http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ