Sida 1 av 1
Hel/Halvlyse
Postat: tor mar 19, 2009 01:02
av Palin
Råkade ut för en otäck grej när jag skulle ställa undan hojen i höstas. Lämnade stan för att köra ut till min farsa och hans garage, när gatlysena upphörde insåg jag att jag inte hade något ordentligt lyse. När jag kom fram upptäckte jag att det är glapp i omkopplaren för hel/halvlyse som bråkar. Någon annan som råkat ut för liknande? Kan man fixa själv?
Postat: tor mar 19, 2009 04:59
av Brother Wolf
Nej, däremot att många bilar blinkar på mig i tron att jag kör
med hellyse på!

He he he, för och nackdelar med att ha 4 lampor i nosen!
BW
Postat: tor mar 19, 2009 16:59
av Fransson
Har detsamma på min får smörja den med 5:56 med jämna mellanrum
Re: Hel/Halvlyse
Postat: tor mar 19, 2009 17:11
av Göingen
Palin skrev:Råkade ut för en otäck grej när jag skulle ställa undan hojen i höstas. Lämnade stan för att köra ut till min farsa och hans garage, när gatlysena upphörde insåg jag att jag inte hade något ordentligt lyse. När jag kom fram upptäckte jag att det är glapp i omkopplaren för hel/halvlyse som bråkar. Någon annan som råkat ut för liknande? Kan man fixa själv?
Borde gå att fixa själv. Förmodligen bara lite korrosion på plåtblecken inne i omkopplaren. Skruva försiktigt isär och putsa till bitarna så kommer det nog att funka igen.
Re: Hel/Halvlyse
Postat: tor mar 19, 2009 19:11
av Tyrannosaurus
Göingen skrev:Palin skrev:Råkade ut för en otäck grej när jag skulle ställa undan hojen i höstas. Lämnade stan för att köra ut till min farsa och hans garage, när gatlysena upphörde insåg jag att jag inte hade något ordentligt lyse. När jag kom fram upptäckte jag att det är glapp i omkopplaren för hel/halvlyse som bråkar. Någon annan som råkat ut för liknande? Kan man fixa själv?
Borde gå att fixa själv. Förmodligen bara lite korrosion på plåtblecken inne i omkopplaren. Skruva försiktigt isär och putsa till bitarna så kommer det nog att funka igen.
Jag har samma problem. Hel-möte-switcha om-svart- (helvete! [skrämd smiley] klicka-klicka) -halv.
Av någon outgrundligt anledning händer det bara när man kör, aldrig i garaget när jag testar och inte heller vid besiktning.
Har haft isär men kontaktytorna är helt inplastade, går inte att göra ett skit mer än att försöka trycka i 5-56.
Börjar ledsna och funderar på att köpa en helt ny omkopplare. Gör jag det så ska jag bryta upp den gamla (med våld

) och se hur det ser ut.