Byte framdäck....

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Gonza
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jun 04, 2006 19:27
Ort: Emmaboda

Byte framdäck....

#1 Inlägg av Gonza »

Hej...

Har bytt framdäck på vfr:en :lol:
Men i instruktionsboken står det att man ska först sätta dit det vänstra bromsoket och sedan mäta med bladmått 0,70mm mellan skiva och oket.
Här kommer prb... för det första är jag som dom flesta av det manliga könet, skruva först,läs instruktioner sen. :twisted:
Jag satte tillbaka hjulet o började med det högra bromsoket och satte ditt det vänstra direkt efter.
När nästan allt var klart (klämbultarna kvar) så tyckte jag att det var dags och läsa lite i boken för att se att jag inte missat nåt.
Efter en snabb bedömning så slog jag fast att det särket inte spelar nån roll om man sätter dit det vänstra eller högra först, eller ??? är jag helt ute och seglar ??
Så nästa steg var det underbara bladmåttet, vart imellan ska jag mäta ???
Det kan ju knappast vara mellan belägg och skiva ?? Då återstår mellan skiva och bromsok?? Men hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag inget givet ställe och mäta på ... Kan nån förklara på ett bra sätt ?
Sen fattar jag inte heller varför man ska behöva mäta kan det verkligen ändra sig ??
Många frågor kan särkert ses av många som idiot frågor, ni som gör det, jag förstår er för jag känner mig just nu som en idiot . :shock:

MVH
Conny

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#2 Inlägg av Swedan »

Du kan ju klämma ihop eller isär fjäderbenen så att oken tar i skivan. Axeltappen bottnar bara på en sida, sen justerar du på vänstra sidan.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar