Bättre förbränning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nä ok jag kanske övertolkade lite. Jag mernar väl mer att man inte ska ställa om gasarna och sen inte komma ihåg hur det var original. Det är lätt att justera bort sig, men det är det å andra sidan på mekaniska gasare också.

Vad det gäller Dynojet f.ö. har jag inga negativa erfarenheter av det alls. Faktum är att jag nog var en av de första i Sverige att använda det. Det kom sig av att jag köpte ett par Yoshimura Slip-ons från USA något år efter hojen och frågade handlaren om man skulle bestycka om. "Jag skickar med lite munstycken" blev svaret.
"Lite munstycken" visade sig vara en låda med förutom munstycken, nålar, borrar mm. (Dynojet) vilekt föranledde mig att se ut som ett frågetecken och eftersom bestyckningen skiljde en hel del från original vågade jag först inte sätta i det.

Något senare blev jag övertygad dels av en mek jag känner som bara sa: "Sätt i det, det är det senaste trimgodiset från USA" (80-talet). Och senare också efter att jag hade snackat i telefon med Dave (en av Dynojets grundare) i USA och han gett mig en snabbkurs i förgasarbestyckning via telefon.

Det var lite historia. Det är möjligt att Dynojet funkar lite olika på olika hojar och beroende på vilket steg man använder, men jag har inte upplevt någon ökning av förbrukningen. Den enda "nackdelen" (om det nu är någon nackdel) är att motorn blev lite "hetsigare" och mer känslig på gasen.
Vad det gäller slitage har jag heller inte noterat något. Kitet har suttet där sedan jag satt i det och det enda jag har gjort är att bestycka om efter i samband med bänkningen efter trim och avgassystem.

Troligen blir det en vända i bänken i vår igen eftersom jag sätter i nya kammar.

Däremot finns det olika skolor om man ska borra trottlarna eller inte. Jag gjorde det och har inte märkt något negativt av det, mendan Dave Dodge menar att det är bättre att låta bli.
Jag kan också tillägga att de flesta klassiska VF:ar har olika bestyckningar fram och bak som någon slags värmekompensation. Min hade #120 fram och #128 och kortare trottelfjädrar bak än fram.

Dynojet kör samma på alla (#122) vilket var en av anledningarna till min tveksamhet i början. Men ett antal 1000 mil senare kan jag bara konstatera att Dynojet hade rätt och jag har inte haft några problem alls. Idag efter justering och med bättre flås både in och ut kör jag med #134.
Sen kan det också ha med saken att göra att jag alltid har vänt mig till Henning (LHL-Motor) som är den person i Sverige som kan Dynojet bäst och han känner Dave i USA personligen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#17 Inlägg av Qwerty »

Nu är väll inte dynoshit aktuellt för trådskaparen då han kör hoj med sprut.

DynoJet rekomenderar inte jag till någon, värsta soporna som finns och det enda det gör är att slitas ner i förtid. Nålar av kass kvalite och munstycken som inte är i std mått. Orolig tomgång och bluddrande mellanreg brukar vara återkommande efter +1500mil på dessa grejjor.

Köp vanliga orginalnålar om dina gammla är slut och köp nya munstycken hos din lokale hojhandlare och bestycka efter din hoj. Inte vad dynojet tror att det ska vara. Bestyckning ska ske efter hojen och inte efter en mall.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#18 Inlägg av Swedan »

Qwerty skrev:Nu är väl inte dynoshit aktuellt för trådskaparen då han kör hoj med sprut.
DynoJet rekomenderar inte jag till någon, värsta soporna som finns och det enda det gör är att slitas ner i förtid. Nålar av kass kvalite och munstycken som inte är i std mått. Orolig tomgång och bluddrande mellanreg brukar vara återkommande efter +1500mil på dessa grejjor.
Köp vanliga orginalnålar om dina gammla är slut och köp nya munstycken hos din lokale hojhandlare och bestycka efter din hoj. Inte vad dynojet tror att det ska vara. Bestyckning ska ske efter hojen och inte efter en mall.
Kan bara hålla med
Skenande bränsleförbrukning kommer dessutom som ett brunt fönsterkuvert på posten :cry:.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#19 Inlägg av elias »

Ge mig hopp ge mig mod, ge mig a-kassa o bo..... o skicka pengarna i fönsterkuvert.
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag vet inte om det har blivit någon skillnad efter att K&N tog över Dynojet som f.ö. även har utvecklat PowerCommandern som kanske är mer aktuellt för trådskaparen som kör med sprut :wink:
Snorkelfrågan var väl besvarad :wink: :wink:
Köp vanliga orginalnålar om dina gammla är slut och köp nya munstycken hos din lokale hojhandlare och bestycka efter din hoj. Inte vad dynojet tror att det ska vara. Bestyckning ska ske efter hojen och inte efter en mall.
Det här stämmer inte, på mer än ett sätt. Originalnålar är oftast fasta och inte justerbara så förändringar blir svårt om man inte vill byta till mekaniska gasare (finns numera till VF genom Dave Dodges försorg (Keihin Downdraft) men är rätt dyrt, ca. $1500).
Dynojet har inte utvecklat bestyckningarna efter några mallar utan i deras egenutvecklade testbänk och dataprogram som används av nästan alla Dynojet/PowerCommander testare. Det gjorde dom åtminstone tidigare.

Däremot är det sant att Dynojets munstycken inte har standardstorlekar och även är högre än standard så standard och Dynojet ska inte blandas.

För övrigt kan jag bara upprepa det jag redan har sagt. Varken jag eller andra jag känner som använder/har använt Dynojet har haft några problem med det om man har använt rätt grejer och inte har fått fel (hände en gång att vi fick fel nålar till en annan Sukukiägare i garaget) och då gick hojen naturligtvis inte bra. Men efter nålbyte funkade det perfekt.

Får man problem kan det minst lika gärna bero på montören som på kitet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#21 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus

Nu råkar ju jag veta att ditt dynojet kit verkar funka. Men det är nog det enda jag känner till.
Men trots detta delar jag inte din glädje över dessa kit. Men men det här kan vi diskutera i evigheter utan att lyckas övertyga varandra.

Vad håller du på med med din hoj? Den stog där och glänste helt utan kläder på, förra helgen. Inte ens ett litet täcke hade du kostat på hojen.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:Vad håller du på med med din hoj? Den stog där och glänste helt utan kläder på, förra helgen. Inte ens ett litet täcke hade du kostat på hojen.
Jodå det ska ligga ett litet täcke över mätarna :wink:

Det är kambyte på gång, nya fina oslitna Megacycle kammar med vippor. mina WebCam:s höll ca. 500 mil trots uppdaterat toppsmörjningsystem :(
Jag gissar på materialfel, men det gjorde att mitt förtroende för WebCam fick sig en liten knäck. Megacycle är kända för att vara bättre med sin s.k. "Hardfacing" som möjligen kan röra sig om pålagd hårdmetall. Dom är iofs lite dyrare men nu är det samma material på både kammar och vippor så det ska väl vara :twisted: om det inte ska hålla den här gången.
Dom nya kammarna har f.ö. samma lyft men en aning mindre duration.

Vår vän borde väl ha vetat vad det rör sig om eftersom det är han som ska hjälpa mig med timeningen :)

Anledningen att jag inte har lagt på mer täcke är bara för att den är dammig och jag inte vill ha "sandpapper" när jag lägger på täcket på lacken igen. Det är föresten täcke på dom viktiga sakerna som för tillfället står/ligger på sidan om :D
Däremot har jag faktiskt inte vaxat än, men det lir vid ihopmontering.

Kommer du på ölbingot imorgon föresten? Då kan vi snacka mer, åså kan jag undervisa dig lite om Dynojet :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#23 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:
Vår vän borde väl ha vetat vad det rör sig om eftersom det är han som ska hjälpa mig med timeningen :)



Kommer du på ölbingot imorgon föresten? Då kan vi snacka mer, åså kan jag undervisa dig lite om Dynojet :lol:

Jo han vet nog vad som var pågång, men jag hade fullt upp med att drägga ner hans "nya" kärlek så jag glömde helt av mej och frågade inte.

Kommer inte till Ölbingon, har tyvärr fullt upp. Tanten ligger på sjukan och det mesta av min tid går åt till arbete och henne.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#24 Inlägg av Swedan »

Orginalnålarna justeras inte med clips utan med chims och är därmed mer justerbara än någonsin.
DynoJets nålar brukar dessutom ha väldigt dålig styrning så de liksom glider i sidled i stigarröret med utslitning som följd.
Tråkigt om det härör till monteringsfel då det i fera av fallen är sveriges duktigaste Honda mek (bevisat) som monterat dessa men med rekomendationen att inte montera sånt skit.
Kul att du har lyckats.... :wink:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ok, men om man skulle behöva justera nålarna neråt då? :wink:
Dynojetnålarna justeras f.ö. både med clips och shims.

Dålig styrning föresten? Nålarna ska inte sitta bergfast utan kunna vicka lite i sidled just för att inte slita stigarröret eller nålmunstycket.

Däremot har jag noterat vid flera monteringar (jag har monterat kanske 5-6 kit och aldrig haft problem) att nålen hamnar lite snett (åtminstone på Honda). Det beror på att nålen hålls på plats av en liten nylonhatt med en fjäder i.
Med originalnålar så trycker den fjädern helt enkelt på den platta toppen av nålen, men med clipsnålar kan det hamna snett d.v.s. nålens topp kommer inte i fjädern utan på sidan om vilket skulle kunna ge högre slitage.
Det är alltså en hel del pyssel att montera Dynojet och få allt rätt. Samma sak när man borrar lyfthålen. Dom ska inte bara borras, utan även gradas från båda sidorna. Sen ska allt smörjas innan man monterar ihop. Jag brukar köra silikonspray på membranen och ganska stora mängder 5-56 i trottlarna och gasarna. Det sugs rent på sekunder när man startar.

Att vara en duktig Honda mek och en duktig Dynojet mek behöver inte nödvändigtvis sammanfalla. Anser man att Dynojet är skit så ska man inte hålla på med det eftersom det kan bli självuppfyllande :?
Ska man montera Dynojet ska det göras av någon som gillar det, t.ex. Henning som har arbetat med det sen det kom på 80-talet och verkligen vet vad han snackar om. Det är nog få i Sverige som har lyckats få så mycket pulver ur motorer (både förgasare och sprut) som han.

Senast jag var där blev jag riktigt impad av honom.
Vi kom fram till att justering behövdes men att rycka förgasarna på en VF (S och C modellerna) är ett helvete som tar tid eftersom man har ram ovanför så skiten ska ut åt sidan. Trångt och jävligt. Är motorn dessutom varm är det inte kul alls.
Det sa jag till Henning som var väl medveten om saken och att man inte rycker gasarna på den fler gånger än absolut nödvändigt.

När gasarna var öppna och låg på bänken och munstyckerna var urtagna började Henning beté sig något märkligt. Han gick runt, hummade, tittade, slog på datorn, räknande, tänkte, kollade graferna osv. ett ganska bra tag. Sen gick han till munstyckslådan och sa "dom här tar vi".
Snabbt i med dom och tillbaka med gasarna.
Det gjorde mig lite förbryllad, är du säker? Behöver du inte kolla nålarna?
- Nej du visste väl vilket läge dom satt i?
- Ja.
- Ok då kör vi.

Ihop med allt och en ny bänkning - Resultat - Prefekt! Kanske inte helt 100%, men mycket nära. Sånt imponerar! Att kunna räkna ut den rätta betstyckningen efter en körning utan att behöva testa ett antal gånger. Jag kan då inte komma på någon annan som skulle lyckas med det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#26 Inlägg av Swedan »

Jag kan då inte komma på någon annan som skulle lyckas med det.

:lol:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar