En värld av trubbel. Bara nicka och säg "aha!".vroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
ventiljustering bladmått
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: ventiljustering bladmått
Det står så i manualenvroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
Startmotorkopplingen alltid är i ingrepp, vad tror du händer om du vevar mot "sin" riktning? bortsett ett halvhyfsat tvärstopp? även så får man tändföljden rätt när man ställer ventilerna, inte för att det har någon större sexuell betydelse annat än att det är lite lättare att få rätt mått på rätt ventil.
Man bör ha som vana att man alltid vevar en spis i sin naturliga rotationsriktning, finns mycket som kan pajja spexiellt kamdrivning/justering kan få ett smått eppjuck av att mar roterar mot rätt rotationsriktning.
Så nu är det bara att nicka och säga "Aha!"
Senast redigerad av blacken den ons mar 14, 2018 10:39, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: ventiljustering bladmått
Så roliga ni är men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Det där är bara delvis sant. Det är inga problem att dra motorn baklänges en liten bit, men man ska inte göra det ett varv eller ens ett halvt eller ett kvarts varv.blacken skrev:Det står så i manualenvroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
Startmotorkopplingen alltid är i ingrepp, vad tror du händer om du vevar mot "sin" riktning? bortsett ett halvhyfsat tvärstopp? även så får man tändföljden rätt när man ställer ventilerna, inte för att det har någon större sexuell betydelse annat än att det är lite lättare att få rätt mått på rätt ventil.
Man bör ha som vana att man alltid vevar en spis i sin naturliga rotationsriktning, finns mycket som kan pajja spexiellt kamdrivning/justering kan få ett smått eppjuck av att mar roterar mot rätt rotationsriktning.
Så nu är det bara att nicka och säga "Aha!"
Ett exempel. Om du ska ställa motorn på "T 1-3" för t.ex. ventiljustering eller kamtiming och missar lite så behöver man inte dra motorn 360 grader för att komma rätt igen, utan det är ok att dra den lite bakåt. Men det är viktigt att då dra den lite förbi läget och sen dra den framåt igen så att kamkedjan spänner sig rätt, det bli nämligen ett litet spel när man gör så och det gäller även med kuggdrivningen.
Man hör även ett tydligt protesterande ljud från startmotorn när man drar motorn åt fel håll. Men som sagt, en liten bit är inga problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: ventiljustering bladmått
https://www.youtube.com/watch?v=yc7-HEdzuNsen liten bit är inga problem.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=yc7-HEdzuNsen liten bit är inga problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: ventiljustering bladmått
Det är bara att veva på muttern/bulten som håller primärremdrivskiva/hjulet.vroom skrev:Så roliga ni är men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Det är en kompressor, ingen turbo.
Det är inget kugghjul, utan ett "remhjul/skiva".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!vroom skrev:Så roliga ni är men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: ventiljustering bladmått
Läste du det finstilta i föregående inlägg?adrian_vg skrev:Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!vroom skrev:Så roliga ni är men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: ventiljustering bladmått
Ja,ja, säg som det är istället. När du ser ett inlägg av mig eller storödlan, så sitter "Den stora marginalisatorn" på din axel och drar dig i örat.adrian_vg skrev:Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: ventiljustering bladmått
Det stämmer, men det är också en sanning med modifikation eftersom en kompressor även stjäl effekt p.g.a. det mekaniska motståndet vilket en turbo inte har.adrian_vg skrev:Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!vroom skrev:Så roliga ni är men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)
Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
blacken skrev:Ja,ja, säg som det är istället. När du ser ett inlägg av mig eller storödlan, så sitter "Den stora marginalisatorn" på din axel och drar dig i örat.adrian_vg skrev:Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal