ventiljustering bladmått

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#16 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
En värld av trubbel. Bara nicka och säg "aha!". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: ventiljustering bladmått

#17 Inlägg av blacken »

vroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
Det står så i manualen :mrgreen:
Startmotorkopplingen alltid är i ingrepp, vad tror du händer om du vevar mot "sin" riktning? bortsett ett halvhyfsat tvärstopp? även så får man tändföljden rätt när man ställer ventilerna, inte för att det har någon större sexuell betydelse annat än att det är lite lättare att få rätt mått på rätt ventil. :mrgreen:

Man bör ha som vana att man alltid vevar en spis i sin naturliga rotationsriktning, finns mycket som kan pajja spexiellt kamdrivning/justering kan få ett smått eppjuck av att mar roterar mot rätt rotationsriktning.
Så nu är det bara att nicka och säga "Aha!" :lol: :mrgreen:
Senast redigerad av blacken den ons mar 14, 2018 10:39, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#18 Inlägg av adrian_vg »

:lol: :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: ventiljustering bladmått

#19 Inlägg av vroom »

Så roliga ni är :lol: men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora :mrgreen: Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)

Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
vroom skrev:[Sedan så vevar med med ovannämnda spärrskaft MEDURS ENDAST!!]
Vad händer egentligen om man vevar moturs? Lossnar bulten eller något värre?
Det står så i manualen :mrgreen:
Startmotorkopplingen alltid är i ingrepp, vad tror du händer om du vevar mot "sin" riktning? bortsett ett halvhyfsat tvärstopp? även så får man tändföljden rätt när man ställer ventilerna, inte för att det har någon större sexuell betydelse annat än att det är lite lättare att få rätt mått på rätt ventil. :mrgreen:

Man bör ha som vana att man alltid vevar en spis i sin naturliga rotationsriktning, finns mycket som kan pajja spexiellt kamdrivning/justering kan få ett smått eppjuck av att mar roterar mot rätt rotationsriktning.
Så nu är det bara att nicka och säga "Aha!" :lol: :mrgreen:
Det där är bara delvis sant. Det är inga problem att dra motorn baklänges en liten bit, men man ska inte göra det ett varv eller ens ett halvt eller ett kvarts varv.

Ett exempel. Om du ska ställa motorn på "T 1-3" för t.ex. ventiljustering eller kamtiming och missar lite så behöver man inte dra motorn 360 grader för att komma rätt igen, utan det är ok att dra den lite bakåt. Men det är viktigt att då dra den lite förbi läget och sen dra den framåt igen så att kamkedjan spänner sig rätt, det bli nämligen ett litet spel när man gör så och det gäller även med kuggdrivningen.

Man hör även ett tydligt protesterande ljud från startmotorn när man drar motorn åt fel håll. Men som sagt, en liten bit är inga problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: ventiljustering bladmått

#21 Inlägg av blacken »

en liten bit är inga problem.
https://www.youtube.com/watch?v=yc7-HEdzuNs :fakta :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
en liten bit är inga problem.
https://www.youtube.com/watch?v=yc7-HEdzuNs :fakta :mrgreen:
:laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: ventiljustering bladmått

#23 Inlägg av blacken »

vroom skrev:Så roliga ni är :lol: men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora :mrgreen: Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)

Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där Bild
Det är bara att veva på muttern/bulten som håller primärremdrivskiva/hjulet.
:mrgreen:

Det är en kompressor, ingen turbo.
Det är inget kugghjul, utan ett "remhjul/skiva".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#24 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Så roliga ni är :lol: men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora :mrgreen: Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)

Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: ventiljustering bladmått

#25 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:Så roliga ni är :lol: men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora :mrgreen: Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)

Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!
Läste du det finstilta i föregående inlägg?

:mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#26 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?

:mrgreen:
Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: ventiljustering bladmått

#27 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?

:mrgreen:
Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.
Ja,ja, säg som det är istället. När du ser ett inlägg av mig eller storödlan, så sitter "Den stora marginalisatorn" på din axel och drar dig i örat. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#28 Inlägg av adrian_vg »

:roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: ventiljustering bladmått

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:Så roliga ni är :lol: men tack för att du förklarade så fint blacken. Har lärt mig många nya ord på detta fora :mrgreen: Hittar ingen nicka smilie så det blir bara ett ahaa dåå fattah ja:)

Jag tänker inte utmana ödet med att stångas med startmotorkopplingen så det blir cw i fortsättningem också..och inte ccw. Men hur gjorde han med turbon? Sitter ju ett kugghjul där
Inte turbo, det är en kompressor - mycket bättre - effekt direkt istf turbo-lag!
Det stämmer, men det är också en sanning med modifikation eftersom en kompressor även stjäl effekt p.g.a. det mekaniska motståndet vilket en turbo inte har.
blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Läste du det finstilta i föregående inlägg?

:mrgreen:
Farbror Moderator börjar bli gammal och såg inte. Det såg ut som en fläck på skärmen.
Ja,ja, säg som det är istället. När du ser ett inlägg av mig eller storödlan, så sitter "Den stora marginalisatorn" på din axel och drar dig i örat. :lol:
:lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar