Ojämn gång

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

Ojämn gång

#1 Inlägg av Palin »

Hej

När jag var ute på kanske sista rundan för säsongen blev jag lite orolig, plötsligt tyckte jag att min ögonsten började gå dåligt.
Det kändes som att det ibland var på gång att bli soppatorsk fast det var fulltankat, någon som varit med om något liknande
och har en bra förklaring?

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#2 Inlägg av yxan »

Finns en tråd här någonstans som handlar om en kille vars tändmodul inte var korrekt.
Finns tydligen något fel mellan 02-05 som inte täcktes av garantin.
Men hitta länken så kanske det kan hjälpa dig...

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#3 Inlägg av yxan »

hittade den...

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=123

Hoppas att det löser sig!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Eftersom att det är slutet på året och du antagligen hunnit köra en del så skulle jag gissa på att byta tändstift skulle räcka.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

#5 Inlägg av Palin »

Då får jag hoppas att det är tändstiften och så får jag försöka fixa det i vinter för att komma ut som ny till våren. Köpte den i början på sommaren och vet ju inte hur gamla de stiften som satt på var då, antagligen hade han inte bytt precis innan han skulle sälja.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Stiften ska bytas var 2400?mil tror jag.
Sen är det lite olika hur hojen körs om dom klarar fler eller färre. Torrgasande i garaget under vintern förkortar stiftens livslängd asevärt, medans touring genom Europa med långsträckor förlänger.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

Byta stift

#7 Inlägg av Palin »

Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#8 Inlägg av vfr800 »

har upplevt att min hoj kan ha bluddrande nån gång bland annat efter första servicen då den dog när ja skulle åka iväg bara att starta igen men den var lite skum med viljan att gå jämnt ett tag men inga problem för tillfället :)

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Byta stift

#9 Inlägg av JohanL »

Palin skrev:Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.
Det finns helt klart väldigt många andra fordon som det är lättare att byta tändstift på..

De två bakre är relativt enkla att byta på tämligen normal hoj vis. Ta bort tanken så finns dom där nedanför. Ta bort dynan, lätta en skruv bakkant tanken dra lös den lite bakåt. Ta loss vire för bränslekran samt tankmätarkabel, sen är tanken lös. Skruva stift och sätt tillbaka.

Främre två...
Har läst något lite humoristiskt om att det är troligen en av det första delarna man monterade när man byggde dessa hojar sedan satte man allt annat runt om.

Du måste bort med nedre sidokåporna och de i hjulhuset fram. Sedan kan man vinkla fram kylaren hjälpligt för men vissa plågor komma åt att byta. Det hade kunnat varit enklare men även besvärligare...

Sidokåpor sitter med ~4st skruvar vik sedan lös uppåt.Det är två delar som man behöver ta bort i hjulhuset. Den översta lilla biten "vindvisare till oljekylaren". Sitter men två fästpunkter. En typ av plast expander. Dra ut mitten biten sedan kan ytterdelen dras ut. Den kanske inte är helt nödvändig att ta lös men jag tycker det underlättar för att ta bort men inte minst få tillbaka den nedre delen i hjulhuset.
Den nedre delen har i hjulhuset ca 4 st skruvar och 2-4 plast expander.
Sen är det att lirka ut den.

Nu bör du har hjälpligt med plats för att på vänster sida ta loss det det nedre staget till kylaren och tycka undan oljeslangarna på båda sidor från sina fästen i kylaren. Jag tycker att det kan vara praktist att ta loss staget vid bulten på motor då går staget använda för att stödja/hålla upp kylaren mot toppen när man vrider den framåt. Var försigt så du inte skadar kylaren eller gör dig illa på den.

Sen är det bara loss med tändhattar och fram med tändstiftshylsan.
Jag ser inte hur man ska kunna komma åt med annat än tändstiftshylsa, kort förlängare och spärrskaft då man behöver montera och demontera på plats i hålet för att får in verktyget.
Sen är det bara att montera tillbaka...

Svårt nja. Inte helt enkelt men inte så värst svårt men det är trångt och man ska ha lite tålamod.

/Johan

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

Re: Byta stift

#10 Inlägg av Palin »

JohanL skrev:
Palin skrev:Jag är ingen van mekare, är det någon som vet om det är svårt att fixa själv? Bättre fråga innan man försöker själv och förstör något.
Det finns helt klart väldigt många andra fordon som det är lättare att byta tändstift på..
Det låter ju inte helt omöjligt att lösa själv, jag får nog prova.
Tittade lite i söndags och var rädd att jag skulle behöva plocka bort allt vad kåpor heter.
Tack för instruktionen :P

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#11 Inlägg av Lt.Dan »

Holy crap JohanL... är det säkert att det inte är du som skrivit "verkstadshandboken"...

Du brukar ha "ganska" nogranna förklaringar på alla problem...

Me love.. keep it up :D

Respect... 8)
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Skriv svar