Finns varvtalsregulator

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Finns varvtalsregulator

#1 Inlägg av insu »

Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
insu

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Troligen eftersom det t.o.m. finns på min -85:a VF. Men jag har aldrig testat den och tänker inte göra det heller 8) :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

Re: Finns varvtalsregulator

#3 Inlägg av heppstars »

insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Finns varvtalsregulator

#4 Inlägg av insu »

heppstars skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
insu

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

insu skrev:
heppstars skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Finns varvtalsregulator

#6 Inlägg av insu »

Tyrannosaurus skrev:
insu skrev:
heppstars skrev: Ja, det finns ett övervarvningsskydd på min 93:a iaf
Vet någon hur den fungerar och vart den sitter?
Har undersökt allt tycker jag, men det fungerar så att då jag kommer till ca. 6000 rpm så känns det som en varvtalsregulator slår till och den börjar gå väldigt orent, på lägre varv går den bra.
Låter snarare som felbestyckade förgasare, skitigt luftfilter eller nåt.
Luftfilter, tändstift, bränslefilter utbytt. Förgasare rengjord i ultraljudstvätt och justerad på verkstad.
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#7 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

Re: Finns varvtalsregulator

#8 Inlägg av Karlsson »

adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Karlsson skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Det kan hända att den är justerbar eller har sagt upp sig. De som finns som eftermarknad t.ex. Dyna 2000 är iaf justerbara det.

Den som finns på min är integrerad i ena tändboxen och där kan man inte gör något alls. Eller som det står i min verkstadshandbok under felsökning "om tändpunkten inte stämmer, köp en ny tändbox". Det finns ingenting som går att justera, men jag vet inte hur det är på VFR.

Det är också en anledning till att jag inte litar på varvskyddet och inte tänker testa - det kan bli så dyrt :shock:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#10 Inlägg av adrian_vg »

Karlsson skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Finns det en varavtalsregulator på VFR 750 F 1993?
Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen... :oops: Såg därför varvräknaren mest i periferin typ, men kände klippet tydligt. Det var som att ställa sig på bromsen ungefär.

Conseals vifferhistorik säger 105hk vid 11500rpm; kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=911. Skulle väl isf tro att den bryter vid kanske 12000rpm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Finns varvtalsregulator

#11 Inlägg av insu »

adrian_vg skrev:
Karlsson skrev:
adrian_vg skrev: Japp, både min 90:a och min 97:a klippte/klipper vid ungefär 11000rpm. Har provat... :roll: :lol:
:shock: Är det där den ska klippa?? Jag har varvat närmare 12000rpm på min utan att den klipper :?
Däromkring nånstans. När jag provade det gjorde jag det på tvåans växel och det gick så inibomben fort att jag hade fullt sjå med att hålla mig kvar på bågen... :oops: Såg därför varvräknaren mest i periferin typ, men kände klippet tydligt. Det var som att ställa sig på bromsen ungefär.

Conseals vifferhistorik säger 105hk vid 11500rpm; kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=911. Skulle väl isf tro att den bryter vid kanske 12000rpm.
Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#12 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Finns varvtalsregulator

#13 Inlägg av insu »

adrian_vg skrev:
insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Finns varvtalsregulator

#14 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:
adrian_vg skrev:
insu skrev:Träffade en snubbe i dag då jag tankade som var bombsäker på att det är CDI Boxen, någon som har erfarenhet av hur den uppför sig? Om det kan stämma på det fel jag har?
Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??
Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.

Misständningar kan väl bero på lite allt möjligt. Tändkablar, tändspolar, tändstift osv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Finns varvtalsregulator

#15 Inlägg av insu »

adrian_vg skrev:
insu skrev:
adrian_vg skrev: Vilka andra ställen kan den tänkas sitta på annars? Det är väl tändningen som bryts, och den styrs ju av CDI-boxen om jag inte har fruktansvärt fel i mitt troende... :D
Jo, men nu är det ju så att den inte bara bryter utan att den misständer för fullt vid ett visst varvtal och då kan det ju vara andra orsaker än CDI boxen eller hur??
Ja, jo, tänkte enbart på vad som bryter motorn vid övervarv.


Ja men då är vi eniga då, ja och allt detta har jag bytt så nu är bara CDI kvar. :evil:
Misständningar kan väl bero på lite allt möjligt. Tändkablar, tändspolar, tändstift osv.
insu

Skriv svar