Viffer går dåligt på tomgång och lågvarv [PROBLEM LÖST]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Viffer går dåligt på tomgång och lågvarv [PROBLEM LÖST]

#1 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Din misstanke om guck i förgasarna är nog riktig. Skitiga gasare kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Den bästa lösningen är att riva av dom och rengöra noggrant vilket underlättas om du har tillgång till tryckluft.

En fuskvariant är att slå i STP injectioncleaner akut (gråa flaskan) eller Kemetyl Ki akut (samma sak) i tanken. Det kan kanske hjälpa men det är inte alls säkert.
Min viffer har börjat gå nåt erbarmeligt dåligt de senaste dagarna. Den är svag och kraftlös upp till ca 3000rpm där den börjar dra nåt fruktansvärt, men bluddrar lite även på högre varv. Tomgången är låg även med varm motor, runt 1000rpm. Startsvårigheter är det också, speciellt med varm motor.

Låter det här bekant på nåt sätt? Nån idé om vad det kan vara?

Kollade precis en snabbis att alla tändhattarna sitter som de ska (bytte tändstift häromveckan), vilket de gjorde; det skrapade när man tryckte på dem ordentligt - ett säkert tecken på att de bitit i gängan högst upp. Kollade sen att alla cylindrarna gick (sprutade vatten på vart och ett av avgasrören efter att motorn fått gå några minuter), vilket de också verkade göra.

Ska skaffa den där STP Akutvätskan, slår i hela och ser om det blir nåt bättre.

Kan man göra rent förgasarna nåt, medan de är kvar på plats utan att det blir för knöligt? Det är ju trång som f@n där under.

Förgasarna är förresten synkade för några månader sen.

Känns inte alls bra det här, det är som om ens barn är sjukt... :cry:

Edit: Snurfade runt lite på sh.com och snubblade över denna tråd som låter misstänkt likt det jag har. Var sitter bränslefiltret egentligen, och kan man byta detta mot tex ett från favoriten Biltema?

Hur kollar man luftningen av bensintanken?? Det ska ju vara nån slang men vilken?
Senast redigerad av adrian_vg den lör jul 11, 2009 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

Hade något liknande på min viffer förra sommaren som du beskriver, lite svag och orent och så gjorde den ordentliga avgassmällar när man släppte på gasen. Det visade sig att det var en pluggarna där man kopplar in synkklockorna på insugsrören som hade lossnat.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:Hade något liknande på min viffer förra sommaren som du beskriver, lite svag och orent och så gjorde den ordentliga avgassmällar när man släppte på gasen. Det visade sig att det var en pluggarna där man kopplar in synkklockorna på insugsrören som hade lossnat.
Ska kolla det. De yttersta gasarna kollade jag, iaf den vänstra som är väl synlig, och där var pluggen på. Ska kolla noggrannare ikväll med lampa.

Hällde i en flaska STP Akuthjälp till nästan full tank (minus Rörkenkörning) imorse på väg till jobbet. 75kr på Statoil för 250ml... Literpriset är abnormt med tanke på att det bara är "alifatnafta" i. Ska höra med kemisterna på jobbet vad detta motsvarar i kemikalieskåpen... :wink:

Om det visar sig att nån plugg trillat av, vad ersätter man den med? Känns som om gummipluggarna antagligen inte är lagervara hos Lelles...

Poffat har bågen nästan alltid gjort, fast kanske att det är lite mer nu. :roll:

Tack för tipset!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Literpriset är abnormt med tanke på att det bara är "alifatnafta" i. Ska höra med kemisterna på jobbet vad detta motsvarar i kemikalieskåpen... :wink:
För intresserade: Bäraren är flygbränsle enl STP:s webbsajt, dvs fotogen. Alifatnaftan är en variant av lacknafta, men ev renad och utan aromatiska kolväten (inga ringformer). Det är dock tveksamt om lacknaftan i STP är speciellt ren, så kemisten tyckte att borde vara ok att hälla i vanlig lacknafta.

"Så lacknafta fyller kriterierna väl. Är likt fotogen, brinner bra och är bra på att lösa upp saker. Sedan är det nog inte ren lacknafta i flaskan men en del av det är säkert det."

Edit: En av de mer seniora på avdelningen säger "Lysfotogen, tändvätska och lacknafta är produkter av liknande sammansättning som alifatnafta."

Lätt att köpa in och prova mao.
Senast redigerad av adrian_vg den ons jul 08, 2009 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#5 Inlägg av kennet »

OM en plugg har lossnat kan du ta vanlig gummislang och plugga den tillfälligt, hade turen att hitta min plugg i den vänstra kåpan med slangklämman kvar :? Har du sätt i rätt stift vilket jag tror du har?
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:OM en plugg har lossnat kan du ta vanlig gummislang och plugga den tillfälligt, hade turen att hitta min plugg i den vänstra kåpan med slangklämman kvar :?
Du menar ventilgummi med knut på typ?
kennet skrev:Har du sätt i rätt stift vilket jag tror du har?
Bytte till varianten som nämns i manualen för kall väderlek=svensk sommar. Standardstiften som nämns i den tyska manualen jag fick med bågen, har jag för mig är optimerade för betydligt högre lufttemperaturer än vad vi nånsin har i Sverige. Skulle tro att stiften som satt i är bättre lämpade för södra Tyskland, där viffern kommer från ursprungligen.

Apropå det så säger skylten på ramen där ramnumret står "Homologacion...". Låter inte så tyskt. Kan det vara en Italienimport till Tyskland? Om så är fallet, är kanske stiften som satt i bättre lämpade för lufttempen i Italien...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av kennet »

Ventilgummi med en knut funkar bara det blir tätt.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:Ventilgummi med en knut funkar bara det blir tätt.
Ok, kollar ikväll. Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det brukar väl vara en skruv med tätninngsbricka :?: Kolla på insugsrören.

Vet inte vad det sitter för soppafilter på VFR, jag har ett vanligt litet slangfilter på min som man kan köpa på vilken mack som helst. Tror Biltema också har såna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det brukar väl vara en skruv med tätninngsbricka :?: Kolla på insugsrören.

Vet inte vad det sitter för soppafilter på VFR, jag har ett vanligt litet slangfilter på min som man kan köpa på vilken mack som helst. Tror Biltema också har såna.
Blev inget ikväll. Regn och utmattning satte p för allt mekande. :? Jag vill ha semester nu...

Pluggarna på viffrarna är nån sorts speciell gummiplugg med utvändig lås/klämring som man skjuter på bara. Det är därför jag var lite frågande till vad man kan ha ist, om man inte kan få tag på exakt rätt sorts plugg. Det är alltså ingen skruvgrej som du har på din.

Vad gäller bensinfilter har jag sett ut ett par lämpliga delbara sorter på Biltema. Måste bara kolla vilken längd och diameter filtret som sitter på nu har, så att det nya får plats under bakkåpan.

Hittade dock inget luftningshål i bensintanken. Var ska det finnas egentligen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Det är alltså ingen skruvgrej som du har på din.
Det är ingen "skruvgrej" utan en vanlig enkel stjärnskruv :wink:
Jag vet att vissa hojar kör med gummiplupp (troligen billigare), men jag trodde inte Honda gjorde det.
Hittade dock inget luftningshål i bensintanken. Var ska det finnas egentligen?
Det är olika. Vissa hojar har luftningsslang, andra luftar via tanklocket genom att det inte är helt tätt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Det är alltså ingen skruvgrej som du har på din.
Det är ingen "skruvgrej" utan en vanlig enkel stjärnskruv :wink:
Jag vet att vissa hojar kör med gummiplupp (troligen billigare), men jag trodde inte Honda gjorde det.
Enl Haynes manual sitter det en adapter föriskruvad och som täcks av gummipluggen. Funderar på om man kan skruva ur adaptern och skruva i en skruv ist, som på din båge. Det skulle iaf för all framtid ta hand om ev FUD om huruvida gummipluggen trillat av eller inte.

Honda tar genvägar också. ;-)
Tyrannosaurus skrev:
Hittade dock inget luftningshål i bensintanken. Var ska det finnas egentligen?
Det är olika. Vissa hojar har luftningsslang, andra luftar via tanklocket genom att det inte är helt tätt.
Ah. Tack för infon.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

Använd fakta istället för spekulationer och gissningar, du har två slangar vid soppa kranen den ena är för dränering och den andra luftning av tanken. Att det sitter rör för synkningen är för att underlätta vid synkning och ingen besparing.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Använd fakta istället för spekulationer och gissningar, du har två slangar vid soppa kranen den ena är för dränering och den andra luftning av tanken.
Värst vad tjuriga vi verkar vara då... Jobbigt med regnet under semestern? ;-)
Om man inte vet, är det lätt att spekulera och gissa. Haynesmanualen är inte helt kristallklar, eller nämner ens att en av slangarna är för dränage.

Att ena slangen var för luftningen inser jag också, men vet inte vilken som är vilken.

Dräneringsslangen förstår jag inte riktigt vad den har för funktion. Är den till för om man skulle fylla på för mycket bensin, så det rinner ut via den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Använd fakta istället för spekulationer och gissningar, du har två slangar vid soppa kranen den ena är för dränering och den andra luftning av tanken.
Värst vad tjuriga vi verkar vara då... Jobbigt med regnet under semestern? ;-)
Om man inte vet, är det lätt att spekulera och gissa. Haynesmanualen är inte helt kristallklar, eller nämner ens att en av slangarna är för dränage.

Att ena slangen var för luftningen inser jag också, men vet inte vilken som är vilken.

Dräneringsslangen förstår jag inte riktigt vad den har för funktion. Är den till för om man skulle fylla på för mycket bensin, så det rinner ut via den?
Brukar skriva rakt på sak, vill bara spara jobb för dig :lol: . Japp dräneringsslangen tar det som hamnar utanför tanklocket. Som du säger är det svårt att se vilken som är vilken, men som det verkar i min haynes är det den grova som är luftningen och går till luftburken, på min hoj är dräneringen smal och går rätt ner vid stödet.

P.S. Det ska regna på semestern, annars är det ingen svensk semester. D.S.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar