Hjälp, förgasare som läcker.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ove V
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jul 24, 2011 23:27

Hjälp, förgasare som läcker.

#1 Inlägg av Ove V »

Hallå där
Här kommer en nykomling på forumet som ju verkar toppen. Har sökt runt en hel del på nätet om hojen. Hittade SABMAG mm men det här verkar ju verkligen vara kunskapens källa angående VFar.
Jag köpte en VF750C -84 för ett par år sedan och blev därmed en återfallare från 80-talet. Okej jag förstår att det inte är så många C-nissar här men motorfrågorna är ju desamma.

Cykeln min gick bra första sommaren men började sedan hacka något. Upptäckte att ett tändstift var fuktigt och blev orolig för förgasarjustering eller ventil/kamproblem. Plötsligt började det också rinna soppa om förgasarna men det gick inte att se var det kom ifrån. Höll då också på att övningsköra med sonen 16 år så det blev bråttom värre att komma igång igen. För att inte tappa tid inköptes en CM400 också.. Jag har varit jättenöjd med den så VFen har blivit stående. Nu när grabben snart ska ta tungkortet så la 400an av och jag måste få igång VFen lite snabbt.

Nu undrar jag om någon kan säga om det finns något dräneringshål där soppan rinner ut om nålventilen inte stänger. Annars misstänker jag att någon oring vid intagsröret läcker. Soppan läcker ut mellan förgasare 1 och 2 från vänster. När jag hade fuktigt stift så var det också vänster bak.
Inser att jag kanske måste riva bort hela förgasarpaketet men det verkar jätteknöligt och kommer ta sin tid och tyvärr missar jag isåfall min besiktningstid den 9.e.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#2 Inlägg av blacken »

Tjaba, välkommen i ligan.:) Du blir nog ganska så tvungen att riva väck knasarna, det är nog troligast att någon (eller fler) knasare som läcker i nålventilen, typ gammal sås som beckat till på den/dom. Kan även vara själva sätets "O" ring som är tjall. (Den som ska täta mellan sätet och förgasarkroppen/huset.) Väldigt långsökt så kan det även vara så att en eller flera flottörer vill härma "Titanic". Och medans du ändå har knasarna isär så kolla flottörnivån/höjden..

Att det rinner ifrån/mellan knasarna kan vara att dom interna (dom som går mellan knasarna) soppaledningarna läcker i sina "O" ringar..


Ps: "C nissar" vadan för sorts fågel är det??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#3 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ps: "C nissar" vadan för sorts fågel är det??
VF750"C". Custom. Ganska kul sak som Honda släppte, när de slog på stora trumman för V4:orna. Kan finnas kvar som modell, och med V4, i USA. Bilden är på en '82:a.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#4 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ps: "C nissar" vadan för sorts fågel är det??
VF750"C". Custom. Ganska kul sak som Honda släppte, när de slog på stora trumman för V4:orna. Kan finnas kvar som modell, och med V4, i USA. Bilden är på en '82:a.

Bild
Jaha, straxt lite mera upplyst. Då kan man väl påstå att om man smackar dit en långaffel på knarren, så har man en "C"nisförlängare? :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#5 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jaha, straxt lite mera upplyst. Då kan man väl påstå att om man smackar dit en långaffel på knarren, så har man en "C"nisförlängare? :lol:
Ok, den var låg, men lite kul ändå. Åter till ämnet. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ps: "C nissar" vadan för sorts fågel är det??
VF750"C". Custom. Ganska kul sak som Honda släppte, när de slog på stora trumman för V4:orna. Kan finnas kvar som modell, och med V4, i USA. Bilden är på en '82:a.

Bild
Jaha, straxt lite mera upplyst. Då kan man väl påstå att om man smackar dit en långaffel på knarren, så har man en "C"nisförlängare? :lol:
"C"nisförlängare"... :roll: :lol:
Man kan också köpa en 90-tals Magna så får man en VFR med långgaffel.
På tal om 80-tal... Du minns väl herrejössescustomen VF1100C (V65 Magna i Staterna) som ingen överhuvudtaget visste vad man skulle ha till speciellt som begreppet "PowerCruiser" ännu inte var uppfunnet.

Här är iaf allt Honda har byggt med V4 motor
(Om jag har missat någon så är det oavsiktligt)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ove V
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jul 24, 2011 23:27

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#7 Inlägg av Ove V »

Okej, då är det väl lika bra att hugga in. Är borta på jobb nu men får väl slita fram bräckjärn och släggan och se om jag kan få loss och ut dom så fort jag kommer hem. Måste också kolla upp om det finns packningssatser, nålventiler mm att få tag på.
Om jag nu ändå ska ta den dom så så försöker jag byta det som går att få tag på inom rimlig tid.

Blacken
Hur mäter man upp flottörnivån? Har du gjort detta förr?

Angående Custom så passar den modellen mitt behov att glida runt med. Jag är absolut ingen racernisse utan faktist en stolt C-nisse. Ibland faller dock leklusten även över mig och då önskar jag mej nått som passar bättre på småvägar och grus, inte bana.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#8 Inlägg av blacken »

Ove V skrev:Okej, då är det väl lika bra att hugga in. Är borta på jobb nu men får väl slita fram bräckjärn och släggan och se om jag kan få loss och ut dom så fort jag kommer hem. Måste också kolla upp om det finns packningssatser, nålventiler mm att få tag på.
Om jag nu ändå ska ta den dom så så försöker jag byta det som går att få tag på inom rimlig tid.

Blacken
Hur mäter man upp flottörnivån? Har du gjort detta förr?

Angående Custom så passar den modellen mitt behov att glida runt med. Jag är absolut ingen racernisse utan faktist en stolt C-nisse. Ibland faller dock leklusten även över mig och då önskar jag mej nått som passar bättre på småvägar och grus, inte bana.
//
Flottörnivån/höjden mäts oftast att man mäter en viss punkt på flottören och kanten på förgasarkroppen/huset. Men det är lite olika ifrån knasare och knasare, exakt står i en handbok/manual till knarren. Annars så kan du alltid terra "storödlan" här på forumet, han är en jäkel på Honda av äldre sort..:)
Och ja det har jag gjort, men det var så länge sedan nu, så vetefasen om jag minns hur man gör..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Ove V
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jul 24, 2011 23:27

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#9 Inlägg av Ove V »

Tack för tipsen.
Har sökt lite vidare på nätet och hittade en jättebra sida med förklaringar om hur att göra. Kan verkligen rekomendera http://sabmag.dougc.com/faq/ .
Är just på gång att starta rivandet. Har just beställt renoveringssatser från Lelles. Kommer på måndag/tisdag.

Efter att ha studerat sprängskiss så tror jag att det kan vara det första interna sopparöret som läcker vid oringarna. Lelles hade inget nytt sådant rör och inte heller mc-varuhuset. Jag får försöka hitta oringar någon annanstans och hoppas på att det inte är röret som är paj.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#10 Inlägg av adrian_vg »

Ove V skrev:Har just beställt renoveringssatser från Lelles.
OT: Bor du i Uppsala?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ove V
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jul 24, 2011 23:27

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#11 Inlägg av Ove V »

adrian_vg skrev:
Ove V skrev:Har just beställt renoveringssatser från Lelles.
OT: Bor du i Uppsala?
Nä, men jag ska till Arlanda i morgon em och då passar jag på att hämta delarna. Dvs om dom kommit, som dom faktist trodde på Lelles.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#12 Inlägg av blacken »

Var i Vårsta bor du? Jag bodde i Bremora ett tag för några år sedan. Är själv infödd "Tumban" :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Ove V
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jul 24, 2011 23:27

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#13 Inlägg av Ove V »

blacken skrev:Var i Vårsta bor du? Jag bodde i Bremora ett tag för några år sedan. Är själv infödd "Tumban" :D
Bor i Malmtorp. Nu på Aspvägen tidigare nere på Sandavägen. Bott här 20 år och trivs bra. Du längtar förståss tillbaka antar jag.

En sak som är bra med att bo här är att jag har gångavstånd till MC-skroten. Särskilt med tanke på att jag gjorde bort mej nyss :( :evil: . Vad arg man kan bli på sig själv. Skulle tvångsköra bränslepumpen men felkopplade + och - så nu vill den inte funka längre. Är rädd för att den inte tålde att bli misshandlad på det sättet.
Nån som har en extra????
Skroten har sem.stäng till på måndag.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#14 Inlägg av blacken »

Du längtar förståss tillbaka antar jag.
Nee, för mycket tjuvpack i det området, och misstänker även att banjoklubben har sitt högsäte där.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp, förgasare som läcker.

#15 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:[...]och misstänker även att banjoklubben har sitt högsäte där.. :lol:
Off-topic, men jag nappar. "Banjoklubben"??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar