Raisers or not raisers, thats the Q
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Raisers or not raisers, thats the Q
Lossade lite på de raisers som förre ägaren monterat. Upptäckte att styrhalvorna bara är spända mot gaffelbenet med ca 50% av godset, andra halvan är spänd mot en tom "kopp" som sitter ovanpå styrhalvan. Tog bort skiten, kändes osäkert med en sådan montering. Vad säger ni? Monteringen försvagar ju avgjort styrhalvornas fäste mot gaffelbenen.
vfr1200fd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raisers or not raisers, thats the Q
Som du säger; osäkert. Koppen är ju mest utfyllnad, om jag förstått din beskrivning rätt, och inget som håller nånting.HandLegger skrev:Lossade lite på de raisers som förre ägaren monterat. Upptäckte att styrhalvorna bara är spända mot gaffelbenet med ca 50% av godset, andra halvan är spänd mot en tom "kopp" som sitter ovanpå styrhalvan. Tog bort skiten, kändes osäkert med en sådan montering. Vad säger ni? Monteringen försvagar ju avgjort styrhalvornas fäste mot gaffelbenen.
Bilder?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Raisers or not raisers, thats the Q
En otrolig skillnad gällande körbarheten utan dessa fruktansvärda raisers.
Nu ligger tyngdpunkten rätt och det går ju helt plötsligt att svänga riktigt bra med Viffern.
När mer jag tänker på dessa raisers blir jag mer o mer övertygad om att de faktiskt inte borde få lov att finnas.
Konstruktionen är direkt livsfarlig!
På min gamla TL1000 hade jag något som heter Helibars. Ett par styrhalvor som var något högre än orginal men framförallt vinklade mer uppåt/bakåt. Dessa monterades på ett trafiksäkert sätt och ersatte allstå orginal styrhalvor helt.
Om någon här funderar över att få en mer upprätt körställning så välj Helibar, välj INTE raisers.
Nu ligger tyngdpunkten rätt och det går ju helt plötsligt att svänga riktigt bra med Viffern.
När mer jag tänker på dessa raisers blir jag mer o mer övertygad om att de faktiskt inte borde få lov att finnas.
Konstruktionen är direkt livsfarlig!
På min gamla TL1000 hade jag något som heter Helibars. Ett par styrhalvor som var något högre än orginal men framförallt vinklade mer uppåt/bakåt. Dessa monterades på ett trafiksäkert sätt och ersatte allstå orginal styrhalvor helt.
Om någon här funderar över att få en mer upprätt körställning så välj Helibar, välj INTE raisers.
vfr1200fd