Sida 1 av 1

ingen koppling

Postat: mån jul 27, 2009 22:27
av Rikard
Har en VF750 S (-83) som har stått still sedan förra sommaren i ett varmgarage - bara inställd ingen seriös vintervila alls. Slarvigt - ja, jag skäms. Häromdagen så satte jag i det nyladdade batteriet och startade upp. Efter några försök så startade den fint - lite rassel var det, men när den blivit varm så gick den ok.

Men jag kunde inte få kopplingen att fungera - inget motstånd (tryck) i handtaget. Hoppas naturligtvis att det räcker med luftning och byte av vätskan. Men frågan är kan jag förvänta mig något ännu värre än så ?

Att alla oljor skall bytas ändå är jag ju med på, sen får det bli lite förgasar och ventiljustering när lusten faller på. Är det något annat som jag absolut måste kolla - så bara kom med tips.

Postat: ons jul 29, 2009 10:18
av tersan
Har hojen stått länge kan det tänkas att nån packning i kopplingssystemet torkat ihop. I värsta fall kanske slangen läcker och måste bytas.

Postat: mån aug 03, 2009 19:25
av mtunberg
någon här hade visst värmt huvud och slavcylinder med hårtork och fått igång kopplingen... kan vara värt att prova

Postat: tis aug 04, 2009 10:33
av Rikard
Det var mycket enklare än så - ingen hydralolja :roll:

Det som syntes i skvallerfönstret var bara gammalt klet. Fyllde upp med lite olja och vips så funka det. Rengöring osv står på programmet, sen skall vi nog kunna koppla hej vilt.

Fortsättning på mitt kopplingsbekymmer

Postat: mån okt 26, 2009 23:07
av Rikard
I med ny vätska i både mig och i kopplingscylindern, nog funkade det fint ett tag. Men sen släppte det igen. Jaja tänkte jag då byter vi hela rasket. Ny renovering av både huvud och slavcylinder (gissa om jag fick vänta på delarna) Ny vacker stålomspunnen slang. Så nu skulle det väl fungera - Nä!

Samma skit igen, ingen press. När jag öppnar luftningsnipplen så kommer vätskan så fint och utan luftbubblor. Men ingen koppling ändå.

Vad kan det vara ?

Re: Fortsättning på mitt kopplingsbekymmer

Postat: ons okt 28, 2009 14:37
av adrian_vg
Är allt åtskruvat som det ska? Om det kommer vätska vid luftningen, men du inte har tryck, låter det som om vätskan tar vägen någonstans, dvs läckage.

Kollade du huvudcylindern vid handtaget, packningarna och så där alltså?

Postat: ons okt 28, 2009 17:26
av Rikard
Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)

Postat: ons okt 28, 2009 18:40
av adrian_vg
Rikard skrev:Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)
Spännande! Eller inte kanske, beroende på läggning. ;-)

Håll oss uppdaterade om vad det är för problem sen.

Postat: tor okt 29, 2009 21:37
av Rikard
Spännande tycker jag, men även lite irriterande. Som lök på laxen så måste jag flytta på hojen innan den 1 december. Ingen som vet en bra billig lokal som hyrs ut i Malmö?

Postat: lör okt 31, 2009 04:16
av Tyrannosaurus
Rikard skrev:Jupp allt är åtdraget och inget läckage. Men idag så provade jag att med kraft få rörelse i den stång som påverkas av slavcylindern (där nere) och det gick inte att rubba pinnen. Nästa grej blir att plocka av kåpan så att jag kan komma åt kopplingen och se om det är något som strular där. Tur man har hela vintern på sig ;-)
Det där kan du glömma, det går inte att trycka in stången för hand, det är 6 hårda spiralfjädrar eller en stenhård solfjäder som håller emot. Men det går att dra ut stången, du kan ju kolla så den går lätt.

Har du mottryck i handtaget? Om kopplingen skulle ha kärvat ihop så skulle handtaget vara trögt att få in. Har du inget motstånd och ingen luft i systemet så är det oftast någon av kolvarna som har gett upp.

Det skulle i princip kunna vara kopplingfjädern/fjädrarna (vet inte om det är spiralfjädrar eller solfjäder på din - olika på olika modeller), korgen eller tryckplattan, men det är väldigt långsökt att fjädrarna/fjädern skulle ha gått av, kopplingen och/eller fjädrar skulle ha kärvat och fastnat i utspänt läge eller tryckplattan har lossnat.

Visst, allt kan hända enligt lagen om tingens jävlighet :wink: , men om du inte har mottryck, kolla först hydraulsystemet.

Postat: lör okt 31, 2009 09:51
av Rikard
luft är härligt - man måste ju ha det för att kunna andas och leva. Men det hör f-n inte hemma i ett hydralsystem;-)

Luftbubblor kom fortfarande upp när jag gungade hojen fram och tillbaka. Tryckte in hydralvätska bakifrån, sista luften ut och nu funkar det. Har dock inte provkört ännu (måste ladda batteriet)

Postat: lör okt 31, 2009 13:07
av adrian_vg
Rikard skrev:Luftbubblor kom fortfarande upp när jag gungade hojen fram och tillbaka. Tryckte in hydralvätska bakifrån, sista luften ut och nu funkar det. Har dock inte provkört ännu (måste ladda batteriet)
Var det så mycket luft kvar i systemet?? :shock:

Postat: lör okt 31, 2009 14:56
av Rikard
Ja, kan bero på att slangen jag satte dit (istället för det gamla med slang och rör) blev lite för lång. så den ligger i en liten krök under tanken. Misstänker att det var här det samlats luft.

Fick för övrigt tipset av en gentleman som kör BMW att han hade samma problem med sin bakbroms. Han får trycka in bromsvätskan bakvägen, hopplöst svår att lufta annars.

Postat: lör okt 31, 2009 15:05
av adrian_vg
Rikard skrev:Ja, kan bero på att slangen jag satte dit (istället för det gamla med slang och rör) blev lite för lång. så den ligger i en liten krök under tanken. Misstänker att det var här det samlats luft.

Fick för övrigt tipset av en gentleman som kör BMW att han hade samma problem med sin bakbroms. Han får trycka in bromsvätskan bakvägen, hopplöst svår att lufta annars.
Ah, på så vis. Baklängesintryckning verkar vara ett bra knep. Ska prova det till våren på vinterhojen. Den behöver lite bromsvätskeutbyte också.

Luft i systemet

Postat: tor mar 04, 2010 15:48
av Lejonell
Jag har bytt mina broms och kopplings cylindrar massor av gånger och upptäckt att det inte bara räcker att "blöda/Lufta" utan även motionera slavcylindern.
För dom som inte vet hur man gör kommer här en enkel beskrivning.

Skruva loss slavcylindern och fixera kolven i "negativt läge" (intryckt) detta kan med fördel göras med en tving modell kraftig.
ta den skruvbara delen av tvingen mot själva kolven och andra delen av tvingen mot hydralslangsbulten.

När du dragit åt hårt är det bara att börja pumpa med kopplingshandtaget och se alla luftbubblor komma upp den vägen.
detta fungerar på samma vis med bromsoken fast då får man ha 2 tvingar på varje ok eftersom det är 2 kolvar på varje ok.

Detta gäller visserligen en VF750C men det är ju lika på VFR

V4 4Ever