Sida 1 av 2

HJÄLP!! Min viffer bara dog

Postat: fre aug 14, 2009 20:08
av lakrissmurfen
Så tog man halv dag på jobbet för att ta en tur i det fina vädret. Tyvärr så han jag inte långt (25KM) innan hojen bara dog. Lät som den inte fick någon soppa men mätaren (som förra ägaren svor fungerade) stod på en tredjedel kvar. Har ju tankat den fullt och så att mätaren då rörde sig till max.

Försökte att starta men det funkade inte så bestämmde mig för att vänta tills den svalnat lite( hade ju legat i en del bilköer sista km) Efter 15 min så försökte jag starta den utan chok utan att lyckas testade med chok och då startade den men gick på extrem låga varv och så fort jag försökte gasa så dog den.

Efter att ha fått dra hojen till min kompis (2km i 27 grader och sol ingen hitt) så testade vi att fylla på med lite mer soppa fick i mellan 12-14 L så bensinmätaren kan omöjligt fungera.

Försökte genast starta utan att lyckas, försökte i en nerförsbacka att rulla igång men samma resultat.

Vet verkligen inte vad det kan vara för fel så jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig??

Postat: fre aug 14, 2009 22:03
av vfr800
eftersom den har ett par år på nacken kanske bränslefiltret är igensatt av smuts?bara en ide att kolla det innan du gör nåt annat.

Postat: fre aug 14, 2009 22:06
av lakrissmurfen
vfr800 skrev:eftersom den har ett par år på nacken kanske bränslefiltret är igensatt av smuts?bara en ide att kolla det innan du gör nåt annat.
Tack för tipset, vet att andra här på forumet har gjort det men finns det någon bra guide hur man gör? :?

Postat: fre aug 14, 2009 22:26
av vfr800
Tror inte det är alltför svårt,det är klart om man aldrig har mekat är ju allt svårt dock :? .men vad jag kan se sitter filtret ihop eller nära bränslepumpen under tanken så att lätta på tanken och kolla under den vid luftfiltret kanske?

utgår från att det finns två skruvar i framkant av tanken så du kan lossa och sen hissa tanken bakåt för att komma åt att se filter/pump under tanken,kan ju kanske vara bränslepumpen åxå som inte ger tillräckligt men det är ju bara spekulation av mig.

nån annan som har en ide vad det kan vara?

*edit:verkar inte som det sitter två skruvar i framkant av tanken som på vtec modellerna men en hyffsat lång skruv vid styret framkant av tanken verkar vara den man ska lossa sen borde det gå att vika tanken uppåt/bakåt mot sadeln om det sitter ett gångjärn vid sadelsidan som på vtec modellerna sadeln måste nog bort för att hissa tanken iallafall,en fördel är ju om tanken är i det närmaste tom om man ska hissa den dock.

Postat: lör aug 15, 2009 15:37
av KLACKEN
Det är bara en skruv bak på tanken så går den att lyfta bort,någon bränslepump finns väl inte då det är gasare.

Postat: lör aug 15, 2009 17:59
av adrian_vg
KLACKEN skrev:Det är bara en skruv bak på tanken så går den att lyfta bort,någon bränslepump finns väl inte då det är gasare.
Jag tror faktiskt alla viffrar har bränslepump. Förgasarna fram tom årsmodell 97 har tanken lägre än gasarna, så en pump behövs. Kan dock inte svära på att det år så för årsmodellerna fram tom 89. Mellan 90 och 97 har alla det. Filtret sitter (på 94-97) under bakkåpan på vänster sida ungefär på mitten. Plocka av bakkåpan så ser du den. Skulle tro att placeringen är samma på årsmodellerna 90-93.

På länken nedan syns ett bränslefilter som jag bytte ut. Så ska det alltså INTE se ut. Byt långt innan!
http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-07-10/

Ang tankskruvar har 90-97 en skruv bakpå tanken. 02 och framåt två skruvar frammepå. 98-01 har jag inte den blekaste.

Innan man tar av tanken, stäng av bränslekranen! Lossa sen på luftnings- och överfyllnadsslangen samt givaren till tankmätaren. Glöm inte lossa på en av klämmorna mellan bränslekran och bensinfilter.

Vidare, två saker:

* Tankmätaren på VFR är extremt optimistisk. Under en herrans massa mil rör sig inte mätaren alls, för att sen falla som en sten. Lita inte på den, kör efter trippen ist. Du borde kunna komma runt 250km landvägskörning, eller lite mindre blandad körning, utan att röra reserven.

* Funkar hojen elektriskt? Den är inte stendöd, korrekt? Den är bara svårstartad, eller hur? Om det senare, kolla luft- och bränslefiltret så att de inte är igensatta. Vidare medan tanken är av, kolla att chocken går tillbaka som den ska och att den inte är på vid normal körning.

Om inte bränslefiltret är genomskinligt, bör du ta av det helt och kolla inuti för att se om det verkar igensatt. Är den det, byt, de kostar inte så mycket. Samma sak med luftfiltret.

Dessutom, ett mycket hett tips är att skaffa en Haynes mekhandbok för din viffer. Tro mig, det lönar sig!

Postat: mån aug 17, 2009 08:24
av lakrissmurfen
adrian_vg skrev:
KLACKEN skrev:Det är bara en skruv bak på tanken så går den att lyfta bort,någon bränslepump finns väl inte då det är gasare.
Jag tror faktiskt alla viffrar har bränslepump. Förgasarna fram tom årsmodell 97 har tanken lägre än gasarna, så en pump behövs. Kan dock inte svära på att det år så för årsmodellerna fram tom 89. Mellan 90 och 97 har alla det. Filtret sitter (på 94-97) under bakkåpan på vänster sida ungefär på mitten. Plocka av bakkåpan så ser du den. Skulle tro att placeringen är samma på årsmodellerna 90-93.

På länken nedan syns ett bränslefilter som jag bytte ut. Så ska det alltså INTE se ut. Byt långt innan!
http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-07-10/

Ang tankskruvar har 90-97 en skruv bakpå tanken. 02 och framåt två skruvar frammepå. 98-01 har jag inte den blekaste.

Innan man tar av tanken, stäng av bränslekranen! Lossa sen på luftnings- och överfyllnadsslangen samt givaren till tankmätaren. Glöm inte lossa på en av klämmorna mellan bränslekran och bensinfilter.

Vidare, två saker:

* Tankmätaren på VFR är extremt optimistisk. Under en herrans massa mil rör sig inte mätaren alls, för att sen falla som en sten. Lita inte på den, kör efter trippen ist. Du borde kunna komma runt 250km landvägskörning, eller lite mindre blandad körning, utan att röra reserven.

* Funkar hojen elektriskt? Den är inte stendöd, korrekt? Den är bara svårstartad, eller hur? Om det senare, kolla luft- och bränslefiltret så att de inte är igensatta. Vidare medan tanken är av, kolla att chocken går tillbaka som den ska och att den inte är på vid normal körning.

Om inte bränslefiltret är genomskinligt, bör du ta av det helt och kolla inuti för att se om det verkar igensatt. Är den det, byt, de kostar inte så mycket. Samma sak med luftfiltret.

Dessutom, ett mycket hett tips är att skaffa en Haynes mekhandbok för din viffer. Tro mig, det lönar sig!
Hej, var på väg ut till hojen igår för att med Era tips börja skruva av alla kåpor etc för att börja kolla filter etc. men innan jag hann ta mig ut dit så ringe min förra chef som bodde där ute och han hade set mitt inlägga på facebook angående detta och hade då direkt tagit kontakt med sin kompis på Prags Honda center 8) så istället för att jag ska ut och pilla själv (även med era bra tips så är jag lite rädd) så kommer dom och hämtar hojen, ska byta bränslefilter, luftfilter och kolla allt annat också bara för att vara säker (ska be dom kolla in choken också). Så jag känner för det pris dom erbjöd mig ( ca1000 SEK plus material även inkluderat att dom hämtar hojen) att det är värt att låta dom göra det :)

Det är bra att veta angående tankmätaren, ska börja använda tripmätaren istället.

Hojen funkar elektronikst, lampor etc och startmotorn går runt men den vägrar starta bara.

Har dock beställa Haynes mekbok så inför nästa problem så är jag lite mer redo ;) hoppas jag :?

Men tusen tack för all er hjälp... skönt att veta att man har lite back up här :D

Postat: mån aug 17, 2009 08:30
av adrian_vg
lakrissmurfen skrev:Hej, var på väg ut till hojen igår för att med Era tips börja skruva av alla kåpor etc för att börja kolla filter etc. men innan jag hann ta mig ut dit så ringe min förra chef som bodde där ute och han hade set mitt inlägga på facebook angående detta och hade då direkt tagit kontakt med sin kompis på Prags Honda center 8) så istället för att jag ska ut och pilla själv (även med era bra tips så är jag lite rädd) så kommer dom och hämtar hojen, ska byta bränslefilter, luftfilter och kolla allt annat också bara för att vara säker (ska be dom kolla in choken också). Så jag känner för det pris dom erbjöd mig ( ca1000 SEK plus material även inkluderat att dom hämtar hojen) att det är värt att låta dom göra det :)
Wow... En sån chef skulle jag också vilja ha haft! :D

Postat: mån aug 17, 2009 08:35
av lakrissmurfen
adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Hej, var på väg ut till hojen igår för att med Era tips börja skruva av alla kåpor etc för att börja kolla filter etc. men innan jag hann ta mig ut dit så ringe min förra chef som bodde där ute och han hade set mitt inlägga på facebook angående detta och hade då direkt tagit kontakt med sin kompis på Prags Honda center 8) så istället för att jag ska ut och pilla själv (även med era bra tips så är jag lite rädd) så kommer dom och hämtar hojen, ska byta bränslefilter, luftfilter och kolla allt annat också bara för att vara säker (ska be dom kolla in choken också). Så jag känner för det pris dom erbjöd mig ( ca1000 SEK plus material även inkluderat att dom hämtar hojen) att det är värt att låta dom göra det :)
Wow... En sån chef skulle jag också vilja ha haft! :D
Ja han är grym.. Han har hjälpt mig så många gånger här nere och det bevisar verkligen att det är inte den som har mest saker när han dör som vinner utan han som har mest kontakter :wink:

Postat: mån aug 17, 2009 09:22
av TG
lakrissmurfen skrev:
adrian_vg skrev:Wow... En sån chef skulle jag också vilja ha haft! :D
Ja han är grym.. Han har hjälpt mig så många gånger här nere och det bevisar verkligen att det är inte den som har mest saker när han dör som vinner utan han som har mest kontakter :wink:
Behöver ni folk?! :D

Postat: mån aug 17, 2009 12:22
av lakrissmurfen
Tegfors skrev:
lakrissmurfen skrev:
adrian_vg skrev:Wow... En sån chef skulle jag också vilja ha haft! :D
Ja han är grym.. Han har hjälpt mig så många gånger här nere och det bevisar verkligen att det är inte den som har mest saker när han dör som vinner utan han som har mest kontakter :wink:
Behöver ni folk?! :D
:D tyvärr inte just nu, fel tidpunk även här nere 'ven om det inte är lika mörkt som i Sverige men hojta till om du får viffer problem nere i tjeckien då vet jag vart du ska vända dig från och med nu ;)

Postat: ons aug 19, 2009 10:36
av lakrissmurfen
Har nu äntligen fått tillbaka min älskade viffer och jag hade jätte tur. Tydligen så var redan bränslepump/filter och luft filter bytt nyligen och det var bara själva tankkranen som behövdes bytas. Hade fasnat i stängt läge och det slutade med att hela kalaset bara kostade 250 SEK inkl att dom hämtade hojen 8)

Är så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till..

Postat: ons aug 19, 2009 11:01
av TG
lakrissmurfen skrev:Har nu äntligen fått tillbaka min älskade viffer och jag hade jätte tur. Tydligen så var redan bränslepump/filter och luft filter bytt nyligen och det var bara själva tankkranen som behövdes bytas. Hade fasnat i stängt läge och det slutade med att hela kalaset bara kostade 250 SEK inkl att dom hämtade hojen 8)

Är så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till..
:D :D :D :D Vettigt pris :D :D :D :D :D :D

Postat: ons aug 19, 2009 11:19
av adrian_vg
lakrissmurfen skrev:Har nu äntligen fått tillbaka min älskade viffer och jag hade jätte tur. Tydligen så var redan bränslepump/filter och luft filter bytt nyligen och det var bara själva tankkranen som behövdes bytas. Hade fasnat i stängt läge och det slutade med att hela kalaset bara kostade 250 SEK inkl att dom hämtade hojen 8)

Är så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till..
Enkla fel att fixa är bra fel. Grattis! :D

Så här i efterhand känns det rätt bra att inte ha en soppakran alls att bry sig om på min 97:a, mer än huvudkranen som man i stort sett aldrig slår av om inte tanken ska av.

Postat: ons aug 19, 2009 12:10
av lakrissmurfen
Tegfors skrev:
lakrissmurfen skrev:Har nu äntligen fått tillbaka min älskade viffer och jag hade jätte tur. Tydligen så var redan bränslepump/filter och luft filter bytt nyligen och det var bara själva tankkranen som behövdes bytas. Hade fasnat i stängt läge och det slutade med att hela kalaset bara kostade 250 SEK inkl att dom hämtade hojen 8)

Är så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till..
:D :D :D :D Vettigt pris :D :D :D :D :D :D
mmm trodde han skämtade först eller att jag hörde fel tog med 1250 för säkerhets skull :)

Nu vet man ju vart man ska göra nästa service :!: