Sida 1 av 1
Ojämn gång vid regn
Postat: sön aug 16, 2009 16:03
av Badget
Tjejens VFR 750 från -87 går ojämt vid regn. Verkar onekligen som att det kommer in vatten någonstans, men var?
Tempmätaren går inte upp så mycket heller, kan det vara termostatproblem?
Postat: sön aug 16, 2009 16:30
av Rerun
Hojar kan vara lite som hästar ibland... När de ser att det regnar ute, så är det plötsligt mycket mer intressant i garaget.

Re: Ojämn gång vid regn
Postat: sön aug 16, 2009 18:27
av Karlsson
Badget skrev:
Tempmätaren går inte upp så mycket heller, kan det vara termostatproblem?
Det är helt normalt på 750:n, men i bla. stadskörning så ska mätaren gå upp till mitten och kylfläkten ska starta.
Postat: sön aug 16, 2009 20:09
av vfr800
ojämnhet vid regn? låter som det skulle vara snorkeln om det sitter en sån på luftburken som släpper in vatten till filtret och därigenom till motor.
Det sitter snorkel på vtec iallafall vet inte om det finns på din,problemet man kan få på vtec är just att vatten kommer in i filterburken om man kör utan snorkel eller den är skadad på nåt sätt...
Re: Ojämn gång vid regn
Postat: mån aug 17, 2009 08:33
av adrian_vg
Badget skrev:Tjejens VFR 750 från -87 går ojämt vid regn. Verkar onekligen som att det kommer in vatten någonstans, men var?
Tempmätaren går inte upp så mycket heller, kan det vara termostatproblem?
Min 97:a kan vara lite småtjurig vid regn, men det brukar bli bra sen när den gått en stund. Antagligen när fukten har torkat .
Postat: mån aug 17, 2009 15:15
av Badget
Den gick bra vid torrt väglag men när det började regna så gick den ryckigt och tappade kraft i motorn. Har gjort samma sak vid en ordentlig tvätt en gång förut. En mekaniker sa att det kunde vara tätt i dräneringen vid tändstiftsbrunnarna och därför bli överslag. Ska ta bort kåporna och blåsa rent med lufttryck.
Postat: tis aug 18, 2009 10:00
av adrian_vg
Badget skrev:Den gick bra vid torrt väglag men när det började regna så gick den ryckigt och tappade kraft i motorn. Har gjort samma sak vid en ordentlig tvätt en gång förut. En mekaniker sa att det kunde vara tätt i dräneringen vid tändstiftsbrunnarna och därför bli överslag. Ska ta bort kåporna och blåsa rent med lufttryck.
Vad är det för dränering, kan inte påminna mig att jag sett det? Finns det även på nyare viffrar?
Postat: tis aug 18, 2009 12:45
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Badget skrev:Den gick bra vid torrt väglag men när det började regna så gick den ryckigt och tappade kraft i motorn. Har gjort samma sak vid en ordentlig tvätt en gång förut. En mekaniker sa att det kunde vara tätt i dräneringen vid tändstiftsbrunnarna och därför bli överslag. Ska ta bort kåporna och blåsa rent med lufttryck.
Vad är det för dränering, kan inte påminna mig att jag sett det? Finns det även på nyare viffrar?
Något litet hål på sidan av toppen där ev. vatten kan rinna ut. Det finns även på VF.
Postat: tis aug 18, 2009 12:59
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:adrian_vg skrev:Vad är det för dränering, kan inte påminna mig att jag sett det? Finns det även på nyare viffrar?
Något litet hål på sidan av toppen där ev. vatten kan rinna ut. Det finns även på VF.
Tack för tipset! Ska kolla det nästa gång tanken åker av.
Postat: mån sep 14, 2009 18:54
av Henkan
Det är inte så att det börjar bli dax att se över tändkablarna då?
Har haft stora problem med min under sommaren och särskilt när det varit blött ute, ett tag gick den stundtals bara på 2 cylindrar. Kollade alla cylindrar med en stroblampa och märkte att de främre cylindrarna inte var med hela tiden.
Trodde först att det var tändspolarna som var på gång att gå sönder men det visade sig att tändkablarna börjat ärja i ändarna till tändspolarna, ett klipp med avbitaren på en halv cm löste problemet tillfälligt för att kunna köra någorlunda normalt resten av sommaren.
Till vintern blir det nyinvestering av nya tändkalar runt om.
Postat: tis sep 15, 2009 08:00
av adrian_vg
Henkan skrev:Det är inte så att det börjar bli dax att se över tändkablarna då?
Kan vara. Ska kolla det innan jag ställer in viffern för vintern.