Styrlager, justera eller byta?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Styrlager, justera eller byta?
Har fått lite bekymmer med vad jag tror är styrlagret. Jag märker det på så vis att när jag bromsar kraftigt så klickar det till i gaffeln från vad jag åtminstone uppfattar som styrlagret. Tycker även att hojen har blivit lite instabilare i låga farter vilket jag iaf har läst mig till kan ha med lagret att göra.
Jag lät en honda-specialist provköra hojen för en tid sedan och då sade han att lagret behövde justeras. Är det så att det kan räcka med det eller är det här symptom på att man måste byta helt?
När jag ber någon trycka ner bakänden och ruckar på gaffeln så känner jag inget glapp och det finns inga missljud när man vrider styret heller...
Någon som är hemma på detta?
Jag lät en honda-specialist provköra hojen för en tid sedan och då sade han att lagret behövde justeras. Är det så att det kan räcka med det eller är det här symptom på att man måste byta helt?
När jag ber någon trycka ner bakänden och ruckar på gaffeln så känner jag inget glapp och det finns inga missljud när man vrider styret heller...
Någon som är hemma på detta?
VFR800Fi -98 #svart#
Styrlager,har haft exakt samma symptom och för då samma diagnostik. Bytte och allt försvann.
Nu tillhör jag den skaran som då byter, en del menar att det räcker att skjuta problemen på framtiden genom att spänna.
Gör du det själv är det inte dyrt, men däremot lämna in så är det lite grann kostsamt att riva och verkstadstimpengen drar iväg.
Men, att byta styrlager själv kräver lite "verkstadsvana" eller hur jag nu ska uttrycka mig
My two pennies
Nu tillhör jag den skaran som då byter, en del menar att det räcker att skjuta problemen på framtiden genom att spänna.
Gör du det själv är det inte dyrt, men däremot lämna in så är det lite grann kostsamt att riva och verkstadstimpengen drar iväg.
Men, att byta styrlager själv kräver lite "verkstadsvana" eller hur jag nu ska uttrycka mig
My two pennies
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Symptomen tyder mycket riktigt på glapp i styrlagren. Om lagren är slut märker du det när du justerat bort glappet - om styrningen då går "stegvis" så har du skador i lagren.
Eller så passar du på att smörja och göra fint när du ändå skall skruva och då får du ju se hur de ser ut.
Eller så passar du på att smörja och göra fint när du ändå skall skruva och då får du ju se hur de ser ut.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Okej, det låter iaf som att jag är på rätt spår. Jag provar nog att spänna först (snålfan, jag vet) så får vi se.
Trist bara att jag slet isär nästan allt när jag renoverade gafflarna nyligen, det hade ju varit smidigt då men då kände jag inte av det...
Meckvana kommer mer och mer, så oavsett lär jag fixa det själv. Det kan nog till och med bli vinterjobb, så akut är det inte.
Trist bara att jag slet isär nästan allt när jag renoverade gafflarna nyligen, det hade ju varit smidigt då men då kände jag inte av det...
Meckvana kommer mer och mer, så oavsett lär jag fixa det själv. Det kan nog till och med bli vinterjobb, så akut är det inte.
VFR800Fi -98 #svart#
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kungfuu kanske?stefan skrev:Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.
//Stefan
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Varsågod!Kungfuu skrev:Haha!
Det skulle jag nästan kunna åta mig att göra
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.
Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
VFR800Fi -98 #svart#
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har inte gjort det själv, men finns det inte en mutter på mitten av din övre styrkrona?Kungfuu skrev:Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.
Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.
Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
VFR800Fi -98 #svart#
Lossa styrhalvorna och lirka dom av gaffelbenen. Det kan sitta en låsring längst upp på gaffelbenen som måste väck. Försök att inte vända styrhalvorna alltför mycket, du kan riskera att få in luft i bromssystemet. Ta bort muttern och plastploppen på övre gaffelkronan. Lossa övre gaffelkronan från gaffelbenen och lirka av den också. Vik upp eller ner öronen på låsbrickan och ta bort låsmuttern från axeln. Palla upp under motorn så att framhjulet är fritt från marken.Kungfuu skrev:Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.
Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
Nu har du en mutter kvar på axeln och det är den du justerar med. Jag har justerat mitt så att man precis kan känna att det går en liten aning trögt att vrida.
Tips: När du ändå kommit så här långt kan du lossa denna mutter också såpass mycket att du kan pillra in lite friskt fett i lagerna med t. ex. en glasspinne innan du justerar.
Lycka till i garaget
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag