Styrlager, justera eller byta?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Styrlager, justera eller byta?

#1 Inlägg av Kungfuu »

Har fått lite bekymmer med vad jag tror är styrlagret. Jag märker det på så vis att när jag bromsar kraftigt så klickar det till i gaffeln från vad jag åtminstone uppfattar som styrlagret. Tycker även att hojen har blivit lite instabilare i låga farter vilket jag iaf har läst mig till kan ha med lagret att göra.

Jag lät en honda-specialist provköra hojen för en tid sedan och då sade han att lagret behövde justeras. Är det så att det kan räcka med det eller är det här symptom på att man måste byta helt?

När jag ber någon trycka ner bakänden och ruckar på gaffeln så känner jag inget glapp och det finns inga missljud när man vrider styret heller...

Någon som är hemma på detta?
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Styrlager,har haft exakt samma symptom och för då samma diagnostik. Bytte och allt försvann.

Nu tillhör jag den skaran som då byter, en del menar att det räcker att skjuta problemen på framtiden genom att spänna.

Gör du det själv är det inte dyrt, men däremot lämna in så är det lite grann kostsamt att riva och verkstadstimpengen drar iväg.
Men, att byta styrlager själv kräver lite "verkstadsvana" eller hur jag nu ska uttrycka mig :?

My two pennies
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Rerun »

Symptomen tyder mycket riktigt på glapp i styrlagren. Om lagren är slut märker du det när du justerat bort glappet - om styrningen då går "stegvis" så har du skador i lagren.
Eller så passar du på att smörja och göra fint när du ändå skall skruva och då får du ju se hur de ser ut.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Kungfuu »

Okej, det låter iaf som att jag är på rätt spår. Jag provar nog att spänna först (snålfan, jag vet) så får vi se.

Trist bara att jag slet isär nästan allt när jag renoverade gafflarna nyligen, det hade ju varit smidigt då men då kände jag inte av det...

Meckvana kommer mer och mer, så oavsett lär jag fixa det själv. Det kan nog till och med bli vinterjobb, så akut är det inte.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#5 Inlägg av stefan »

Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

stefan skrev:Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan
Kungfuu kanske? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#7 Inlägg av Kungfuu »

Haha!

Det skulle jag nästan kunna åta mig att göra :wink:

edit: finns ju även denna tråd beträffande byte, men jag kanske kan komplettera med spänninstruktioner...
Senast redigerad av Kungfuu den tor aug 27, 2009 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:Haha!

Det skulle jag nästan kunna åta mig att göra :wink:
Varsågod! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#9 Inlägg av mator »

stefan skrev:Nån som kan göra en bra guide på hur man spänner lagret.

//Stefan
Du kan få låna min bok :D

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#10 Inlägg av Kungfuu »

Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.

Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:Jag har stött på lite patrull här, jag har letat som fasen efter lämpligt tillvägagångssätt både på allehanda webbsidor och i servicemanualen men jag blir inte klokare alls för det verkar variera lite.

Någon som har gjort detta förut och kan förklara lite pedagogiskt, helst med bilder?
Har inte gjort det själv, men finns det inte en mutter på mitten av din övre styrkrona?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Under övre styrkronan, en mutter och en kontra(lås)mutter, är av hakmodell på min -88:a.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#13 Inlägg av Kungfuu »

Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.

Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#14 Inlägg av Göingen »

Kungfuu skrev:Jo, det finns en mutter upptill i mitten men jag tror inte det bara är att spänna där. Vissa säger att man ska lossa bultar även nertill på gaffelbenen etc. Jag vill bara veta vilka bultar/muttrar/lås som påverkar gällande problematik och hur man bär sig åt för att spänna upp och låsa... De texter jag har hittat hittils lyder i stil med "...och så spännde jag upp styrlagret och alla problem försvann...". Det gör mig inte mycket klokare.

Kom igen nu, jag vet att flera av er har gjort detta.
Lossa styrhalvorna och lirka dom av gaffelbenen. Det kan sitta en låsring längst upp på gaffelbenen som måste väck. Försök att inte vända styrhalvorna alltför mycket, du kan riskera att få in luft i bromssystemet. Ta bort muttern och plastploppen på övre gaffelkronan. Lossa övre gaffelkronan från gaffelbenen och lirka av den också. Vik upp eller ner öronen på låsbrickan och ta bort låsmuttern från axeln. Palla upp under motorn så att framhjulet är fritt från marken.
Nu har du en mutter kvar på axeln och det är den du justerar med. Jag har justerat mitt så att man precis kan känna att det går en liten aning trögt att vrida.
Tips: När du ändå kommit så här långt kan du lossa denna mutter också såpass mycket att du kan pillra in lite friskt fett i lagerna med t. ex. en glasspinne innan du justerar.

Lycka till i garaget 8)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#15 Inlägg av lakrissmurfen »

Förlåt att jag lånar denna tråd lite men efter man har bytt styrlager behövs det "efterspännas" efter några mil?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Skriv svar