vroom skrev:Tyrannosaurus skrev:Färgmarkören är nog bara nån grej för tillverkaren.
aha jag trodde det var en markering så att man inte vred koppen "ur läget" när man satte tillbaka den. Men blir det inget slitage från kamnocken på valveliftern?
Möjligen marginellt. Men tryckarna snurrar lite när motorn går för när kammarna inte trycker så ligger dom i princip löst. Däri ligger också risken med ovanpåliggande shims som jag nämnde. Det är mycket ovanligt att det blir "loppaspel", men det kan som sagt hända i samband med höga lyft och höga varv speciellt i samband med race. Men det är i vilket fall inte aktuellt på VFR och andra modernare motorer som har shimsen under tryckarna.
haha ja det kan uppfattas som ett dåligt skämt men visst katten ska shimset sitta i mitten på koppen, ingen annanstans

vet inte varför jag tog bilden med shimset på högkant.
Appsolut. Sen hålla koll på hur indexlinjerna ska stå. Jag tänkte "ettan o tvåan upp och ner trean o fyran utåt" som en ramsa för att inte blanda ihop det hela. funkar för mig men många har sina tricks.
Nu har jag inte riktigt koll längre på cylindernumreringen och tändföljden på VFR efter att nån på forumet sabbade mitt antagande

Jag trodde alltid att VFR generation 1 hade 180 graders vev men resten hade i likhet med VF och RC30 360 graders. Men det stämmer tydligen inte.
Hur som, på VF är cylindernumreringen:
1 = Vänster bak
2 = Vänster fram
3 = Höger bak
4 = Höger fram
Tändföljden är 1-2-3-4
Hade VFR haft 360 graders vev så hade cylindernumreringen varit samma och troligen tändföljden också eller möjligen 1-4-3-2. Skulle jag vrida två kammar 180 grader så skulle jag få den tändföljden. Motorn skulle gå, men risken är att det skulle bli obalans.
Hur som igen, "T"-märkningen på VF är 1-3 och 2-4 och när man monterar kammarna så gör man det på T 1-3 på alla fyra. Jag gissar att VFR nästan måste ha fyra "T" markeringar eftersom inga kolvar står i TDC samtidigt på 180 graders motorn.
I boken står det att man ska hålla på att larva sig och ställa i T 2-4 när man monterar de främre kammarna, men det blir bara rörigt och dessutom stämmer alla kammarkeringarna med T 1-3. Fast numera stämmer ingenting eftersom jag har trimkammar och såna ska timeas med gradskiva.
360 gradarna är rätt lättmeckade tack vare layouten, men på 180 gradarna blir det bara snurrigt

Men jag får väl anta att det finns någon basic för dom också.
Jag hoppas att jag inte rörde till det för dig nu. Men om du ställer motorn på T 1 så borde markeringar linea på alla fyra kammar om Honda har varit lite logiska när dom byggde motorn
Tommy Gsson skrev:Alltså vitsen med att sätta tillbaka delarna på samma plats innebär samma, inte 1ans på 2ans etc, vi pratar hundradelsmillimeter och om man flyttar runt delarna så kommer man att behöva mäta om spelet igen för att få dom sista hundradelarna perfekt.
Ja, man ska absolut inte byta plats med grejer och det gäller allt som trottlar, ventiler, fjädrar, tryckare, kolvar, lager, bromspads mm. (undantag shimsen). För grejerna är inslitna där dom sitter.