Sida 1 av 2

Ventiljustering

Postat: tor dec 07, 2006 22:05
av Alming
Är ventiljustering något man gör själv???
Är det lätt m.h.a. t.ex en haynes handbok???

verkar lite krångligt på en V4...

TIPS???

Postat: fre dec 08, 2006 16:35
av yxan
Vill man lära känna sin hoj så är det bara att sätta igång att meka!
Det värsta som kan hända är att du får ta en back med delar och lämna in dom och mc´n på en verkstad... :D
Jag vet att på 98-01 så är det någorlunda lätt att komma åt toppkåporna, står tom. hur man gör i vanliga manualen...
Vad gäller mått på spel så kan ju en Haynes manal vara bra om du inte har några originalsiffror från Honda.
Jag tycker att du skall göra det själv! 8)

Postat: sön dec 10, 2006 22:44
av Alming
Jag har funderat på det, vi får se vad tiden säger.
Har tyvärr bara kallgarage, så det är inget jag gärna påbörjar nu i vinter.

Gammal tråd men ändå....

Postat: lör feb 02, 2008 12:15
av Tony 800
Alming gjorde du nån ventiljustering själv eller?
Min hoj har jag inga sevicepapper på, så jag tänkte slippa lägga ut 6-7000:- på en service med ventil koll & ev. justering.

Re: Ventiljustering

Postat: sön feb 03, 2008 02:00
av Tyrannosaurus
Alming skrev:Är ventiljustering något man gör själv???
Är det lätt m.h.a. t.ex en haynes handbok???

verkar lite krångligt på en V4...

TIPS???
Faktum är att det är något enklare att göra på VFR än många andra hojar tack vare dom kuggdrivna kammarna.
Mäta, ställa i "T"-läge, lyfta av, byta shims, lyfta på. Inga kedjor och timening att hålla på att trassla med, utan bara lägga tillbaka kammarna i samma läge som man lyfte av dom.

Låter ju skitenkelt eller hur? :lol:
Nåja, det är mycket skit i vägen som ska bort först, troligen även kylaren som på VF:arna. Att det är två cylinderrader istället för en är det minsta problemet.

Men man får tänka på att det är ett presisionsjobb som innefattar lite matematik.
Mäta alla spel och skriva upp det, om man inte har en shimssats måste man ta reda på vad alla shims har för mått (åtminstone dom som behöver bytas) och skriva upp det. Sen åker man till Hondadealern och köper shims, monterar och kollar igen. Om då allt är rätt är det bara att sätta ihop - lätt som en plätt - eh :wink:

Föresten vad det gäller boken så rekommenderar jag Hondas som jag tycker är bättre, mer överskådligt och mindre rörig. Den brukar dessutom finnas att ladda ner. Kolla min länksida.

Postat: sön feb 03, 2008 13:53
av Tony 800
Okej tack för tipset, med den nagelprydda utväxten jag har mitt i handen så får jag nog ha någon kompis med mer kunnande brevid mig som håller handen :lol:

Re: Ventiljustering

Postat: tis jan 02, 2018 08:16
av vroom
Time to tell..var ett tag sen ventilkoll på min :roll: Man får hoppas oljebyten sköttes mer frekvent i beghistoriken :fakta
Nåväl nu är det gjort och endast #3 utblåsventiler klarade sig(0, 30)
Lite tur att två shims kunde flyttas men 11 shims behövde bytas ut.
Fick dom billigt hos http://www.ribbodamc.com endast 40:-styck..

edit; Bytte ut shimsen på #1 båda insug från 180 till 175 som blivit över och 0.13 blev till 0.18. Bladmått .10+ .09(0.19 ) gick inte så jag får vara nöjd ändå, är inom toleranser.

Re: Ventiljustering

Postat: tis jan 02, 2018 21:51
av Mister
11? Hur långt har den gått? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ventiljustering

Postat: ons jan 03, 2018 17:14
av vroom
Mister skrev:11? Hur långt har den gått? :)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du menar sedan senaste ventiljustering kan jag inte svara på. Men har svårt att tro den rullat 6600mil utan justering..
Insugen är knepiga att mäta. Nu har jag momentdragit kamaxelhållarna och fettat in alla anliggningsytor med MoS2fett innan jag gjorde slutkollen(se ovan ). Tycker ju shimsändringen skulle följa måtten man får när man sticker in bladen :gnissla

Re: Ventiljustering

Postat: ons jan 03, 2018 20:16
av Tyrannosaurus
vroom skrev:Tycker ju shimsändringen skulle följa måtten man får när man sticker in bladen :gnissla
Borde ja. En sak är vad det borde, en annan är vad det gör. Det sitter väl en liten japan inne i motorn och ställer om grejerna bara för att jävlas. Det brukar det iaf göra när jag ska skruva :twisted:

Re: Ventiljustering

Postat: fre jan 05, 2018 18:12
av vroom
Tyrannosaurus skrev:
vroom skrev:Tycker ju shimsändringen skulle följa måtten man får när man sticker in bladen :gnissla
Borde ja. En sak är vad det borde, en annan är vad det gör. Det sitter väl en liten japan inne i motorn och ställer om grejerna bara för att jävlas. Det brukar det iaf göra när jag ska skruva :twisted:
En sån liten jefvel :lol: men det verkar inte bättre. Kolla insidan på koppen och förklara vad den gröna pricken gör i botten till höger?
(shimset på högkant till vänster ).
I manualen står en sidotext på sid 3- 11 " Install the shims and valve lifters in their original locations"!!
visst tänkte inte på det men ska de va så noga?

Re: Ventiljustering

Postat: sön jan 07, 2018 17:50
av Tyrannosaurus
vroom skrev:Kolla insidan på koppen och förklara vad den gröna pricken gör i botten till höger?
Färgmarkören är nog bara nån grej för tillverkaren.
I manualen står en sidotext på sid 3- 11 " Install the shims and valve lifters in their original locations"!!
visst tänkte inte på det men ska de va så noga?
Ja det kan väl vara lämpligt att sätta shimset där det ska vara.
"Install the shims and valve lifters in their original locations". Vissa saker som dom skriver i boken är lite översjälvklara. Var skulle man annars sätta det än på originalplatsen? Stoppa in det i avgasröret och låta det skramla runt där? :roll: :wink:

Däremot kan jag tänka mig att det är lite pillegöra att få dt på plats.
Senast jag hade en hoj med shims var en CB750KZ -79 (dubbelkam) som hade stora shims ovanpå tryckarna. Det är det både för- och nackdelar med.
- Fördel: Lätt att byta. Det finns ett litet specialverktyg som håller ner ventilerna parvis när man vrider runt motorn. Sen pillade man ur shimset med en liten skruvmejsel och en liten plattång och pillade in det nya. Därefter vred man runt motorn igen så att kammen tryckte ner ventilerna och tog bort specialverktyget.
- Nackdel: Med höga kamlyft och höga varv kan den konstruktionen leda till "loppaspel" med garanterat motorkarambolage som följd :gnissla

Å andra sidan, med kuggdrivna kammar är det ändå rätt enkelt, inga kedjor och kamtimeing att trassla med. Man ställer motorn på "T"-märke, lyfter ur kammarna och lyfter sen tillbaka dom som dom satt.
Det är kanske lite mer pillegöra, men i gengäld så är serviceintervallerna numera betydligt längre.

Re: Ventiljustering

Postat: sön jan 07, 2018 19:57
av vroom
Tyrannosaurus skrev: Färgmarkören är nog bara nån grej för tillverkaren.
aha jag trodde det var en markering så att man inte vred koppen "ur läget" när man satte tillbaka den. Men blir det inget slitage från kamnocken på valveliftern?
Tyrannosaurus skrev: Ja det kan väl vara lämpligt att sätta shimset där det ska vara.
"Install the shims and valve lifters in their original locations". Vissa saker som dom skriver i boken är lite översjälvklara. Var skulle man annars sätta det än på originalplatsen? Stoppa in det i avgasröret och låta det skramla runt där? :roll: :wink:
haha ja det kan uppfattas som ett dåligt skämt men visst katten ska shimset sitta i mitten på koppen, ingen annanstans :) vet inte varför jag tog bilden med shimset på högkant..
Tyrannosaurus skrev: Däremot kan jag tänka mig att det är lite pillegöra att få dt på plats.
Senast jag hade en hoj med shims var en CB750KZ -79 (dubbelkam) som hade stora shims ovanpå tryckarna. Det är det både för- och nackdelar med.
- Fördel: Lätt att byta. Det finns ett litet specialverktyg som håller ner ventilerna parvis när man vrider runt motorn. Sen pillade man ur shimset med en liten skruvmejsel och en liten plattång och pillade in det nya. Därefter vred man runt motorn igen så att kammen tryckte ner ventilerna och tog bort specialverktyget.
- Nackdel: Med höga kamlyft och höga varv kan den konstruktionen leda till "loppaspel" med garanterat motorkarambolage som följd :gnissla

Å andra sidan, med kuggdrivna kammar är det ändå rätt enkelt, inga kedjor och kamtimeing att trassla med. Man ställer motorn på "T"-märke, lyfter ur kammarna och lyfter sen tillbaka dom som dom satt.
Det är kanske lite mer pillegöra, men i gengäld så är serviceintervallerna numera betydligt längre.
Appsolut. Sen hålla koll på hur indexlinjerna ska stå. Jag tänkte "ettan o tvåan upp och ner trean o fyran utåt" som en ramsa för att inte blanda ihop det hela. funkar för mig men många har sina tricks.

Re: Ventiljustering

Postat: sön jan 07, 2018 22:08
av Tommy Gsson
Alltså vitsen med att sätta tillbaka delarna på samma plats innebär samma, inte 1ans på 2ans etc, vi pratar hundradelsmillimeter och om man flyttar runt delarna så kommer man att behöva mäta om spelet igen för att få dom sista hundradelarna perfekt.
Tommy

Re: Ventiljustering

Postat: sön jan 07, 2018 22:41
av Tyrannosaurus
vroom skrev:
Tyrannosaurus skrev:Färgmarkören är nog bara nån grej för tillverkaren.
aha jag trodde det var en markering så att man inte vred koppen "ur läget" när man satte tillbaka den. Men blir det inget slitage från kamnocken på valveliftern?
Möjligen marginellt. Men tryckarna snurrar lite när motorn går för när kammarna inte trycker så ligger dom i princip löst. Däri ligger också risken med ovanpåliggande shims som jag nämnde. Det är mycket ovanligt att det blir "loppaspel", men det kan som sagt hända i samband med höga lyft och höga varv speciellt i samband med race. Men det är i vilket fall inte aktuellt på VFR och andra modernare motorer som har shimsen under tryckarna.
haha ja det kan uppfattas som ett dåligt skämt men visst katten ska shimset sitta i mitten på koppen, ingen annanstans :) vet inte varför jag tog bilden med shimset på högkant.
:lol:
Appsolut. Sen hålla koll på hur indexlinjerna ska stå. Jag tänkte "ettan o tvåan upp och ner trean o fyran utåt" som en ramsa för att inte blanda ihop det hela. funkar för mig men många har sina tricks.
Nu har jag inte riktigt koll längre på cylindernumreringen och tändföljden på VFR efter att nån på forumet sabbade mitt antagande :wink:
Jag trodde alltid att VFR generation 1 hade 180 graders vev men resten hade i likhet med VF och RC30 360 graders. Men det stämmer tydligen inte.
Hur som, på VF är cylindernumreringen:
1 = Vänster bak
2 = Vänster fram
3 = Höger bak
4 = Höger fram
Tändföljden är 1-2-3-4

Hade VFR haft 360 graders vev så hade cylindernumreringen varit samma och troligen tändföljden också eller möjligen 1-4-3-2. Skulle jag vrida två kammar 180 grader så skulle jag få den tändföljden. Motorn skulle gå, men risken är att det skulle bli obalans.

Hur som igen, "T"-märkningen på VF är 1-3 och 2-4 och när man monterar kammarna så gör man det på T 1-3 på alla fyra. Jag gissar att VFR nästan måste ha fyra "T" markeringar eftersom inga kolvar står i TDC samtidigt på 180 graders motorn.

I boken står det att man ska hålla på att larva sig och ställa i T 2-4 när man monterar de främre kammarna, men det blir bara rörigt och dessutom stämmer alla kammarkeringarna med T 1-3. Fast numera stämmer ingenting eftersom jag har trimkammar och såna ska timeas med gradskiva.

360 gradarna är rätt lättmeckade tack vare layouten, men på 180 gradarna blir det bara snurrigt :roll:
Men jag får väl anta att det finns någon basic för dom också.

Jag hoppas att jag inte rörde till det för dig nu. Men om du ställer motorn på T 1 så borde markeringar linea på alla fyra kammar om Honda har varit lite logiska när dom byggde motorn :wink:
Tommy Gsson skrev:Alltså vitsen med att sätta tillbaka delarna på samma plats innebär samma, inte 1ans på 2ans etc, vi pratar hundradelsmillimeter och om man flyttar runt delarna så kommer man att behöva mäta om spelet igen för att få dom sista hundradelarna perfekt.
Ja, man ska absolut inte byta plats med grejer och det gäller allt som trottlar, ventiler, fjädrar, tryckare, kolvar, lager, bromspads mm. (undantag shimsen). För grejerna är inslitna där dom sitter.