Slö Honda VF1000F Interceptor
Postat: lör apr 24, 2010 09:03
Hej!
1984 års modell. 5500 mil. Ostrypt ska det vara 116 hästar. Osannolikt att den är strypt med 10 tidigare ägare. Om den mot förmodan är det vore det i så fall 100 hästar. Jag tycker den är slö. Känns mer som 80-90 hästar ca. Vad är troligaste orsaken i så fall?
Pratade med BikeTech och vi kom fram till att testa:
1. spraya nånting i förgasarna som ska rensa dem
2. hälla motul clean tech i tanken, köra upp den tanken
3. synka förgasarna
Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Som sagt, vad kan ge dålig effekt? Bränslepumpen? Den tickar till när man vrider om tändningsnyckeln, men kanske inte funkar som den ska? För den var riktigt svårstartad efter vinterförvaringen, fick koppla in bilbatteri och köra startmotorn i flera minuter, kanske inte får tillräckligt med soppa? Tomgången med choke verkar försvunnit, förra sommarn blev tomgången 3000 varv om man kopplade in choken när de var varm, inte längre. Fast den har ok tomgång, ca 1000 varv, när den är varm.
Tändstiften ser ok ut, bytte från "race"-modell till "standard". Tyckte det var lite annan färg på tändstiftet där kamaxeln var nersliten. Kan det indikera att man bör synka förgasarna, dvs att den förgasaren som ger till den cylindern är felinställd?
Rent subjektiv upplevelse av effekten
Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet. Ganska deprimerande om man tittar tex på:
http://www.youtube.com/watch?v=NP2X8I50 ... re=related
Den Kawan går ju upp på bakhjulet på 5:an i över 100:a. Orättvist!
1984 års modell. 5500 mil. Ostrypt ska det vara 116 hästar. Osannolikt att den är strypt med 10 tidigare ägare. Om den mot förmodan är det vore det i så fall 100 hästar. Jag tycker den är slö. Känns mer som 80-90 hästar ca. Vad är troligaste orsaken i så fall?
Pratade med BikeTech och vi kom fram till att testa:
1. spraya nånting i förgasarna som ska rensa dem
2. hälla motul clean tech i tanken, köra upp den tanken
3. synka förgasarna
Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Som sagt, vad kan ge dålig effekt? Bränslepumpen? Den tickar till när man vrider om tändningsnyckeln, men kanske inte funkar som den ska? För den var riktigt svårstartad efter vinterförvaringen, fick koppla in bilbatteri och köra startmotorn i flera minuter, kanske inte får tillräckligt med soppa? Tomgången med choke verkar försvunnit, förra sommarn blev tomgången 3000 varv om man kopplade in choken när de var varm, inte längre. Fast den har ok tomgång, ca 1000 varv, när den är varm.
Tändstiften ser ok ut, bytte från "race"-modell till "standard". Tyckte det var lite annan färg på tändstiftet där kamaxeln var nersliten. Kan det indikera att man bör synka förgasarna, dvs att den förgasaren som ger till den cylindern är felinställd?
Rent subjektiv upplevelse av effekten
Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet. Ganska deprimerande om man tittar tex på:
http://www.youtube.com/watch?v=NP2X8I50 ... re=related
Den Kawan går ju upp på bakhjulet på 5:an i över 100:a. Orättvist!