VFR800 '08 svårstartad kall

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

VFR800 '08 svårstartad kall

#1 Inlägg av Rerun »

Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.

Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.

Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

#2 Inlägg av blacken »

Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.

Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.

Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Den får med all sannolikhet för mager soppa blandning vid "choke". dvs sprutet kan inte feta till soppan vid kall väderlek, och det i sin tur kan vara att soppapumpen börjar att ge upp,(sleten), fel på någon sensor till sprutet, skit i soppasystemet någonstans eller tjuvluft.
Kan även bero på halvtaskigt komp i cylindrarna, och då kan det bero på otäta ventilsäten,slitna kolvringar. Eller en kombination av bägge fallen..

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#3 Inlägg av vfr800 »

Det sitter ju en "vaxklump" som reagerar på temperaturen under luftburken och påverkar kallstarten om jag minns rätt kan ju vara den som strular men vaffan en så ny hojj borde den inte strula på :(

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

#4 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Min viffer betedde sig så i början av säsongen, men löste det genom en flaska STP Akutfix. Tror det är bensinrester från förra säsongen som geggat till sig i kanalerna. Kan vara samma grej för dig.

Min är iaf bättre nu, men låg temperatur (mindre än fem plusgrader) om morgonarna betyder i princip alltid att motorn måste gå en halvminut eller så på halv choke innan jag stänger av choken och motorn får gå ytterligare en halv minut på lite förhöjt tomgångsvarv, innan den går jämt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

vfr800 skrev:Det sitter ju en "vaxklump" som reagerar på temperaturen under luftburken och påverkar kallstarten om jag minns rätt kan ju vara den som strular men vaffan en så ny hojj borde den inte strula på :(
Om jag fattat rätt är vaxmojängen bara en tomgångshöjare och påverkar inte blandningen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#6 Inlägg av marinmo »

Sedan jag fick tillbaka min har jag också haft svårt att starta den kall. Startade alltid direkt innan, men nu verkar det alltid som man får försöka starta, släppa knappen och försöka igen så går den igång. Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:[...] Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
Jag höjde min tomgång till strax över 1500rpm kall. Funkar bättre så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Rerun »

Vad gäller soppa har den redan bytts/spätts ut några gånger de senaste månaderna. Hojen har gått problemfritt och gör det nu också - när den blivit lite varm. Det är bara kyla den inte verkar gilla...

Det känns inte rätt att behöva justera tomgångsvarvtalet beroende på temperatur varje gång man ska starta den, och sen tillbaka när den är varm. (Min har ett ok tomgångsvarvtal när den är varm.) I alla fall inte på en så pass ny maskin. Så det köper jag inte.

Den där vaxmojängen verkar fungera lite som en automatchoke och den verkar någorlunda kunna förklara mitt problem. Fast som vfr800 skrev borde den inte paja på en så här ny hoj. Eller?
marinmo skrev:Sedan jag fick tillbaka min har jag också haft svårt att starta den kall. Startade alltid direkt innan, men nu verkar det alltid som man får försöka starta, släppa knappen och försöka igen så går den igång. Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
2000 låter som väldigt mycket. Och 1000 som lite för lite. Den borde ligga på 1200 +- 100 rpm.
För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.
Låter precis som min, sen jag tillfälligtvis plockade bort semestergasen... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#10 Inlägg av marinmo »

Ska titta närmare nästa gång jag kör. Men som jag minns det ligger den runt 1k oavsett varm eller kall. Man hör startmotorn tugga runt, men den vägrar att starta på första försöket. Behöver inte ge gas när den väl startat, även om tomgången inte direkt är "mjuk", det verkar bara vara väldigt segt att få den att tända.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#11 Inlägg av blacken »

Det är med all sannolikhet soppan som strular, tydligen så berikar den inte blandningen för kallstart, dvs den ger för mager blandning vid kallstart...

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#12 Inlägg av Jimmy.S »

vet inte hur styrystemet är på en modern viffer, men det låter som att en tempgivare har börjat fela och skickar för varma signaler till motorstyrenheten, annars så borde du haft lite högre tomgång vid kallstart (choke läge) och detta verkar inte infinna sig så jag håller med blacken, låter helt klart sopparelaterat.

Måste väl gå att läsa av felminnet eller läsa ut givarens signal/värde i någon form av obd uttag, om det nu sitter någon givare men det borde det göra, skulle tippa på att det finns insugslufttempgivare och vattentempgivare på kylaren och motorn och ev. även en separat givare till instrumentet.

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#13 Inlägg av HondaHasse »

Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#14 Inlägg av Jimmy.S »

HondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?
har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstakt

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#15 Inlägg av blacken »

Jimmy.S skrev:
HondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?
har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstakt
Det har väl inget med spridarna att gör, det är ju bara annat styrprogram..

Skriv svar