Jag vet inte om den gode Blacken behagar skämta

när han säger "lite bök" och "det underlättar alltid om spisen är urplockad men krav är det inte"

"Lite bök" i detta fall = ur med motorn och klyva blocket
CB750F -81 har i likhet med CB900F och CB1100F som bygger på samma motorkoncept multilänkkamkedjor som inte är delbara, kedjelås finns inte och är inte heller rekommendabelt på motorer med vanliga rullkedjor till kammarna eftersom det blir en svag länk och kamkedjehaveri är inte kul.
Dessa motorer har tre kedjor.

Transkedja.

Kamkedja 1 från vevaxeln till avgaskammen.

Kamkedja 2 mellan kammarna.
Den sistnämnda är förhållandevis lätt att byta då man "bara" behöver ta ur kammarna, men det är också den som slits minst.
För övrigt sitter den långa kedjan mellan cylinder 2 och 3, där sitter även transkedjan.
Genom lite finurligt meckande kan man slippa ta av cylinder och topp. I det fallet lossar man överfallen på vevstakarna och får loss vevaxeln på det sättet med motorn överdel kvar på plats och kolvarna kvar i loppen.
5 papp för det jobbet är rätt normalt, kanske t.o.m. rätt bra pris. Det kan även bero på om du lämnar in hojen som den är eller motorn lös.
De specialverktyg som behövs är en momentnyckel, kanske någon låsringstång och eventuellt en slagskruvmejsel eftersom jag tror att det finns några stjärnskruvar bakom kopplingen som kan sitta som

Sa jag föresten att koppling, tändning, generatorn mm. d.v.s. allt som sitter bakom motorkåporna måste väck för att kunna spräcka blocket?
Hur som, dessa multilänkkamkedjor håller ofta väldigt länge och man brukar inte byta dom annat än när man har isär motorn för allmän renovering.
Ett förslag är att börja med att försöka spänna de befintliga kedjorna. De har inte automatspänning som på VF utan man får göra det manuellt vilket sker genom att lossa på låsskruvarna.
Om jag inte minns fel så har du två kupoler på cylinderns baksida för den långa kedjan, den ena håller släpan och den andra sköter spänningen. Kommer inte ihåg vilken som är vilken.
Den korta kedjan har en skruv med låsmutter uppe i toppen.
Ställ motorn på T1-4, lossa båda något varv (skruva för guds skull inte ur dom), lossa även låsmuttern och skruven i toppen (skruva inte ur den heller). Vrid runt motorn i normal arbetsriktning 360 grader tillbaka till T1-4 och dra sen åt skruvarna i omvänd ordning.
Den lilla haken är att detta ska helst göra när motorn är varm. Men det går faktiskt att komma åt skruvarna rätt bra med ett litet spärrskaft, lednyckel eller längre ringnyckel utan att bränna ihjäl sig.
Hjälper inte detta kan du kolla släporna och spännarna. Kommer inte ihåg om det går att få ur dessa med toppen på, men kammarna måste ur.
Transkedjan är hur som helst hydrauliskt självjusterade med oljetryck.