Sida 1 av 3

Skumt el-problem

Postat: sön jun 06, 2010 21:40
av Sudden
Tog en sväng idag på några mil. Inga problem alls, fram till ett kort stopp vid vägkant.
Hojen startar inte, reagerar knappt när jag trycker på startknappen.

Sprang igång den och undrar om jag ska fortsätta turen. Har aldrig haft några problem med den tidigare,
däremot byttes några delar i startmotorn förra vintern (08/09) och den har fungerat ypperligt efter det.

Nåväl, körde hem den och nöjde mig med att ha p-ljuset på. Varför vet jag inte,
men en del gamla erfarenheter säger mig att om något trasslar och man har nära hem,
tar man sig hem så snart man kan med ett minimum av belastning på "området" som krånglar.

När jag väl kommit hem, körde jag in hojen i garaget och stänger av motorn (första gången sedan jag sprang igång den).
Provar "på skoj" med att sätta på tändningen, med halvljuset på, trycker på startknappen och den lyder ett par gånger utan problem.

Jag provade dessutom med att kolla ljusstyrkan från tomgång och varvade, men hade svårt att se någon skillnad
och har inga tillförlitliga instrument att mäta med. Hade varit lätt kolla batteriet annars.

Hojen fick stå några timmar, medan jag funderade på vad det är för fel. Bestämmer mig för att ta en tur
några timmar senare och kolla om den krånglar. Startar upp den - inga problem - och kör iväg ett par mil till en mack.
Tankar upp den, startar - fortfarande inga problem - och drar iväg. Tar en runda på 3-4 mil (litet längre än till macken),
kommer hem och stänger av den på garageuppfarten då jag tror att den bara "drev" med mig.

Sätter på tändningen, trycker på startknappen. Inget händer. Ok, startmotorn gör "ett par tugg" men inget mer.
Väl inne i garaget kollar jag skillnaden mellan halvljuset på och inget ljus på. Utan ljus, litet tuggande från startmotorn men inte mer.
Med halvljus på, inte ett knäpp!

Funderar på vad jag ska göra och tänker att jag kan ju kolla om det är något avskalat på den el-installation
jag gjorde tidigare i år för GPS, men hittar inga skadade kablar. Allt annat fungerar, men den vägrar svara på startknappen.

Gjorde ett till test nu (ca 3 timmar senare) och då startar den utan ljuset på, sätter på det och det blir ingen förändring.
Stänger av, sätter på halvljus och startmotorn gör ett kort, tappert försök men ger upp. Åter till "ljusfritt läge". Samma där, nada!

Har provat att kolla hur ljuset ändras från tomgång och när man gasar man kan inte se någon tydlig skillnad.

Ska ringa hojfirman imorgon och ta ett snack, får se om de kan veta något. Det bästa vore om de kan mäta var problemet är.

Om någon på forumet har en aning vad det kan vara, så är jag väldigt tacksam.
Har konsulterat Haynes verkstadshandbok, men det gav inte så mycket. Hon fyller 18 i år
och har fungerat ypperligt i alla år så jag undrar om hon är missnöjd med "husse"...*suck*

Postat: mån jun 07, 2010 09:11
av StigH
Börja med att skaffa en hygglig multimeter..
Volt och ohmmätning är viktigast.
Ström- (A)-mätning brukar mest medföja pajade instr för den oerfarne, t ex när man ska mäta spänning med strömområde inkopplat..)
När den behövs är den guld värd och man slipper "gissa-fel-leken" och kan enkelt eliminera en rad misstänkta felkällor.
Sen bör man förstås veta HUR man använder den rätt och hur man tolkar resultaten..

Postat: mån jun 07, 2010 09:25
av Pegaso
Ingen som helst lösning på ditt problem, men har det inte vart flera trådar med likartade frågeställningar på senare tid??
Tycker jag har läst det här redan...

Hoppas det inte är nåt som smittar

Postat: mån jun 07, 2010 09:46
av Sudden
Jag har sökt igenom forumet, lade några timmar på det igår kväll.
Ska ringa hojfirman i trakten.

Det hoppas jag också, eller så är det en elakartad "EL bacillo" som djäklas.

Dom tipsade om att kolla på glappkontakt och ärg, även starknappen. Dagen är räddad.... :gnissla

Postat: mån jun 07, 2010 11:04
av StigH
Såg nånstans att just startknappen (sliten/ärgad) på VF- var en inte ovanlig felkälla..
Med tanke på hur enkel startkretsen är gjord bör det inte ta många minuter att konstatera om ..

Postat: mån jun 07, 2010 12:31
av Sudden
Har nu undersökt saken och när jag trycker på startknappen "klickar" startreläet och startmotorn tuggar till, men inte tillräckligt. Passade på att reparera och snygga till kontakten till "switchen" till bromshandtaget då den såg lagom rolig ut. Det blev mycket "till" där...

Har bett firman att ta fram ett nytt batteri, det verkar som att det har gett upp. Och med tanke på att jag slarvade/"glömde" ta ur det i höstas får jag nog skylla mig själv litet grand. Har bara haft det ett par, tre år, blev väl bortskämd med det första som höll nästan 11 hela säsonger....

Postat: mån jun 07, 2010 14:51
av StigH
Återigen..
Med en enkel multimeter kan du se ackens polspänning under startförsök..Under 9V och acken är slut eller urladdad.

(Bäst är i just detta fall är en analog, men såna i vettig prisklass går ju knappast att uppbringa längre.)

Postat: mån jun 07, 2010 21:24
av Sudden
Tackar för tipset och jag får väl erkänna att jag inte har tillgång till en multimeter i nuläget.
Får se om jag kan hitta en i gömmorna. I vilket fall som helst har jag ett nytt batteri, fulladdat och den gick igång utan en sekunds tvekan.

Däremot funkar inte bromsljus och blinker alls nu, men jag noterade att reglagen på vänster handtag kärvar så imorgon blir det till att meka vidare.

När det väl börjar....

Postat: mån jun 07, 2010 21:57
av StigH
För att avhjälpa ditt problem med rimlig arbetsinsats inom rimlig tid hänvisar jag till
Mitt inlägg "Postat: mån jun 07, 2010 2:51 pm" :lol:
eller i varje fall en sån här:
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... 6-12-24-V/

I vissa fall ännu bättre än en multimeter.. :roll:

Tjatig? Moi???

Postat: tis jun 08, 2010 08:48
av Sudden
Jag tackar för länken till verktyget. En länk till ditt tidigare inlägg hade också varit intressant!

Tackar, *bugar o niger - samtidigt...*, för alla tips som leder mig i rätt riktning.

Vill för övrigt AVRÅDA från att köpa Haynes verkstadshandbok till modellen. Letar efter Clymer.
Honda original hade onekligen varit intressant, men det kan man nog drömma om...?

Jag gillar egentligen inte alls att meka, men det är kul när man lyckas!

Postat: tis jun 08, 2010 09:15
av tersan
Sudden skrev:Vill för övrigt AVRÅDA från att köpa Haynes verkstadshandbok till modellen. Letar efter Clymer.
Honda original hade onekligen varit intressant, men det kan man nog drömma om...?

Jag gillar egentligen inte alls att meka, men det är kul när man lyckas!
Personligen föredrar jag Haynes framför Clymer, men det är ju jag det... varför avråder du?

Original finns för nedladdning, men om du inte gillar att meka så är en piratbok bättre. :wink: Original vänder sig till verkstäder, och hänvisar ofta till specialverktyg etc.

Postat: tis jun 08, 2010 10:22
av adrian_vg
tersan skrev:Personligen föredrar jag Haynes framför Clymer, men det är ju jag det... varför avråder du?
Tycker som detsamma och undrar samma sak; varför?

Postat: tis jun 08, 2010 11:54
av Sudden
Jag har haft tillfälle att ha båda varianterna till olika hojar och när jag jämfört har jag upplevt Clymer´s böcker som mer ingående. Har kompisar som säger samma sak och en del som pekat på att Haynes visar på nya hojar, Clymer på begagnade och tar upp problem att se upp med.

MEN, det är ett antal år sedan jag hade tillgång till båda (har för mig det var till en Suzuki 1100). Och så störde jag mig igår på att en anvisning för hur man ska kunna pilla isär handtagen och göra rent innanmäte inte var med som jag hoppats på.

Saken är dessutom den, att det är nästan 20 år sedan jag hade behov av en verkstadshandbok, så det kan ha hänt en del på de åren. Nuvarande hoj har fungerat så pass bra att jag inte behövt undersöka speciellt mycket. Antagligen bortskämd. Bytte till exempel en säkring idag för första gången någonsin...

Om original finns att ladda ner - helst utan kostnad - så får jag leta reda på den.

Postat: tis jun 08, 2010 12:03
av tersan
Sudden skrev:Jag har haft tillfälle att ha båda varianterna till olika hojar och när jag jämfört har jag upplevt Clymer´s böcker som mer ingående. Har kompisar som säger samma sak och en del som pekat på att Haynes visar på nya hojar, Clymer på begagnade och tar upp problem att se upp med.

MEN, det är ett antal år sedan jag hade tillgång till båda (har för mig det var till en Suzuki 1100). Och så störde jag mig igår på att en anvisning för hur man ska kunna pilla isär handtagen och göra rent innanmäte inte var med som jag hoppats på.

Saken är dessutom den, att det är nästan 20 år sedan jag hade behov av en verkstadshandbok, så det kan ha hänt en del på de åren. Nuvarande hoj har fungerat så pass bra att jag inte behövt undersöka speciellt mycket. Antagligen bortskämd. Bytte till exempel en säkring idag för första gången någonsin...

Om original finns att ladda ner - helst utan kostnad - så får jag leta reda på den.
Manual finns för gratis nedladdning lite här och var... till exempel här: http://improvelife.info/links/v65/ Kolla under Downloads och VFR Manuals.

Fast att pilla isär handtag och göra rent invändigt tror jag inte är ett normalt mekarbete... även om vi snåla, jag menar ekonomiska, ägare gör det ibland. Jag har själv reparerat min bromsljuskontakt, och den tycker alla manualer att man bara ska byta ut om den inte funkar.

Postat: tis jun 08, 2010 12:27
av adrian_vg
tersan skrev:Manual finns för gratis nedladdning lite här och var... till exempel här: http://improvelife.info/links/v65/ Kolla under Downloads och VFR Manuals.
Eller på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/. ;-)

tersan skrev:Fast att pilla isär handtag och göra rent invändigt tror jag inte är ett normalt mekarbete... även om vi snåla, jag menar ekonomiska, ägare gör det ibland. Jag har själv reparerat min bromsljuskontakt, och den tycker alla manualer att man bara ska byta ut om den inte funkar.
Är kontakterna så pass igengrodda eller korroderade är det smidigare att bara byta ut dem, än 5-56:a dem och pilla runt. Tycker jag...