Sida 1 av 1
Byte av halvljus på en 2003
Postat: tor jul 22, 2010 17:38
av Inge Verktyg
Hej!
Nu på forumet och relativt ny VFR-ägare. Har tidigare, för ca 15 år sedan kört kåpfria hojar. Nu till min fråga. Ena halvljuset är gått och i instruktionsboken står att jag ska ta bort innerpanelen. Har lossat skruvar och clipset men lyckas inte få bort panelen. Ska man ta i hårt, vinkla eller göra något annat för att lyckas. Tacksam för svar från någon mer tekniskt begåvad än jag...
Postat: tor jul 22, 2010 18:02
av Mister
Vilken årsmodell är det?
Postat: tor jul 22, 2010 20:30
av Inge Verktyg
Det är en 2003:a, borde givetvis ha skrivit det - nybörjare!
Postat: tor jul 22, 2010 22:36
av Mister
Inge Verktyg skrev:Det är en 2003:a, borde givetvis ha skrivit det - nybörjare!
Det är vi alla nån gång.
Jag har olyckligkvis ingen kunskap om den sista generationen.
Hoppas någon annan kan hjälpa.

Postat: fre jul 23, 2010 00:39
av marinmo
Jag bytte mina flygande utanför BMW när jag nyss köpt min hoj. De hade ingen lust att hjälpa mig trots att jag betalat för hojen mindre än 24 timmar innan. Du behöver inte ta bort någon kåpa, men det är för¤&#/&¤"/ trångt om du inte gör det. Skruvar du dessutom bort skruven som klämmer fast lampan (ERFARENHET!) så kommer du få ett helvete att få dit den igen. Var nära att börja grina, 3 gånger. Minst. Iaf, minns jag rätt drar du bort gummipackningarna som sitter för, sen är det bara att dra ur strömkontakten, lirka upp metallklämman och dra ut lampan. Det är ett helvete (igen) att få dit den nya lampan (ville grina minst 2 gånger, igen), inte minst på grund av det MYCKET begränsade utrymme du har att röra handen i. Allt på dessa saker är gjort för mycket små japanska händer med långa fingrar. Jag har korta och aningen osmidiga fingrar.
Hursomhaver, kontentan av det hela: Klarar jag det så klarar du det.
Postat: fre jul 23, 2010 20:23
av Inge Verktyg
Det är inte för intet jag kallar mig själv Inge Verktyg. Har kollat och ser att det kan gå att ordna utan att lossa några kåpor. Har lite svårt att komma åt och är dessutom lite fumlig men ska ge det ett försök. (Troligtvis kommer frugan åt - hon är dessutom inte lika fumlig...
Tack för tipset och stödet.
Postat: fre jul 23, 2010 22:04
av marinmo
Lugn, de enda verktygen du behöver är händerna, inget annat. Jag hade de verktyg som kommer med hojen tillgängliga men de behövdes inte, allt som behövs är små fingrar & tålamod. Jag anser mig vara totalt tappad bakom vagnen när det gäller att mecka & pilla, och trots att jag gjorde så fel man kan göra (jag säger det igen, av ren barmhärtighet: LOSSA INTE PÅ SKRUVEN SOM HÅLLER FAST METALLKLÄMMAN SOM KLÄMMER ÅT LAMPAN!!! Du behöver bara "haka loss" metallklämman så kan du ta ur lampan) så tog det "bara" ~45 min för mig. På en parkering. Framför BMW Solna. I gråmulet väder med dugg från och till.
Ack ja.
Postat: tis jul 27, 2010 16:31
av adrian_vg
Inge Verktyg skrev:Det är inte för intet jag kallar mig själv Inge Verktyg. Har kollat och ser att det kan gå att ordna utan att lossa några kåpor. Har lite svårt att komma åt och är dessutom lite fumlig men ska ge det ett försök. (Troligtvis kommer frugan åt - hon är dessutom inte lika fumlig...
Tack för tipset och stödet.
Önskar jag hade en så förstående fru.

Postat: tis jul 27, 2010 20:46
av marinmo
Hoppas denne Inge Verktyg återkommer med rapport hur det gick också!
Postat: sön aug 01, 2010 11:10
av Inge Verktyg
Återrapportering.
Min hustru var på vippen att lyckas utan att ta bort någon kåpa. Det slutade dock med att jag lämnade hojen på service och fick lampan bytt i samband med det. Nu är det bara tuta och köra till dess högerlampan ryker...
Jag lär återkomma.
Re: Byte av halvljus på en 2003
Postat: tor maj 12, 2011 05:36
av Since-2009
1900 mil/3 år höll mitt halvljus (nåja den ena lös fortfarande) på min 08´a =) Kollade i instruktionsboken om det var något speciellt att tänka på men det verkade basic. Nu har jag väl bytt/rättat till något tusental lampor på bilar så jag får väl säga att jag är ganska van.
Det är en enkel konstruktion, kontakten sitter ganska stadigt (fastbränd?) från fabrik och man ska vicka loss den istället för att slita, som alltid.
*Loss med kontakten
*Lossa gummit, samma sak här, lite pill = inte slita rakt ut
*Lossa bygeln på höger sida om kontakten, tryck in och nedåt
*Ut med lampan som sitter på en adapter, underlättar att få loss lampan från adaptern med en spårmejsel eller kniv
*Dit med nya lampan, ni titta väl hur den satt innan ni tog loss den?

Piggen på H7´an ska peka rakt upp
*På med bygeln, in under "kroken" på höger sida
*Dit med gummit vilket var mest pill enligt mig, titta gärna på gummit när ni har det löst så man förstår logiken med spåret som ska slutas mot lampöppningen
*Dit med kontakten
Tog
ca 12min 32sekunder att byta båda och nästan halva tiden var det för mig att få gummit att sluta helt tätt så det inte forsar in vatten nästa gång jag tvättar =)
Bra drag och eventuellt kort livslängd!