Luftfilter

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#16 Inlägg av apex »

Det är nog rätt mycket placebo-effekt
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#17 Inlägg av apex »

Jag bara menar att om man ska trimma så ska man ge sig på den trånga sektorn i flödet genom motorn. Honda vet hur de ska konstruera ett luftfilter eller en ljuddämpare.

Enligt uppgifter som jag läst sitter den trånga sektorn vid de smala rören kring katalysatorn, det låter rimligt. :roll:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#18 Inlägg av kebne »

Thelinski skrev:Jag undrar lite om KN filter, vad är poängen? Ger det ngn effektökning eller är det ljudmässigt? F
Jag hade tänkt införskaffa ett KN filter för att det är ekonomiskt att kunna återanvända filtret. Men självklart är det viktigt att filtreringsförmågan är lika bra som original.

Inte alltid lämpligt med KN filter tycks det som.
Se bara denna diskussion på BMW club sweden.

Våra hojar mår väl inte dåligt av att en oljedroppe far med i insuget. Men klart man inte vill ha sämre filtreringsförmåga än original. Jag är lite tveksam nu faktiskt.

Har kollat upp vad som skrivs i sporthoj.com och det känns ju som att det är en standardåtgärd bland motorcyklister att montera kn filter. Men de fakta som fastnade i min sökning var att man bör bara ha kn filter om man har ett slip-on i andra änden eftersom man då ökar flödet i båda ändarna. Samt att om man vill att motorn skall ha så lång livslängd som möjligt och inte bryr sig om 1-2 hk extra - då skall man ej ha kn filter.

Sporthoj länk 1

Sporthoj länk 2

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#19 Inlägg av tedman »

Ja det är ju som vanligt, här tycker man att man gör ett kvalitetsinköp och så är det "bara" dåligt :( (suck)

Nu var ju anledningen till mitt köp, precis som du skriver, att köpa ett "livstids" filter, inte att jaga 1 eller 2 hk.
Nåja, tror (hoppas) nog att det renar tillräckligt och får jag ett maffigare ljud är det ju riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:
Thelinski skrev:Jag undrar lite om KN filter, vad är poängen? Ger det ngn effektökning eller är det ljudmässigt? F
Jag hade tänkt införskaffa ett KN filter för att det är ekonomiskt att kunna återanvända filtret. Men självklart är det viktigt att filtreringsförmågan är lika bra som original.
Som jag skrev på sidan 1 och som Swedan sedan rättade på så släpper K&N inte igenom mer skit. Men även om det skulle släppa lite damm så kan det inte skada motorn.
Efterökningen utan ev- ommappning/bestyckning är i stort försumbar. Man kan få en aning mer insugsljud eftersom det är öppnare, men inte nämnvärt.
Inte alltid lämpligt med KN filter tycks det som.
Se bara denna diskussion på BMW club sweden.
Den diskussionen verkar lite "off" av två anledningar.
1. Man ska inte "dränka" K&N filtret i olja utan spaya eller pensla på lite på ytan.
2. Vad är det för motor som inte tål olja?

På alla hojar från 80-tal och framåt går vevhusventilationen in i luftburken (s.k. sluten ventilation) och den släpper in betydligt mer olja än ett luftfilter. Det ska förvisso finnas en oljeavskiljare, men dom brukar funka de 100 första milen om ens det.
Våra hojar mår väl inte dåligt av att en oljedroppe far med i insuget. Men klart man inte vill ha sämre filtreringsförmåga än original. Jag är lite tveksam nu faktiskt.
Nej inte två oljedroppar heller. Ok, olika sensorer ska kanske inte dränkas med olja, men kommer det in lite olja i kanalerna så suger vacuumet rent på nolltid.
Bekymra dig inte om filteringen, den räcker till. Att originalfilter är täta beror mer på ljuddämpning är filtrering.

Det som skrivs på Sporthoj är väl delvis vettigt och delvis larv. En polare som skriver där och är en duktig meck tycker att det är mycket förståsigpåare som inte kan ett skit :wink:

Klassikern (inte från sporthoj men som har länkats) är dåren i USA som har en hemsida och hävdar att man absolut inte ska köra in en motor utan ge fullt direkt för då går den bättre.
Svaret är, ja den går bättre tidigare eftersom trögheten i lager mm. släpper tidigare, men den kommer också gå sämre tidigare eftersom livslängden minskar med 1/2 minst.
Samma sak gäller alla som håller på att fyllevarva på träffar. Jag frågade än en gång dagen efter hur det kändes att ha kört 3000-5000 mil på träffen? För det var ungefär så mycket liv han tog av motorn om inte mer.
Men det är ju inte ägarnas problem, för året efter har dom sålt hojen till någon stackars jävel som tror han har fått en pärla.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#21 Inlägg av kebne »

Tyrannosaurus skrev: Bekymra dig inte om filteringen, den räcker till. Att originalfilter är täta beror mer på ljuddämpning är filtrering.
Tänkvärt inlägg. Men köper inte 100% att orginalfilter är täta av just den orsaken. Du skrev själv också att det inte blir nämnvärt mera insugsljud om man har ett kn filter.
Jag kan tänka mig att orginalfiltret ser ut som det gör för att underlätta servicen. Sedan blir det kanske mer klirr i kassan...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev: Bekymra dig inte om filteringen, den räcker till. Att originalfilter är täta beror mer på ljuddämpning är filtrering.
Tänkvärt inlägg. Men köper inte 100% att orginalfilter är täta av just den orsaken. Du skrev själv också att det inte blir nämnvärt mera insugsljud om man har ett kn filter.
Jag kan tänka mig att orginalfiltret ser ut som det gör för att underlätta servicen. Sedan blir det kanske mer klirr i kassan...
Jo men det ligga kan räcka för att det ska bli gnäll bland byråkraterna.

Bara som ett exempel. Min hoj är ju en USA modell, men trots att det är en 80-talare så handlar fyra hlea uppslag i verkstadshandboken om "emission control system" och vad man inte får göra "by federal law". Och hur man kanske kan anhjälpa om motorn går hackigt osv. men vad man ändå absolut inte får göra "by" samma "federal law".

Jag tror ju inte dom texterna har blivit direkt kortare med åren.
Både hojar och bilar är pluggade för att klara dom tuffaste kraven. Iofs gör en K&N inte mycket skillnad om allt annat är original, men om man vill ha ut mer flås och fixar lite så bör man absolut byta filter och det kan lika absolut inte skada motorn.

Jag kör själv med högtalarskumnät som luftfilter och det är ännu öppnare än K&N. Min motor har gått 10,000 mil och är inte öppnad mer än topparna som jag portade samtidigt som jag bytte kammar som var standardfelet på VF:arna. Men det berodde på taskig smörjning och inget annat. Cylinderloppen är däremot i nyskick.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Luftfilter

#23 Inlägg av vroom »

Bytte från K&N luftfilter till HiFlo luftfilter efter bänkningen och har inget att anmärka på vad gäller motorfunktionaliteten. En bit högtalartyg stoppar upp det värsta som ett slags förfilter och luften strömmar lätt förbi maskorna..såhär ser det ut efter 400mil.
Bild
Bild
Senast redigerad av vroom den lör sep 28, 2019 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Luftfilter

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:He litta trådlyft måhända :wink: Bytte från K&N filter till HiFlo torrluft efter bänkningen och har inget att anmärka på vad gäller motorfunktionaliteten. En bit högtalartyg stoppar upp det värsta som ett slags förfilter och luften strömmar lätt förbi maskorna..såhär ser det ut efter 400mil.
Smart tänkt :tummenupp
Då slipper du skita ner luftfiltret och skiten stannar på tyget som är betydligt lättare att göra rent.
Å andra sidan skulle du då också kunna sanera filtret helt, bara köra med tyget och mappa moppen efter det. Det ger betydligt mer andning men renar inte lika bra som filtret. Men frågan är om det behövs eller om det bara handlar om hängslen och livrem från fabriken + ljuddämpning :?:

Själv kör jag som sagt med högtalarfrontskum istället för den ganska täta skumgummimattan original, som jag oljar med lite tunn spray.

Både ditt högtalartyg och mitt högtalarfrontskum hindrar iaf småfåglar och Fido (så det inte luktar bränd pudel ur avgasröret :twisted: ) att ta sig in. Men i ditt fall måste du kolla så det ligger nåt stålnät under filtret annars kan, eller snarare kommer, motorn få för sig att tyg är gott *slurp*
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Luftfilter

#25 Inlägg av vroom »

Tyrannosaurus skrev:
vroom skrev:He litta trådlyft måhända :wink: Bytte från K&N filter till HiFlo torrluft efter bänkningen och har inget att anmärka på vad gäller motorfunktionaliteten. En bit högtalartyg stoppar upp det värsta som ett slags förfilter och luften strömmar lätt förbi maskorna..såhär ser det ut efter 400mil.
Smart tänkt :tummenupp
Då slipper du skita ner luftfiltret och skiten stannar på tyget som är betydligt lättare att göra rent.
Å andra sidan skulle du då också kunna sanera filtret helt, bara köra med tyget och mappa moppen efter det. Det ger betydligt mer andning men renar inte lika bra som filtret. Men frågan är om det behövs eller om det bara handlar om hängslen och livrem från fabriken + ljuddämpning :?:

Själv kör jag som sagt med högtalarfrontskum istället för den ganska täta skumgummimattan original, som jag oljar med lite tunn spray.

Både ditt högtalartyg och mitt högtalarfrontskum hindrar iaf småfåglar och Fido (så det inte luktar bränd pudel ur avgasröret :twisted: ) att ta sig in. Men i ditt fall måste du kolla så det ligger nåt stålnät under filtret annars kan, eller snarare kommer, motorn få för sig att tyg är gott *slurp*
Visst är det smart! bara skaka ur "överkastet" vid serviceintervall :mrgreen: Det verkar som wargen anammat nåt liknande med frontskum i ett moddat luftfilter som hade hålat galler för att hålla det hela på plats precis som du är inne på. Billigt och användarvänligt i motsats till k&nfiltren och kanske lika funktionsdugligt sålänge man oljar in filter..men bara köra med tyget skulle inte fungera som luftrenare. Bara i kombination med foam.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Luftfilter

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:men bara köra med tyget skulle inte fungera som luftrenare. Bara i kombination med foam.
Både ja och nej.
Tyget i kombination med ett stålnät skulle kunna funka, men troligen inte eftersom vakuumet skulle suga hål på tyget.

En intressant sak med högtalarfoamet respektive originalfoamet (typ en bit vanligt skumgummi) är att originalet löser upp sig efter ett tag, går söner och blir som damm, medan högtalarfoamet har hållit hur länge som helst och tål både olja, bensin, avfettning, vatten, urkramning och ger dessutom mer luft än originalet.

När jag berättade att jag använder sånt för Henning (inte VFR-Forum-Henning) LHL Motor som var först i Sverige med Dynojet och bänk (vet inte om han håller på längre) så sa han att "sånt har man kört med inom racing i hur många år som helst".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar