Sida 1 av 2

Byte av kylvätska

Postat: mån nov 15, 2010 12:53
av HondaVFR
Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Har nog kört minst i tio år med samma kylvätska i min
Merca nu

Re: Byte av kylvätska

Postat: mån nov 15, 2010 14:17
av tersan
HondaVFR skrev:Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Hur ofta vill du byta då? Du behöver ju inte följa rekommendationen...

Fast bytesintervallen är nog satt mer utifrån kylarvätskans kemiska livslängd än materialet i motorn. 2 år är ganska vedertaget, såvida det inte handlar om moderna long-life-produkter.

Postat: mån nov 15, 2010 14:22
av HondaVFR
Nej valet är ju mitt givetvis...... Att byta ofta
är nog ingen nackdel
Bara min tekniska nyfikenhet att veta orsaken till varför en
VFR motor skall byta sin kylvätska oftare än jfrt med en
bilmotor ? :roll:

Postat: mån nov 15, 2010 14:31
av tersan
HondaVFR skrev:Nej valet är ju mitt givetvis...... Att byta ofta
är nog ingen nackdel
Bara min tekniska nyfikenhet att veta orsaken till varför en
VFR motor skall byta sin kylvätska oftare än jfrt med en
bilmotor ? :roll:
Är det samma vätska så ska den bytas lika ofta. Mina Alfor ska bytas på vartannat år, t ex.

Din Mercas kylkanaler tror jag inte mår så bra... :wink:

Postat: mån nov 15, 2010 14:48
av HondaVFR
Din Mercas kylkanaler tror jag inte mår så bra...
Inga problem med dem........ inget som indikerar på detta i alla fall :wink:

Postat: mån nov 15, 2010 15:16
av blacken
Främsta orsaken är att dels så är kylvätskemängden liten, hela knoten är i aluminium. Det gör att kyl/smörjvätskan "stressas" mer än i ett motorblock som har större mängd vätska och större kylkanaler. och det är vare sig dyrt eller svårt att göra det på VFR:en.

Re: Byte av kylvätska

Postat: mån nov 15, 2010 17:10
av Jimmy.S
tersan skrev:
HondaVFR skrev:Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Hur ofta vill du byta då? Du behöver ju inte följa rekommendationen...

Fast bytesintervallen är nog satt mer utifrån kylarvätskans kemiska livslängd än materialet i motorn. 2 år är ganska vedertaget, såvida det inte handlar om moderna long-life-produkter.

Helt riktigt, gammal hederlig glykol blir väldigt frätande och aggresiv efter ett par år och kan orsaka stora frätskador i materialen, har sett 2 ALU-toppar som man fått kassera pga detta, därför rekomenderas det byte även i vissa bilmärken som ej använder sig av "longlife" glykol, Även KIA har/hade byte på kylvätskan i sitt serviceschema

Postat: mån nov 15, 2010 18:57
av HondaVFR
Helt riktigt, gammal hederlig glykol blir väldigt frätande och aggresiv efter ett par år och kan orsaka stora frätskador i materialen, har sett 2 ALU-toppar som man fått kassera pga detta, därför rekomenderas det byte även i vissa bilmärken som ej använder sig av "longlife" glykol, Även KIA har/hade byte på kylvätskan i sitt serviceschema
Glykolen i sig blir nog inte frätande utan problemet är att den tappar
sin rostskydds/konserverande verkan och vattendelen börjar angripa materialet.

Att byta kylvätskan är väl som med rekomendationen att byta bromsvätskan vartannat år som en del biltillverkare kör med......... men vem gör det ? :roll:

Är nog bra som sagt att byta kylvätskan vartannat år men känns lite överdrivet för mig......... varje ägare bedömer givetvis själv
vad som känns bäst :wink:

Postat: mån nov 15, 2010 20:44
av tersan
HondaVFR skrev:Att byta kylvätskan är väl som med rekomendationen att byta bromsvätskan vartannat år som en del biltillverkare kör med......... men vem gör det ? :roll:
Alla vi som mätt upp kokpunkten i gammal bromsvätska och/eller råkat ut för bromsbortfall i högre hastigheter. För att inte tala om alla onödiga bromsrenoveringar pga korroderade cylindrar och ok... :wink:

Att byta vätskor är både lätt och billigt, så varför låta bli? :D

Postat: mån nov 15, 2010 22:13
av Tommy Gsson
tersan skrev:Att byta vätskor är både lätt och billigt, så varför låta bli? :D
Och om man gör det regelbundet rostar ju inte nipplar etc, fast.
T.

Postat: tis nov 16, 2010 14:02
av HondaVFR
Det kanske är sant som en äldre motorrenoverare sa till folk som snålar med oljebyten :
" Man kan aldrig smörja sig fattig"

Motsvarande tankesätt/poäng med att utföra regelbunda täta kyl-och
bromsvätske byten ? :wink:

Postat: ons nov 17, 2010 09:50
av Ajax
Vätskor är billigt jämfört med haveri...

Postat: tor nov 18, 2010 16:03
av HondaVFR
Blir lite "uppskrämd" av era svar.......... :shock:

Kommer nu att satsa på en kylvätskebyte med OK/Q8:s alt
Biltemas Longlife ethylenglykol ( med 60 % glykol och
batterivatten för att få optimalt frysskydd och förmodligen
lite "vassare" rostskydd/konserveringsförmåga jfrt med 50/50
blandning)
Pratade med en bilmekaniker på VAG och han sa att
med Longlife glykol så kan man fördubbla bytesintervallet då den
innehåller mer långtidsbeständiga rostskydd och smörjande tillsatser
än vanlig glykol.
Finns ju faktiskt roligare saker att göra än att byta kylvätska så ofta
som vartannat år.............. :)

Postat: tor nov 18, 2010 16:15
av adrian_vg
HondaVFR skrev:Finns ju faktiskt roligare saker att göra än att byta kylvätska så ofta
som vartannat år.............. :)
Så lång tid och omständigt är det inte.

Kanske av intresse >>> http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3020? Principen är samma, möjligen sitter avtappningen och definitivt påfyllningslocket på annat ställe.

Postat: tor nov 18, 2010 16:19
av HondaVFR
Hej och tack för det !

Såg detta tidigare........ Mycket bra och proffsigt skrivet !!

4 timmar och 15 min.......... är ju inte kort tid precis , men allt
är ju relativt :wink: