Sida 1 av 1
Förgasarhoj vägrar starta
Postat: tis nov 16, 2010 09:59
av Kungfuu
Jag vill ambitiöst nog göra oljebyte och service på hojen (inte viffern) innan den får stå i dvala i vinter, bekymret är att jag inte riktigt kan göra det på hemmaplan utan måste köra iväg och göra det. Till saken hör att åbäket inte vill samarbeta utan vägrar starta. Den har stått några veckor i garaget men är inte grinig i vanliga fall.
Startmotorn går runt och batteriet är kvickt, men den vill liksom inte ta sista steget och hoppa igång. Igår kväll fick jag faktiskt igång den men glädjen blev kortvarig, ca 5 sekunder sedan dog den igen.
Vad låter dessa symptom som? Jag har startgas men eftersom den åtminstone har startat en gång så kanske det inte hjälper? Jag har inte heller använt det förut, så var är det lämpligast/lättast att komma åt att spruta in den, måste jag riva bort tank, batteri och filter eller finns det något smidigare sätt? Mitt eget garage är inte lämpligt att mecka i i någon större omfattning så ju fler tjuvknep desto bättre...
Postat: tis nov 16, 2010 10:15
av HondaVFR
Kan den ha surat ned sig ?
Plocka upp stiften och kolla
Om dem är blöta rengör och återmontera för
provstart igen.
Om dem är torra så får den inget/för lite bränsle.
Att harva på för länge med full choke brukar innebära att
stiften blir blöta.Bättre då att minska choken och spruta in
startgas i luftinsuget ( ta bort luftfiltret och spruta in där)
Står den i kallt utrymme ?
Postat: tis nov 16, 2010 10:51
av Kungfuu
Tack för svar!
Jag undrar om jag har verktyg att plocka ur stiften med i det här garaget, de sitter rätt långt ner men jag ska prova.
Ja, det är ett öppet kallgarage.
Postat: tis nov 16, 2010 10:58
av HondaVFR
Bara att den står kallt och inte startad på ett tag
kan orsaka startproblem.
Hade min cb750 stående förra vintern i ett kallgarage
och skulle starta den .Gick ej fast batteriet var nytt.
La då en stor filt över hela cykeln och ställde en kupe-
värmare och blåste in värme under filten mot motorblocket
i ca 1.5-2 timmar.
Då startade den på en gång !

Detta kan du ju ev prova om du inte har tillgång till tändstiftnyckel
Postat: tis nov 16, 2010 11:14
av adrian_vg
Kungfuu skrev:Tack för svar!
Jag undrar om jag har verktyg att plocka ur stiften med i det här garaget, de sitter rätt långt ner men jag ska prova.
Ja, det är ett öppet kallgarage.
Kan tipsa om Biltemas teleskopiska magnetplockpinne. När man skruvat ur tändstiftet och det naturligtvis trillar ur tändstiftsverktyget och tillbaka ner i det djupa urtaget i toppen, är den teleskopiska magnetplockpinnen guld värd. Speciellt när det händer på de främre cylindrarna.
HondaVFR skrev:Bara att den står kallt och inte startad på ett tag
kan orsaka startproblem.
Hade min cb750 stående förra vintern i ett kallgarage
och skulle starta den .Gick ej fast batteriet var nytt.
La då en stor filt över hela cykeln och ställde en kupe-
värmare och blåste in värme under filten mot motorblocket
i ca 1.5-2 timmar.
Då startade den på en gång !

+1
Varmluftspistol riktad mot förgasarna någon minut brukar också funka. Efter ett nu flertal vintrar med Edwin och dubbelförgasarna har detta fungerat bra, när det varit som kallast.
Postat: tis nov 16, 2010 12:17
av StigH
Elektrisk bensinpump?
Funkar?
Är den lite sjuk kan den göra ett par slag och sen stanna igen..
Har en hoj där pumpen bara stannade pga detta (fel i kabelhärvan visade det sig..ännu inte hittat exakta platsen)
Postat: tis nov 16, 2010 17:43
av blacken
Kungfuu skrev:Tack för svar!
Jag undrar om jag har verktyg att plocka ur stiften med i det här garaget, de sitter rätt långt ner men jag ska prova.
Ja, det är ett öppet kallgarage.
Ta en slang som precis går över isolatorn, och tryck ner den över stiftet/isolatorn. Så får du upp dom. och på samma sätt så monterar du stiften..
Postat: sön nov 21, 2010 22:59
av Kungfuu
Nu har jag testat igen, men ingen som helst lycka denna gång. Problemet med det garage jag har är att jag inte har tillgång till el, därför ryker värmartipset. Det är dessutom dåligt ljus och begränsad tillgång till verktyg vilket gör att jag inte ens kan plocka upp stiften och kolla. Startgas hjälpte ingenting, det är dessutom trixigt som tusan att komma åt med den så jag gör säkert fel.
Alltså, jag har följande alternativ:
1. Bara låta den vara till våren, möjligen tömma förgasarna om det behövs
2. Byta olja och filter på plats, men hojen kan givetvis inte varmköras innan
3. Frakta härket på släp till ett varmgarage för service och felsökning och sedan tillbaka
Hur mycket stryk tar egentligen hojen av alternativ 1 en vinter? Är det alternativet helt förkastligt? Jag köpte ju hojen i höstas så jag känner inte till när den servades senast, dock verkade föregående ägare göra täta oljebyten.
Postat: sön nov 21, 2010 23:17
av Pegaso
Om du har möjlighet att dra den till ett varmare garage så röstar jag på det. Annars ska du börja säsongen med att meka. Det är trist. Been there, done that...
Postat: mån nov 22, 2010 02:35
av HondaVFR
Så det går inte att dra fram el mha lång förlängningssladd ?
Service med oljebyte är nog inte hela världen att vänta med till våren.
Tömning av förgasare tycker jag absolut du skall göra , speciellt
om den skall stå kallt hela vintern.
Personligen skulle jag må bättre av att försöka få igång den och veta att den startar än att "oroa sig" hela vintern och fundera på varför den ej
går igång.
Postat: mån nov 22, 2010 03:18
av adrian_vg
Kungfuu skrev:Hur mycket stryk tar egentligen hojen av alternativ 1 en vinter? Är det alternativet helt förkastligt? Jag köpte ju hojen i höstas så jag känner inte till när den servades senast, dock verkade föregående ägare göra täta oljebyten.
Inget tycker jag. Men byt olja och filter om du kan. Skitig olja i motorn under lång tid, även om den bara står, är aldrig bra. Duger med Biltemas billigaste mc-olja!

Re: Förgasarhoj vägrar starta
Postat: lör feb 05, 2011 20:01
av Donner
Dödaren på handtaget är i rätt läge?
Edit: Läste att den gått igång 5 sek, kanske är glapp i dödaren, testa att slå av och på den några gånger.