Sida 1 av 1
Bränslepump 1988
Postat: mån feb 07, 2011 17:14
av Robert
Jag som var så stolt över min diod-moddning av bränslepumpen. Nu visar det sig att när jag skulle varmköra skönheten så "nöp" den genomgående axeln i pumpen så jag fick rucka på den med en tång. Nu funkar den, men min fråga;
Kan man smörja den på något sätt eller ska jag byta? Jag ska ju till Norge i sommar. Finns det ersättningspumpar till en 88á?
Ni som vet vad jag pratar om, har ni några synpunkter?
PS Jag har dåligt samvete till er som jag lovade att skicka diod-modd grejer. Det kommer.DS
Re: Bränslepump 1988
Postat: mån feb 07, 2011 17:21
av Donner
Ligger den dränkt i bensin?
Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
Re: Bränslepump 1988
Postat: mån feb 07, 2011 20:35
av Robert
Nä, jag tror inte den ligger i soppa.
Re: Bränslepump 1988
Postat: mån feb 07, 2011 21:31
av Tommy Gsson
Hej Robert.
Antar att det är mässingsbussningar som lager i pumpen, vill du slippa bekymmer måste du åtgärda lagerytorna. Självklart kan du smörja, men räkna med att problemen dyker upp igen.
Använd gärna ett molybden fett som sitter kvar bra. Annars är det skroten eller nytt som gäller. DavidS
http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... ber_12771/ .
T.
PS. Ser fram emot diodmodden. DS.
Här kan du hitta reservdelsnummer.
http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... partslist/ .
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 09:10
av adrian_vg
Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 10:13
av Fransson
adrian_vg skrev:Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... A4nslepump
lite besviken på dig Adrian, du brukar ju ha koll

Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 10:29
av adrian_vg
Jaha, visste inte att det diskuterats tidigare. 8-]
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 19:47
av Tyrannosaurus
Donner skrev:Blyersättningsmedel kan ju smörja lite, eller en skvätt tvåtaktsolja vid varje tankning.
Blyfri soppa är ganska torr.
Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 20:28
av Donner
Tyrannosaurus skrev:
Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilar

Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 20:31
av Donner
adrian_vg skrev:Donner skrev:Ligger den dränkt i bensin?
Bara from gen 98-.
Vad syftar diodmoddningen i bränslepumpen till?
Ja det vet jag att den sitter i tanken från 98-
En pump som sitter utanför är ju kapslad men innehåller ju bensin så att säga, tänkte bara om axeln var i kontakt med bensin där inne i pumpen.
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 20:48
av Tyrannosaurus
Donner skrev:Tyrannosaurus skrev:
Blyersättningsmedel är inte att rekommendera även om hojen har förgasare och saknar kat. Medlet innehåller nämligen kalium eller natrium (beror på vem som tillverkar det), båda är en slags saltlösningar som kan gegga igen förgasarna eller injektormunstycken.
Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Okej visste jag inte, man använder ju det på förgasarbilar

Ja gamla förgasarbilar som inte har härdade ventilsäten måste ha det annars kommer dom att gå ner sig ganska snabbt.
På dessa bilar funkar blyet (numera blyersättningsmedlet) som en slags stötdämpare mellan ventilerna och ventilsätena så dom måste ha det, men även dom riskerar att gegga igen förgasarna även om förgasarna (åtminstone inte originalförgasarna) på dessa gamla bilar inte brukar vara lika finmekaniska som på semimoderna hojar.
Om man sen byter till dyra Webror eller nåt så får man skylla sig själv

Men å andra sidan, har man en gammal fin bil som man kostar på i motorn och runt omkring så brukar man nog sätta i riktiga ventilsäten också och kanske även rostfria ventiler när man ändå håller på. Och då kan man sen köra på blyfritt.
Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 22:46
av Robert
Tack vänner
Jag kör nog på Gssons linje. Ny pump. Lite läskigt att chansa.
Tommy, jag ska försöka posta det till dig i helgen

Re: Bränslepump 1988
Postat: tis feb 08, 2011 23:53
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.
Edit: Här!
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Re: Bränslepump 1988
Postat: ons feb 09, 2011 00:26
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Däremot en skvätt tvåtaktsolja, diesel, injektorcleaner (huvudingrediens är diesel), oktanbooster eller TriPak funkar alldeles utmärkt även på spruthojar med eller utan kat.
Är du absolut helt säker på 2T-olja och katalysator? Har nämligen för mig att jag såg nånstans att det var ett absolut no-no - man förstör katalysatorn med beläggningar.
Edit: Här!
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e332128.ab, längst ner under punkten "Insprutningsmotorer går bäst med lite tvåtaktsolja i tanken". Förutsatt att man kan lita på Bosse. Har alltid tyckt han verkat lite småskum i sina tips.
Ok, det är möjligt att katten inte gillar 2T-oljan, den kanske är för fet, men då får man väl använda någon av de andra tillsatserna istället.
Väljer man 2T-olja är det viktigt att inte ta för mycket eftersom man annars kan få tvåtaktssymtom = blårök och sotning. Däremot med de andra tillsatserna brukar en "skvätt" vara ganska lagom i en liten hojtank.
I en hoj utan kat kan man däremot med fördel slå i lite vanlig motorolja i tändstiftshålen (ca. 2-3 pumptag på oljekannan) inför vintern. Det håller kondensen borta och smörjer cylinderväggarna. Vi talar alltså inte om att köra så utan bara under vintern. På våren blir det en blå rökpuff när man startar, men det bränns snabbt bort.