Läckande Förgasare vid uppstart.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Gustaf
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 30, 2010 19:12
Ort: Eskilstuna

Läckande Förgasare vid uppstart.

#1 Inlägg av Gustaf »

Min kära viffer har stått i min bod utan värme hela vintern och Idag vid uppstart så läcker det ur förgasarna (1 i varje par)
Det var inga som helst problem för den att starta och gick fint. Men som sagt riktigt rinner ur botten på 2 av förgasarna. Hur kan det komma sig då det inte var något problem när jag ställde in den? Kan något fryst sönder under vintern?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#2 Inlägg av Mister »

Det rinner således från övefllödningsslagnen?

Så, spekulationen blir att det är ufällningar från soppan när den har stått (inte helt ovanligt med den skitbensin vi har numera)

Tipset är rengörning
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#3 Inlägg av blacken »

Prova att knacka ganska hårt med ett plasthandtag eller liknande på respektive flottörhus. troligtvis så har dina nålventiler beckat fast lite.
Alternativt så stäng soppakran, kör knasarna tomma, knacka på kopparna/husen, sätt på soppakran. Repetera ett par gånger..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Åså nästa vinter... Töm knasarna när du ställer in den så slipper du det problemet. Det gäller f.ö. inte bara dig utan alla hojar med knasar och oavsett om den står varmt eller kallt, men viktigare om den står kallt.

När det sen är dags för start är det bra idé att tvångsköra soppapumpen och fylla upp annars är batteriet slut långt innan hojen startar eftersom pumpen först börjar gå när du trycker på knappen (säkerhetsgrej ifall man går omkull och motorn stannar för att det inte ska pumpas ut en massa soppa).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#5 Inlägg av Henkan »

Tänke bara lägga in en liten brasklapp (säger man så?).
Brukar oxo normalt sett tömma förskitarna varje höst, men en vår vid uppstart så läckte det som ett såll under förgasarna.
Det var dock så att oringarna till flottörhusen torkat på 2 st, så jag tog ur förgasarna och lossade på locken och fick smörja in oringarna med lite oringsfett för att de skulle bli täta igen.
Köpa nya tätningar var inte att tänka på då det är svindyrt, nästan så man undrar om de tror man ska köpa hela affären... :P
Så det kan vara värt att kolla ordentligt var det kommer ifrån samt att det inte är toksäkert att tömma förgasarna på hösten.
8)
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henkan skrev:Så det kan vara värt att kolla ordentligt var det kommer ifrån samt att det inte är toksäkert att tömma förgasarna på hösten.
8)
Inte bara det, dessutom kan det vara ett helvete att få den nya O-ringpackningen på plast och att sitta kvar. Någon form av packningslim lär man inte klara sig utan.
Man kan förbygga läckage dels genom att blanda i lite 2-taktsolja i sista soppan innan man tömmer och/eller spraya utsidan med lite siliconspray.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Gustaf
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: sön maj 30, 2010 19:12
Ort: Eskilstuna

Re: Läckande Förgasare vid uppstart.

#7 Inlägg av Gustaf »

Nu har jag donat lite och ´"knackat" på förgasarna. Nu läcker bara 1 (bakre högra) och det läcker i botten och ingen flödes slang. En fråga jag har nu är vad för X-bits ska jag använda för de fyra bottenskruvarna?? Det är lite trångt och svårt att komma åt. Vill ju inte dra sönder skruvarna med fel bits och riskera att inte få bort locket.

Mvh /Gustaf

Skriv svar