Sida 1 av 9
Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 11:24
av berqa
Har precis köpt en vfr 86a och tänkte försöka serva den inför säsongen. Ska givetvis byta olja och filter samt stift och gå på med 556 här och där :p är det något mer man måste tänka på? Bör man byta olja i lpdan, kylvätska och luftfilter med när man inte vet hur länge sen det är gjort? Hojen har otroligt nog gått under 1500 mil så saker och ting bör ju inte vara super slitet

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 11:38
av adrian_vg
berqa skrev:Har precis köpt en vfr 86a och tänkte försöka serva den inför säsongen. Ska givetvis byta olja och filter samt stift och gå på med 556 här och där :p är det något mer man måste tänka på? Bör man byta olja i lpdan, kylvätska och luftfilter med när man inte vet hur länge sen det är gjort? Hojen har otroligt nog gått under 1500 mil så saker och ting bör ju inte vara super slitet

Ja på allt.
Saker att ha i tankarna:
* Var försiktig med 5-56, den är ganska aggressiv. Om man får föreslå, använd WD40 ist.
* Byter du olja och filter i motorn, byter du också oljan i växellådan - det är samma "tank" och samma olja.
* Kolla också hydraulvätskorna i broms och koppling. En luftning och vätskebyte kan kanske vara på sin plats.
* Ta en koll på framgaffelpackningarna och ev olja.
Kort sagt en allmän genomgång på alla vätskor. Om luftfiltret ser rent ut kan det nog vara kvar en säsong till skulle jag tro. Man byter det när det ser smutsigt ut om det är pappersfilter, eller tvättar ur det en gång per säsong om det är evighetsfilter av K&N-typ.
1500mil är ju inte mycket. Hur hårda är däcken? 8*)
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 11:58
av Tommy Gsson
Bromsvätskan är ett absolut måste att byta om det inte är gjort senaste 2-3 åren!!!
Kolla även upp kedjan att den rullar lätt. Beroende på hur den varit förvarad så kan hjullagerna fått stå skador, dels så kan det bli en liten grop i lagerbanan och tätningarna / fettet kan ha torkat vilket gör att dom slits ner fort när du börjar köra.
I övrigt så lär du märka vart eftersom vad som tagit skada av att stå.
T.
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 12:16
av berqa
Tack för bra tips

får bli en ordentlig genomgång. Är det verkligen skillnad på oljefilter innan -88? Tänkte mig ett billigt biltema filter med de finns bara listade år 88-9X..
Hur hårda däcken är beror väl på hur Mkt luft man drar i dem? ;p nejvars, jag tänkte faktiskt inte på att de kan hårda om de är gamla.. får kolla det

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 15:50
av Vfr-micke
Ett tips köp inte Biltema oljefilter utan köp ett orginal, Visst kostar 180kr hos Honda men på den grejen bör man inte tulla på kvalite och man bytar ju bara en gång om året. Men deras olja kan jag rekommendera. Har haft på alla mina hojar och har bara positivt att säga om den oljan mjukare växellåda och mindre mekaniskt ljud i maskineriet. Fick det som tips för några år sedan av en Kawasaki mekaniker och dom sålde Castrol men hann sa köp Biltemas olja så slipper du en klonkig växellåda. Och han hade rätt.
Mvh
Micke
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 16:45
av HondaHasse
Jag håller med. Jag har också kört på Biltemas olja i många år, funkar fint. ALLTID original oljefilter!
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 17:19
av berqa
Tack för alla bra tips

ska absolut köra w40 ist.
Jag uttryckte mig lite klantigt kanske. Hojen är ju gammal eftersom det ät en 86a men den har rullat felfritt de senaste säsongena. Däremot känns det bra att gå över det viktigaste eftersom man inte vet när det är gjort sist.
Har biltema även bromsvätskor som även de är bra?
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 17:27
av HondaHasse
Bromsvätskan funkar också.
En del påstår att man ska passa sig för syntetolja i VFR;en, kopplingen kan börja slira, så jag kör
Biltemas mineralolja i min.
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 17:45
av berqa
Tack vad nice! Ser ut som du bör i Skåne, så du får äkta dig för mig och min nya svarta blixt

vilken av deras bromsvätskor ska man köra på då?

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 17:52
av berqa
Tack vad nice! Ser ut som du bör i Skåne, så du får äkta dig för mig och min nya svarta blixt

vilken av deras bromsvätskor ska man köra på då?

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 17:53
av HondaHasse
Jag har kört med deras DOT 4 men nu ser jag att de även har DOT 5.1, just nu kör jag med Volvos bromsvätska

Var i Skåne bor du?
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 18:42
av berqa
Så dot 5.1 är bra nog? Jag bor i Svedala tills efter sommaren. Bor du nära?
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: lör apr 02, 2011 19:16
av HondaHasse
5.1 borde funka.
Ödåkra ligger ca 8 km nö om Helsingborg så det är väl kanske 8-10 mil till Svedala
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: sön apr 03, 2011 01:17
av Dr.Lilja
DOT 5, är väl inte blandbar med DOT 4, väl? Kör enligt specen.
Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?
Postat: sön apr 03, 2011 06:55
av Donner
DOT5 är väl syntetisk?
Kör på 4:an.