Koppling som inte tar där den ska

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Den metoden funkar även på bromsarna, om man öppnar både uppe och nere och inte rör handtaget så rinner den igenom under förutsättning att systemet är ok och inte alltför mycket luft i eftersom luften som vill uppåt och vätskan som vill neråt kommer att ta ut varandra med resultat att i stort sett inget händer.

Man kan t.ex. använda metoden när man bara ska byta vätska, men det går betydligt fortare om man kopplar en slang som först går uppåt och sen ner i vätska, öppnar och pumpar. Det behövs då inte många pumptag innan man har kört igenom hela systemet.

Är det däremot luft i systemet så blir det ingen vidare luftning och den effektivaste luftningen gör under tryck. Skillnaden är att man inte känner lika tydligt om det är lite luft i kopplingen, och det är inte heller lika kritiskt som om handtaget går in till styret när man ska försöka få stopp på raketen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#17 Inlägg av elias »

Man kan inte påskynda processen om man "pumpar" samtidigt som man tömmer?

Nu vet jag inte vad det är för bromsvätska den tidigare ägaren använt. Kan det bli fel åt helvete?

Idag var jag och flickan ute och körde upp en tank, helt underbart.. o då var det inga större problem. Kopplingen kändes helt OK!
Svärfar sa; att grejjerna inne i växelhuset (lamellerna?) kan dra åt sig av vätskan om de får stå länge, men blir bra om man får kört en bit..(?)

Som sagt, inga trubbel nu. Det jag skulle vilja ändra på nu, det är att handtaget har kortare verkning. Dvs, snabbare respons på kopplingen och mindre "längd" vid varje växling.
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Man kan inte påskynda processen om man "pumpar" samtidigt som man tömmer?
Nej men om man bara byter vätska inte inte tömmer så går det. Blir det luft i så händer inte mycket.
Nu vet jag inte vad det är för bromsvätska den tidigare ägaren använt. Kan det bli fel åt helvete?
Vanlig (inte silikon) bromsvätska är blandbar. Att ta reda på vad som är i är lätt, doppa fingert i det och gnid lite. Silikon är kletigt, vanlig vätska är sträv.
Svärfar sa; att grejjerna inne i växelhuset (lamellerna?) kan dra åt sig av vätskan om de får stå länge, men blir bra om man får kört en bit..(?)
Svärfar kör inte hoj va? :wink:
Moderna hojar har multiskiviga våtkopplingar (ligger i motoroljan) så hydralvätskan och lamellerna är helt separerade.
Det jag skulle vilja ändra på nu, det är att handtaget har kortare verkning. Dvs, snabbare respons på kopplingen och mindre "längd" vid varje växling.
Den enda justeringen som finns är "ratten" på handtaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar