Sida 1 av 1

K&N vs pipercross (bomull vs skumluftfilter)

Postat: fre apr 08, 2011 14:06
av krilleg
Hej.
Jag funderar p att köpa nytt luftfilter vill min rc46, men vet inte riktigt om jag skal köpa et pipercross skumfilter eller et K&N bomullsfilter! :roll: .
Nån här som har några bra tips, kanske även link til sidor där man kan se resultat på air-flow test på dom två filterna?

tackar

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: fre apr 08, 2011 15:06
av blacken
Jag skulle hålla mig till skumfiltret..

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: fre apr 08, 2011 20:43
av Mister
Jag har ett luftfilter över, ett simota filter (typ samma uppgygnad som K&N) över.

Jag har inte fått detta att funka med bättre A/F (med den egna buttfeelingen. Den gick sämre helt enkelt). Dock utan var detta utan tuning via bänkning. Så jag kör orginalfilter tillsvidare.

Ditt för en hundring plus frakt. Skicka då ett pm.

/Mister

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: lör apr 09, 2011 17:38
av adrian_vg
blacken skrev:Jag skulle hålla mig till skumfiltret..
Varför just skum?

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: lör apr 09, 2011 20:19
av Jimmy.S
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jag skulle hålla mig till skumfiltret..
Varför just skum?
För att skummet suger ihop sig och stryper flödet så viffern går som en trimmad suzuki k50? eller att det renar bättre en dom öppna k&n filtrena som igentligen bara stoppar större stenar och möss från att bygga bo... :mrgreen:

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: sön apr 10, 2011 00:54
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jag skulle hålla mig till skumfiltret..
Varför just skum?
För att skummet suger ihop sig och stryper flödet så viffern går som en trimmad suzuki k50? eller att det renar bättre en dom öppna k&n filtrena som igentligen bara stoppar större stenar och möss från att bygga bo... :mrgreen:
Stackare, du måste ha haft en hemsk ungdom med en sur K50. Ungefär som jag och K50:an som bara inte gick att trimma vad man än slängde på den... ;*)

Jag tycker K&N-filterna i bomull skyddar rätt bra. Åtminstone är filtret ganska svart efter en säsong. Måste ju vara bra - den stoppar skiten innan den kommer in i motorn.

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: sön apr 10, 2011 11:05
av Jimmy.S
adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:
adrian_vg skrev: Varför just skum?
För att skummet suger ihop sig och stryper flödet så viffern går som en trimmad suzuki k50? eller att det renar bättre en dom öppna k&n filtrena som igentligen bara stoppar större stenar och möss från att bygga bo... :mrgreen:
Stackare, du måste ha haft en hemsk ungdom med en sur K50. Ungefär som jag och K50:an som bara inte gick att trimma vad man än slängde på den... ;*)

Jag tycker K&N-filterna i bomull skyddar rätt bra. Åtminstone är filtret ganska svart efter en säsong. Måste ju vara bra - den stoppar skiten innan den kommer in i motorn.
japp det var en tung uppväxt ;) angående skumfilter, för några år sen hade jag en saab 9000 som hade måttligt uppställt laddtryck till ca. 1.4bar, och eran med öppna luftfilter hade precis slagit egenom, fast... dessa filter kostade en hel del då, så då kom vi grabbar på en billig lösning och åkte till en crossbutik där dom hade skumfilter med stor anslutning,tror det var till speedway, sketabra, för detta passade fint på mitt luftinsugningsrör innan turbon, och polarna satte dessa på sina luftmassemätare.

Sen kom provkörningen..... körde några hundra meter och det lät verkligen gott, turbovinet störde dom gamla gubbarna på långt avstånd och kärringarna trodde man hade fel på bilen som lät som en förkyld snorunge.. tschoo sa det vid varje gassläpp 8) , skitfränt på den tiden, men sen laddade jag på fullt på 2:an och snabbväxling till 3:an och laddpiken hamnade precis under tryckvakten som befanns sig på ca, 1,55bar

Ljudet förändrades och lät inte alls lika fränt, och bilen blev nog omkörd av en trimmad moppe, ja kanske inte en k50 då :roll: , det som hade hänt var att mitt fina skumfilter hade sugits in och vänt på sig och hamnat i själva insugningsröret och då ska ni veta att det var som en stor boll i andra änden som nu hade krängt sig runt och in och täppt till lufttillförseln istället för att öka den, jävlar vad vi garvade när vi drog ut hela skumgummit, vad långt det kunde bli ;)

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: sön apr 10, 2011 11:18
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:[...]det som hade hänt var att mitt fina skumfilter hade sugits in och vänt på sig och hamnat i själva insugningsröret och då ska ni veta att det var som en stor boll i andra änden som nu hade krängt sig runt och in och täppt till lufttillförseln istället för att öka den, jävlar vad vi garvade när vi drog ut hela skumgummit, vad långt det kunde bli ;)
För vad det är värt, K&N-filter har på insugningssidan ett metallnät som ska förhindra sånt där. 8*)

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skum luftfilter)

Postat: sön apr 10, 2011 19:25
av Jimmy.S
adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:[...]det som hade hänt var att mitt fina skumfilter hade sugits in och vänt på sig och hamnat i själva insugningsröret och då ska ni veta att det var som en stor boll i andra änden som nu hade krängt sig runt och in och täppt till lufttillförseln istället för att öka den, jävlar vad vi garvade när vi drog ut hela skumgummit, vad långt det kunde bli ;)
För vad det är värt, K&N-filter har på insugningssidan ett metallnät som ska förhindra sånt där. 8*)
joo jag förstod det med efteråt :roll: :lol:

Re: K&N vs pipercross (bomull vs skumluftfilter)

Postat: sön apr 10, 2011 21:12
av Tyrannosaurus
K&N är bra men nackdelen är att dom bör oljas även om det är ok att använda dom utan olja också. Det finns andra filter som liknar K&N men bygger på någon slags nylon som inte ska oljas.

Skumfilter finns det en massa olika kvaliteter av. Det som heter UNI-nånting (kommer inte ihåg, det kanske bara heter Uni vid närmare efter tanke :?: ) ska man akta sig för eftersom dom pulveriseras efter ett tag.

Beroende på hur luftburken är uppbyggd kan man göra egna konstruktioner. Är det formade luftfilter så är det oftast inte så mycket man kan göra än att köpa ett original eller originalutbytesfilter typ K&N eller liknande.
Vissa hojar (bl.a. min) har däremot bara en lös skumgummiskiva som är inklämd mellan två ramar/galler och i det läget kan man göra en hel del. Själv använder jag högtalarfrontskum ca. 1-2 cm tjockt. Fungerar alldeles utmärkt, det filtrerar iaf bort stora stenar, fåglar och småhundar och ger hojen så mycket luft den orkar dra i sig. Faktum är att genom en slump fick jag reda på att det ofta används inom racing.
För att förbättra filtreringsfunktionen lite, sprayar jag ovansidan med vanlig skumgummifilterolja. Högtalarskummet verkar tåla både bensin och avfettning och efter flera års användning och flera tvättar är det fortfarande helt intakt.