Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stimpen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 13, 2012 23:13

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#16 Inlägg av stimpen »

est: hur gjorde du när du svetsade den? Kuggkransen som man skruvar fast med de tre skruvarna ligger ju dikt ann mot det spruckna godset. Även vid tig blir det väl en liten upphöjning i godset eller det är ok? Eller man får fräsa ner en bit i godset innan man svetsar?
Svetsa du bara i ovankant för på sidan sitter det oljehål etc eller du svetsa ner till hålet?

Hade du ur delarna ur plåthöljet eller du svetsa dem liggandes i plåthöljet. Varför svetsa du fast plåthöljet i det spruckna godset? Håller sig ej plåthöljet på plats annars?

Många frågor men hoppas du har tid att svara. Du har ingen bild på den svetsade kopplingen? Har plockat ur min och den är i tre delar och jag försöker få den fixad på ngt sätt...

Eller är här ngn som har en bild på en svetsad koppling så man ser hur de gjort det?

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#17 Inlägg av insu »

David Silver Spares i England, kolla om de kan få tag i en som passar, de brukar vara duktiga och med bra priser.
Org.nr. på din startmotorkoppling ska visst vara 28120ML7000

http://www.davidsilverspares.co.uk
insu

stimpen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 13, 2012 23:13

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#18 Inlägg av stimpen »

insu: tack för tipset men de hade ingen koppling iheller :(

vad tror ni om min svetsningsplan. har två alternativ.

alt1. slipar en skåra för bygga svetsen där springorna är. Får svetsat ovankanten på godset och ev ner en bit på sidan mot oljekanalen. Det självt tror jag blir för svagt men sen tänkte jag få svetsat fast innandelen mot stålkransen hela vägen runt i en cirkel. Och sen på det montera plattan med de tre bultarna och locktite. Tror ni det skulle hålla ihop?

alt2 och mer komplicerat och dyrare. är att märka upp innannäte och stålkrans. skära igenom stålkransen och öppna den för att få ut de lösa bitarna. Skåra sprickorna runt om och svetsa runtom hela godset. Sen sätta på stålkransen igen och svetsa ihop stålkransen. Ev svetsa fast innannätet mot stålkransen hela vägen runt som i alt 1 här också. Men detta känns som en mer riskabel operation med tanke på tändningsklackar etc och kommer ta mer tid och kosta mer.


Hur sitter innannätet på plats i stålkransen? Är där nån klackar eller styrpinnar som håller det på plats så det ej kan snugga i stålkransen? De nu 3 bitarna går ju att röra lite i kransen.

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#19 Inlägg av jenshenrik »

Om du svejser starterkoblingen, er det vigtigt, at du TIG svejser den.

Har du checket eBay.de?
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#20 Inlägg av insu »

Precis, inga problem om du tigsvetsar den, då kommer det att fungera.
insu

stimpen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 13, 2012 23:13

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#21 Inlägg av stimpen »

Håller på att få kopplingen svetsad nu. Men såg att där var två skruvar till motorkåpan som var längre än de andra och de två som var längre var olika långa också. Gissar de skall sitta där styrningarna till kåpan är men vart skall den längsta rep näst längsta sitta?
Är en styrning frammåt mcn och en bakåt.

stimpen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 13, 2012 23:13

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#22 Inlägg av stimpen »

Har fått min startmotorkoppling svetsad nu. Sprickorna svetsade i ovankant och sen nedslipade men på närbilden ser man hur djupt svetsen går, svetsat fast godset i höljet hela vägen runtom ovanpå och på de tre sektionerna där det gick undertill (glömde ta bild på det men man ser ändan på svetsen i underkant på närbilden.
Satt ihop allt men ej testat starta än för vill att locktiten till de tre skruvarna skall stelna ordentligt innan jag fyller på olja och testar.
Satte i nya rullar etc, men jag mätte nya och gamla rullar och de var exakt lika stora vad jag kunde se. Mätte även centrumet på kuggkransen där rullarna snurrar och den var över toleransen så den borde vara ok.
Enda var skruvarna till kåpan som skulle spännas med 12nm. vågade ej dra dem så hårt, kändes som jag skulle dra av dem? Vet ej om jag är för blödig. Testa dra en till 10nm och det var obehagligt mycket till verktyget klicka. Drog de andra till 8nm och senare spännde jag dem lite till för hand

Kunde ej bifoga bilderna här, gissar de är för stora? Orkar ej förminska dem och hittar ej maxstorleken så de ligger på picasa:
https://picasaweb.google.com/1039755210 ... rterClutch

stimpen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jul 13, 2012 23:13

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#23 Inlägg av stimpen »

Hojen startar som den skall nu. Glömde innan nämna att en skillnad var de nya plopparna som sitter på fjädrarna. De nya var 1-2 mm längre än de gamla. Vet ej om de är modifierade lr de gamla är nedslitna?

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#24 Inlägg av SvenGren »

Goddagens viffer-lovers!

Väcker liv i både tråden och drömmen om en kommande vår. :banana

Dags att göra något åt en slirande startmotorkoppling antar jag. Har inte öppnat upp henne ännu, men av sökande på olika håll så har jag misstanke om detta.
Verkar dock väääldigt svårt att få tag i en ny, så jag ska se om jag kan få tag på någon att svetsa den om det behövs.

Har i vilket fall som helst passat på att beställa ett clutch kit från David Silver Spares.

Till frågan: Om jag lägger henne på sidan så slipper jag tappa ur oljan? Hur länge kan hon ligga så? Eller ska jag hellre tappa ur oljan och låta henne stå så tills allt är klart?

//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#25 Inlägg av blacken »

SvenGren skrev:Goddagens viffer-lovers!

Väcker liv i både tråden och drömmen om en kommande vår. :banana

Dags att göra något åt en slirande startmotorkoppling antar jag. Har inte öppnat upp henne ännu, men av sökande på olika håll så har jag misstanke om detta.
Verkar dock väääldigt svårt att få tag i en ny, så jag ska se om jag kan få tag på någon att svetsa den om det behövs.

Har i vilket fall som helst passat på att beställa ett clutch kit från David Silver Spares.

Till frågan: Om jag lägger henne på sidan så slipper jag tappa ur oljan? Hur länge kan hon ligga så? Eller ska jag hellre tappa ur oljan och låta henne stå så tills allt är klart?

//Sven
om du inte har gjort servicen ännu så är alternativ "B" att föredra i sammanhanget, liasom det gör inget att den får dränera ordentligt ett tag.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
SvenGren
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
Ort: Norra Bohuslän - vid havet
Kontakt:

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

#26 Inlägg av SvenGren »

blacken skrev:om du inte har gjort servicen ännu så är alternativ "B" att föredra i sammanhanget, liasom det gör inget att den får dränera ordentligt ett tag.
Tack för det! Nej, det har jag inte, så då tajmar det sig bra nu då. Tänkte mest att det kanske inte är så nyttigt för motorn att stå utan olja på det viset? Nu är det dock försent eftersom jag gjorde slag i saken just idag.
est skrev:Det var svårt att få tag i en ny startmotorkoppling till min 86a så jag har nu svetsat (TIG) ihop de 3 bitarna av min spruckna koppling.
Jag var tvungen att lägga en liten svets i kanten på plåthöljet också för att säkra tändpunkten (givarklackarna sitter i plåthöljet).
Just nu fungarar allt jättebra och det har inte startat så bra sen den var ny :-)
Även jag upplever problemet att få tag på ny del, så jag undrar nu. Tog du ur de spruckna delarna ur "plåthöljet" och svetsade, eller har du svetsat "på plats"?
Om du tog ur, hur fick du tillbaka stycket? Dynamit eller smek?
start_koppling!.jpg
start_koppling!.jpg (251.8 KiB) Visad 9200 gånger
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet

Skriv svar