Sida 1 av 1

Glädjemätare

Postat: mån apr 18, 2011 20:29
av Pyromanen
Hastighetsmätare på min 95:a visar ganska fel hastighet, vid körning i 70 visar den ca 85 och vid högre hastighet är differansen ännu större. Finns det någon här som vet vad som kan orsaka detta fenomen?
Inte för att jag känner att det är katastrof men jag undrar ändå.

Mvh. Pyro.

Re: Glädjemätare

Postat: mån apr 18, 2011 20:38
av Tommy Gsson
Pyromanen skrev:Hastighetsmätare på min 95:a visar ganska fel hastighet, vid körning i 70 visar den ca 85 och vid högre hastighet är differansen ännu större. Finns det någon här som vet vad som kan orsaka detta fenomen?
Inte för att jag känner att det är katastrof men jag undrar ändå.

Mvh. Pyro.
Mindre framdrev än org. Lägre däck. Sliten hastighetsmätare.
T.

Re: Glädjemätare

Postat: mån apr 18, 2011 20:44
av Donner
Lägre framdäck bör det inte vara då det går elektroniskt via givare vid framdrevet. Men som sagt, mindre framdrev påverkar. Eller större bak.

Edit: läste fel igen :roll: lägre bakdäck kan det vara, läste framdäck :wink:

Re: Glädjemätare

Postat: mån apr 18, 2011 20:50
av Pyromanen
Tack för svaren! Vid närmare eftertanke så nämnde säljaren något om mindre framdrev. Får kolla upp det.

// Pyro

Re: Glädjemätare

Postat: tis apr 19, 2011 07:39
av Conseal
Stämmer bra med en neddrevning med 1 kugg fram .. eller upp 2 bak vilket ger samma/motsvarande effekt

Re: Glädjemätare

Postat: tis apr 19, 2011 08:19
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:[...]Sliten hastighetsmätare.
Det där får du allt förklara. 8*)

Re: Glädjemätare

Postat: tis apr 19, 2011 10:19
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:[...]Sliten hastighetsmätare.
Det där får du allt förklara. 8*)
Alltså så här är det, nålen drivs av en kraft och bromsas av en fjäder och slirbroms.
Med tiden så blir fjädern och slirbromsen slitna och gör inte lika mycket motstånd, då får den drivande kraften övertaget och nålen går längre än vad den skulle t,ex, 140 istället för 100.
T.

Re: Glädjemätare

Postat: tis apr 19, 2011 10:34
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Alltså så här är det, nålen drivs av en kraft och bromsas av en fjäder och slirbroms.
Med tiden så blir fjädern och slirbromsen slitna och gör inte lika mycket motstånd, då får den drivande kraften övertaget och nålen går längre än vad den skulle t,ex, 140 istället för 100.
T.
Aha, som på mopeden jag hade 1985. Så alla viffrar har inte elektronisk hastighetsmätare, kan vi sluta oss till av detta. Korrekt?