Sida 1 av 1

Skarpa stötar i styret

Postat: lör maj 07, 2011 20:01
av Honda-aspirant
När jag under hård inbromsning kör över ojämnheter kan jag ibland känna skarpa stötar i styret, inget pulserande eller vibrerande utan skarpa stötar. Jag är lite fundersam på vad som skulle kunna tänkas orsaka detta? Jag misstänker att jag har ytterligare ett relaterad symptom till detta vilket får mig att stryka genomslag på listan. Det är nämligen så att enda sedan jag köpte hojen för ca 1500 mil sedan så kan jag ibland höra ett ihåligt knäppande ljud från styrkrona när jag kör ner för trotoarkanter. Jag har förpassat det ljudet som att det skulle vara min nyckelring som slog mot nått men vid närmare eftertanke och från att ha tittat på styrkronan och nyckeln när jag kört ner för en trotoarkant när ljudet uppstod så såg jag ingen nämnvärd rörelse från nyckelringen. Någon som har en ide om vad det kan vara? Jag kan tillägga att jag bara väger 75kg.

Re: Skarpa stötar i styret

Postat: lör maj 07, 2011 22:00
av adrian_vg
Har du kollat spelet i styrlagret? Är du säker på att oljenivån i gaffeln är korrekt?

Re: Skarpa stötar i styret

Postat: lör maj 07, 2011 22:06
av Donner
Har lite av den tendensen på fightern och tänkte jag skulle kolla oljenivån i benen faktiskt.

Re: Skarpa stötar i styret

Postat: lör maj 07, 2011 22:23
av Honda-aspirant
Jag har inte kunnat känna något vidare glapp, ingen aning om hur man skulle kunna kolla lagerspel mer precist? Oljenivån får jag ta och kolla.

Re: Skarpa stötar i styret

Postat: sön maj 08, 2011 10:05
av blacken
Honda-aspirant skrev:Jag har inte kunnat känna något vidare glapp, ingen aning om hur man skulle kunna kolla lagerspel mer precist? Oljenivån får jag ta och kolla.
Med största sannolikhet så är det styrlagret som spökar, och det är lite marigt att känna ett glapp där, i och med att så mycket sitter på styret/framgaffeln som kan ta upp ett litet spel/glapp i lagringen.

Du får ställa knarren på centralstödet och avlasta framhjulet och gaffeln helt dvs helt fritt hängades i luften. vrid styret sakta men med en jämn rörelse ifrån ytterlägena, känn hur det känns i rörelsen ska vara lite "seg" så att säga fast på ett jämnt sätt hela vägen, inga kärvtendenser, hopp/hack i rörelsen. Ej heller så ska det gå för lätt

Även så ska styret stanna och inte röra sig när du stoppar rörelsen oavsett var längs den tänkta banan så att säga. Du kan även använda dig av en dragmätare som appliceras på ena styränden, och dra i den och ser hur mycket det krävs för att rubba styret..