Helsyntetisk olja eller inte?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
örjan
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån mar 14, 2011 16:52

Helsyntetisk olja eller inte?

#1 Inlägg av örjan »

Tänkte byta olja nu, och då säger vännen att jag skall använda delsyntetiskt olja kan det stämma?
Och en fråga som SÄKERT har ställts är Biltemas olja bra? :roll:

Tackar på förhand

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#2 Inlägg av Mr_gear »

Det är kul hur denna fråga alltid kommer upp på alla forum, vare sig det gäller bilar eller hojar, och ännu roligare är den hetsiga diskussion som alltid följer :D

Jag vill inte uttala mig om huruvida biltemas olja är bra eller inte - för jag har ärligt talat ingen aning.
Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#3 Inlägg av tersan »

Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#4 Inlägg av HondaHasse »

Frågan har varit uppe på det Danska forumet och där hävdar en del med bestämdhet att man inte ska köra på helsyntet i de äldre viffarna pga att kopplingen då slirar.
Jag har bara kört på mineral eller delsyntet, vågar inte testa med helsyntet.
Just nu kör jag på Biltemas mineral mc olja, bra eller inte, vet ej. Vet bara att växellådan är mindre "klonkig" efter byte till Biltema oljan, hade Honda original förra säsongen.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#5 Inlägg av Mr_gear »

tersan skrev:
Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
Några stycken som förespråkat mineral på detta forumet, min far som kört äldre vfr i 10år, säljaren av min hoj, och de två verkstäder jag frågat har alla förespråkat mineral - det dög som övertalning för min del, har aldrig hört något negativt sägas om att köra dem på mineral :?:

Har jag vilselett någon så ber jag givetvis om ursäkt, jag är själv ny med denna hojen så jag kan inte själv säga att jag har några erfarenheter av olika oljor i dem.

ps. nu vet jag iofs inte om detta ens gällde en äldre hoj?
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mr_gear skrev:Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Jodå bara det är syntet som är avpassad för hoj och våtkoppling.
tersan skrev:
Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
*Host* ;)
HondaHasse skrev:Just nu kör jag på Biltemas mineral mc olja,...
Gaaahhhh!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#7 Inlägg av tersan »

Jag har faktiskt en dunk Biltemas mineralolja hemma... duger gott till smörjkannan.

Gräsklippare och röjsåg får mineralolja också, men inte Biltemas... :wink:

Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra? Och varför denna skillnad gör att man ska tacka nej till de senaste 30 årens utveckling på oljeområdet?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#8 Inlägg av Mr_gear »

tersan skrev:Jag har faktiskt en dunk Biltemas mineralolja hemma... duger gott till smörjkannan.

Gräsklippare och röjsåg får mineralolja också, men inte Biltemas... :wink:

Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra? Och varför denna skillnad gör att man ska tacka nej till de senaste 30 årens utveckling på oljeområdet?
Man kan ju köra på en modern mineral? ;) Vill dock inte heller köra på biltemas annat än i gammal skruttbil... Funkar säkert bra för många men känns dåligt för sinnesfriden - men varför inte motul mineral eller något?
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra?
Det lär inte vara någon skillnad. Men det kan bero på vad man har kört på för olja tidigare och hur pass blandbara de två typerna är, eller... En misstanke jag fick direkt när jag såg frågan... Vad säger att Biltemas lågprisleverantör inte har tabbat sig vid tappningen och tappat den vanliga syntet biloljan i fel flaskor?
Mr_gear skrev:men varför inte motul mineral eller något?
Vet inte om Motul ens gör mineralolja. Här kommer lite mer konspirationsteorier liknande den om Biltema ovan, men som kanske inte är helt taget ur luften :wink:
Motul är ju ett franskt märke och var köper Frankrike olja? Kanske från sina forna kolonier i norra Afrika som bl.a. Algeriet. Som jag har skrivt på annan plats så är mellanöstern- och nordafrikaoljan inte speciellt bra som smörjolja, men om man gör den syntetisk så blir den bättre. Så det kanske är därför jag aldrig har hört talas om mineralolja från Motul :?:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#10 Inlägg av Mr_gear »

Tyrannosaurus skrev:Vet inte om Motul ens gör mineralolja.
Jodå det gör dom, tex. motul 3000 - en 20w50 mineral :) och ganska dyr är den också... I gammal hederlig motul-stil.
Sen som du säger så är klart att det måste spela roll vad den körts på tidigare!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#11 Inlägg av Seth »

Kör helsyntet i min -90. inga problem här.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#12 Inlägg av tersan »

Seth skrev:Kör helsyntet i min -90. inga problem här.
Har du inte läst tråden? Din koppling slirar! :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#13 Inlägg av Seth »

tersan skrev:
Seth skrev:Kör helsyntet i min -90. inga problem här.
Har du inte läst tråden? Din koppling slirar! :mrgreen:
Har inte kännt nåt. även "testat" om det slirar 8)
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#14 Inlägg av Donner »

Hörde att Castrol GPS inte funkade så bra i VFR dock har jag haft den i min gamla Suzuki GSX utan problem.

Jag tror man får gå på lite rekommendationer från vänner och forumfolk (här då) och välja olja därefter.

Själv köper jag olja från lokala hojhandlaren och det funkar fint, har dock glömt vad den heter :roll: Tror den är delsyntetisk.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Helsyntetisk eller inte!!

#15 Inlägg av Fransson »

Har kört på Castrol GPS sedan införskaffandet av min Viffe för 5 säsonger sedan, inga som helst problem
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Skriv svar